Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: kylläjoo667 - 05.11.2024, 16:38:33
-
-17 vuoden V90.
Ajastimella pöhissyt Webasto. Autoon tultaessa ollut savua sisällä ja haissutkin tottakai ihan hirveälle.
Pakoputki ok, onko yleistä tai sattunut kenelläkään muulla kohdalle?
-
Tarkemmin kun olen tutkinut niin Webasto ei pukkaa savua sisälle ajaessa tai muulla käytöllä.
Jos on ajastettu niin auton kun käynnistää niin puskee savut hyttiin tuuletuskanavista, ikäänkuin ois kerännyt johonkin savun ja tuprauttaa sisälle sitten.
Oisko jossain sisäkierron läpässä tms probleemaa..? Inhottava vika.
-
Melkein uskaltaisin väittää, että webasto vetelee viimeisiään ja on kohta lukossa. Jos palotapahtuma keskeytyy syystä tai toisesta, niin ainakin itsellä pukkaa silloin karseat hajut sisälle. Oikein toimiva webasto ei juurikaan haise.
-
Kiitos vastauksesta.
Pitää kokeilla erinäisiä Webaston sammutuksia auto käynnissä ja sammuksissa että pukkaako savua silloinkin. Kun näissähän tosiaan sammuu Webasto kun auton käynnistää, ja varmaan samalla raitisilman läppä avautuu ja puskee savut hyttiin..?
-
Kiitos vastauksesta.
Pitää kokeilla erinäisiä Webaston sammutuksia auto käynnissä ja sammuksissa että pukkaako savua silloinkin. Kun näissähän tosiaan sammuu Webasto kun auton käynnistää, ja varmaan samalla raitisilman läppä avautuu ja puskee savut hyttiin..?
Joo, mutta normaali webaston sammuminen ei haise sisällä. Itsellä on juuri remontti työn alla, kun webasto sammuu syystä tai toisesta kesken laulun. Silloin haisee sisällä ja taitaa nousta vähän savua konepellin alta myös.
-
Kerro ihmeessä mitä sieltä paljastuu :)
-
Eipä noissa kovin monta vikaantuvaa paikkaa ole. Jos PA-pumppu nakuttaa ja paloilmapuhallin pyörii niin poltinyksikön vialta vaikuttaa. Eikä ole edes hirmu kallis kun vähän aikaa tonkii että mistä kannattaa tilata. Itselle vaihdoin viime talvena alle 200 ajettuun -20 malliseen autoon tuon, eli pätkäkäyttöhän nuo taitaa tappaa. Ei todellakaan paha homma tehdä ja taas alkoi rokkaamaan hienosti.
-
Eipä noissa kovin monta vikaantuvaa paikkaa ole. Jos PA-pumppu nakuttaa ja paloilmapuhallin pyörii niin poltinyksikön vialta vaikuttaa. Eikä ole edes hirmu kallis kun vähän aikaa tonkii että mistä kannattaa tilata. Itselle vaihdoin viime talvena alle 200 ajettuun -20 malliseen autoon tuon, eli pätkäkäyttöhän nuo taitaa tappaa. Ei todellakaan paha homma tehdä ja taas alkoi rokkaamaan hienosti.
Joo omasta oli poltinyksikkö rikki/tukossa reilu 3v / 92tkm kohdalla... Tuttava korjailee lämppäreita työkseen, ja sanoi että bensan lisäainestus (siis ihan pumpusta) yhdistettynä hybridin jokapäiväiseen pätkäkäyttöön saa ilmeisen nopeasti palopesät tukkoon. Ja höyrystinverkko ei ole erikseen ole vaihdettavissa näissä, koko poltinyksikkö vaihdettava.
-
Eipä noissa kovin monta vikaantuvaa paikkaa ole.
Nooh... kymmenkunta eri vikavaihtoehtoa. Tietenkin, jos vaihtaa koko toosan, niin tulee varmuudella kuntoon. Monesti poltinyksikön vaihto auttaa, mutta itsellä antaa vikakoodia paloilmapuhaltimesta. Silloin vika voi olla itse paloilmapuhaltimessa, piirikortissa tai huonolla tuurilla tietysti vielä lisäksi poltinyksikössä ja/tai hehkutulpassa. Putsaus ei auttanut, nyt odottelen paloilmapuhallinta saapuvaksi.
