Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: S80960 - 07.11.2024, 15:56:01

Otsikko: 960 2,5 A -95, letkulämmitin ja autom. öljy
Kirjoitti: S80960 - 07.11.2024, 15:56:01
Näyttää siltä, että vanha ruotsinlaiva joutuu kuljettamaan mua tulevana talvena muutamia kertoja (miten mahtaa suhtautua kun ei ole 10 talveen ajettu  :)), joten aattelin järkytystä lieventämään laittaa letkulämmittimen. Vaihtoehtoina olisi calixia, UMV 750 vattisena tai re480...kumpikohan se olisi parempi. No, ehkä tuo re480 pienemmän fyysisen kokonsa puolesta. Öljynlauhduttimen letkuun kait noita on laitettu, mutta kumpaan ? Kai sillä kierron kannalta väliä on ? Niin ja lämpeneekö koko kone, ei varmaan tykkää hyvää jos parinkympin pakkasessa toinen pää konetta lämpenee ja toinen ei. Saattaa alumiiniklöntti haljeta. ;D

Toinen juttu, lootaan tarvis öljyt uusia. Tuota meinasin laittaa:

https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/moottorioljyt/vaihteistooljyt/atf-dx-iiiii/vaihteistooljy-atf-dx-iii-4-litraa-2000059077

Kelpaako ja onko kokemuksia ?
Otsikko: Vs: 960 2,5 A -95, letkulämmitin ja autom. öljy
Kirjoitti: wikke - 10.11.2024, 10:59:21
Mulla on justiinsa samanlainen ja samanvuotinen auto. Asensin RE480 lämmittimen öljynjäähdyttimen letkuun, siihen joka menee vesipumppuputkelle. Muutama sentti vesipumppuputkesta alas öljynjäähdyttimelle lähtevästä letkusta pala pois ja lämmitin siihen väliin pystyasentoon, siten että vastus on alapuolella. Järkeilin tuon paikan vitoskoneen perusteella, siinähän se laitetaan myös vesipumppuputkeen menevään letkuun. Hyvin on pelittänyt.

(http://wikke.kapsi.fi/volvo/volvo960_lohko.jpg)
Otsikko: Vs: 960 2,5 A -95, letkulämmitin ja autom. öljy
Kirjoitti: Huikkoster - 10.11.2024, 11:15:08
Mä laitoin aikoinaan tt thermon letkuun joka tulee sisäkennolta. Lämmitti sisätilojakin kun kävi ennen lähtöä laittamassa puhaltimen päälle.

Huono puoli siinä oli että kovilla pakkasilla joutui pudottaa vaihteen pienemmälle että sai kuumaa sisälle. Vissin ahdisti sen verran vedenkiertoa.

Laittaisin kyllä edelleen vesipumpullisen lämmittimen mutta en sisäkennon letkuun. On se niin paljon tehokkaampi ja saman hintainen kuin nuo tavalliset.
Otsikko: Vs: 960 2,5 A -95, letkulämmitin ja autom. öljy
Kirjoitti: S80960 - 12.11.2024, 18:01:54
Joo-o, enpäs ole koskaan asentanut lämmitintä noin helppoon paikkaan. Tilaa oli ruhtinaallisesti, letku vain poikki ja calixi väliin. Varsinaista kiinnikettäkään ei tarvinnut laittaa, pysyy kyllä tuossa letkujen ja kaapelin välissä. Toimivuutta en ole vielä kokeillut, ajetaan muutama pvä että varmasti on ilmat pois. Tuskin siellä ilmaa juuri edes on, nestettäkään ei poistunut edes desiä kun laittoi letkupihdit sopiviin paikkoihin. Ainakin kaikki letkut ja putket lämpesi ja neste tuntui kiertävän, mutta pelataan nyt varman päälle.
On vähän kummallista ettei kumpikaan lämmitinvalmistaja ole jotain malliaan noihin tarjonnut, olisiko nesteen kierrossa tms kuitenkin jotain kähmää etteivät uskalla ottaa riskiä ? Tai jotkin anturit sekoavat. ::) No, luotetaan Wikken empiiriseen tutkimukseen. :)

Tommonen Huikkosterin ehdottama pumpullinen malli on kyllä hyvä, semmoisia olen työkoneisiin laittanut ja lämpiää kyllä ihan eri malliin. Mutta kun tuollainen tavallinen oli valmiina, en viitsinyt ostaa. Voihan sen pumpun jälkeenpäinkin laittaa, mulla kun ei lämmittimissä tarvi olla mitään ajastus mahdollisuutta, niin pumpun voi laittaa vaikka manuaalisesti kytkettäväksi.

Kiitos vaan molemmille hyvistä kommenteista, wikkelle kuvasta ylimääräinen peukalo.

Biilteeman automaattiöljystä ei taida olla kenelläkään kokemuksia, ymmärsin noista luokituksista sen verran että käypäistä pitäisi olla. Historia vaihtojen osalta on sen verran hämärä että vaihdan propusta valuttamalla pari kertaa. Muutaman sadan kilometrin ajo vaihtojen välillä varmaan riittää. Jos mitään kummallista ei ilmene, sitten huuhdellen.
Otsikko: Vs: 960 2,5 A -95, letkulämmitin ja autom. öljy
Kirjoitti: wikke - 17.11.2024, 11:12:35
Semmoisen olen huomannut, että joskus käynnistettäessä käy pari sekuntia hieman epätasaisemmin. Varmaan lämpöanturi sekoaa. Olisiko se ollut syynä että noihin on vain tarjottu niitä paistinpannuja. Kone kyllä lämpenee hyvin, pari tuntia roikassa niin venttiilikansi tuntuu ihan käteen lämpimältä. Kun olisi lämpökamera niin olisi mielenkiintoinen katsoa miten lämpö leviää.

Mulla oli suunnitelmissa laittaa Calixin FCH16-kiertovesipumppulämmitin tuohon paikkaan, mutta kun siinä on ne letkulähdöt typerästi samaan suuntaan, ja asennusohjeen mukaan pitäisi asentaa vielä ne lähdöt ylöspäin ilmaantumisen takia. Lämmitin olisi pitänyt asentaa niin alas lähelle pohjamuovia ettei ilmataskuja pääse syntymään, rakentaa telinettä ja letkumutkaa. Totesin sen hankalaksi. TT-Thermolla ilmeisesti on 90-mutkaiset ne lämmittimet, sellainen passaisi varmaan hyvin.

RE480 on niin helppo asentaa tuohon letkun mutkaan, asennuspaikka on kohtuu alhaalla niin varmastikin hyvin saa luonnollista kiertoa aikaiseksi. Se on kevyt ja pieni niin pärjää ilman kiinnikkeitä. Lämmitin on vielä pystyasennossa niin ei tule ilmaantumisen kanssa ongelmia. Vitoskoneessahan asennus tapahtuu öljynjäähdyttimen kylkeen sivuttain. Siihen verrattuna tuo pystyasennus on mielestäni optimaalisempi.