Vähän mietin sitäkin vaihtoehtoa, että olisin tilannut Saksasta uuden volkkarin lämmittimen (n. 300 euroa) ja vaihtanut siihen Volvon aivot. Silloin olisi tullut kaikki uutta paitsi piirikortti. Nyt päädyin tilaamaan nuukuuksissani pelkän paloilmapuhaltimen. Katsotaan nyt kuinka äijän käy.
-
Kerro ihmeessä mitä sieltä paljastuu :)
Uudella paloilmapuhaltimella tuli kuntoon. Uusi osa Saksasta 78 euroa ja vähän askartelua päälle.
-
Voin sanoa että lähes jokaisessa pikkuisenkin vanhemmassa missä lämmitintä käytetty enemmän niin se pakoputken haitari on moro ja aiheuttaa savutusta ja toiminta ongelmia.
-
Voin sanoa että lähes jokaisessa pikkuisenkin vanhemmassa missä lämmitintä käytetty enemmän niin se pakoputken haitari on moro ja aiheuttaa savutusta ja toiminta ongelmia.
Näissä SPA alustaisissa pakoputken jousto-osa on ehjästä putkesta poimutettu. Se ei taida olla aivan yhtä herkkä hajoamaan kuin P3 korisissa, joissa kierresaumaputki hajoaa jokaisen irrotuksen yhteydessä.
-
Joo, mutta normaali webaston sammuminen ei haise sisällä. Itsellä on juuri remontti työn alla, kun webasto sammuu syystä tai toisesta kesken laulun. Silloin haisee sisällä ja taitaa nousta vähän savua konepellin alta myös.
Polttotapahtuma jää kesken. Kyllä kuten sanoit, remonttiin menee Webasto.
-
Joo omasta oli poltinyksikkö rikki/tukossa reilu 3v / 92tkm kohdalla... Tuttava korjailee lämppäreita työkseen, ja sanoi että bensan lisäainestus (siis ihan pumpusta) yhdistettynä hybridin jokapäiväiseen pätkäkäyttöön saa ilmeisen nopeasti palopesät tukkoon. Ja höyrystinverkko ei ole erikseen ole vaihdettavissa näissä, koko poltinyksikkö vaihdettava.
Mulla meni webastosta kaikki mahdolliset osat uusiksi 2 vuoden ja 55 tkm kohdalla. Että melko heikko kestoisia tuntuu olevan.
-
Tässä Webasto mallissahan yleisin syy on tuo palopesä, johon tulee halkeamia.
Samalla tulee hehku uusittua kun se on kaikessa viisaudessaan integroitu palopesään, eli kun on aika vaihtaa hehku, vaihtuu myös palopesä.
Tavallaan fiksuakin ihan paloturvallisuuden kannalta.
-
Tässä Webasto mallissahan yleisin syy on tuo palopesä, johon tulee halkeamia.
Samalla tulee hehku uusittua kun se on kaikessa viisaudessaan integroitu palopesään, eli kun on aika vaihtaa hehku, vaihtuu myös palopesä.
Tavallaan fiksuakin ihan paloturvallisuuden kannalta.
En tiedä mistä webaston mallista puhut, mutta viestiketun TT EVO malliin saa kyllä palopesän ja hehkutulpan erikseen. Jos ostaa palopesän, niin hehku tulee toki siinä mukana.
Palopesän halkeaminen ei ole mitenkään yleistä, jos sitä ylipäänsä tapahtuu tässä mallissa. Palopesä voi mennä tukkoon ja silloinkin yleensä polttoainelinja tukkeutuu, sillä palopesässä on 10 cm pitkä hiuksen ohut polttoaineputki.
Sanoisin, että EVO malli on varsin luotettava kapistus, mutta toki kaikki laitteet vikaantuvat aina joskus.
-
Eipä tuolla mainittu kyllä Evoa missään. Ja jostain syystä ollaan noita haljenneita palopesiä aika monta silti vaihdettu, takuuseenkin.....sanoipa kuka mitä tahansa. ;)
Samaa tavaraa nämä ovat automerkistä riippumatta, tuotantomäärät ovat kauhiat ja maanantai versioita mahtuu tähän joukkoon valitettavan paljon.