Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Nimim. Kunpa tietäisi - 07.11.2024, 16:05:12

Otsikko: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Nimim. Kunpa tietäisi - 07.11.2024, 16:05:12
Terve,

Siksi vaan kyselen, että jompikumpi on harkinnassa mutta lataussysteemi vielä hankkimatta. Kysytään nyt samaan hintaan tietääkö joku tuleeko ongelmia, jos ajaa harvoin ja vähän?

Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Ribbe - 08.11.2024, 07:10:52
Ainoa miten käy on, bensaa menee paljon.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 08.11.2024, 18:28:56
Miten on, meneekö ladattavan hybridin akku tyhjäksi jos sitä ei ladata ulkoisella laturilla?
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: tuomaril - 08.11.2024, 18:59:31
Ei mene. Kyllähän sitä vähän ladataan ja käytetään ajon aikana, varsinkin kaupunkiajossa. Oletan että nyt puhutaan siis korkeajänniteakusta.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: HiekkaHeikki - 08.11.2024, 19:15:35
Oletan että nyt puhutaan siis korkeajänniteakusta.

Juu siitä.
Mietin vaan meneekö korkeajänniteakku aikaa myöten pilalle jos sitä säilytetään liian tyhjänä.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: tuomaril - 08.11.2024, 19:20:49
Teoriassa kyllä, toisaalta aktiivisessa käytössä tulevat syklit kuluttavat myös akkua. Yhteenvetona: En liikaa vaivaisi päätä tuolla, ja pitää muistaa että siellä on ihan kohtuullisen kokoiset puskurit molemmissa ääripäissä.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Volvorules - 13.11.2024, 22:48:50
Miten on, meneekö ladattavan hybridin akku tyhjäksi jos sitä ei ladata ulkoisella laturilla?

Täysin tyhjäksi se ei mene koskaan. Olen huomannut kun ajan pitkään ja en ole päässyt lataamaan hybridiakkua, niin järjestelmä alkaa lataamaan automaattisesti jonkun verran virtaa sinne. Eipä olisi auto enää nelivetoinen, jos se akku totaalisen tyhjäksi pääsisi.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Niclashki - 16.11.2024, 18:37:16
Aina se pitää siellä varausta ja lataa myös jarrutuksissa yms. Miettikää vaikka autonvuokraus firmoja. Niissä nämä ei ole koskaan laturissa vaan kovassa vuokrauskäytössä. Tosin vaikka et lataisi koskaan, niin en yhdy tuohon kovaan poltto-aineen kulutukseen ainakaan matka-ajossa. Siinä nämä menee varsin pienellä vaikka akku olisi tyhjä.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: ErkkiXC - 16.11.2024, 19:47:05
Aina se pitää siellä varausta ja lataa myös jarrutuksissa yms. Miettikää vaikka autonvuokraus firmoja. Niissä nämä ei ole koskaan laturissa vaan kovassa vuokrauskäytössä. Tosin vaikka et lataisi koskaan, niin en yhdy tuohon kovaan poltto-aineen kulutukseen ainakaan matka-ajossa. Siinä nämä menee varsin pienellä vaikka akku olisi tyhjä.

Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: volvotdi - 16.11.2024, 20:09:53
Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Ei mene
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: TOK - 16.11.2024, 22:31:50
Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Kaupunkiajon kulutus on lähempänä saman kamppeen maantiekulutusta, jos pystyy ennakoimaan ja hyödyntää regeniä moottorijarrutuksessa. Sillä tavallahan ne ei-ladattavat hybridit kulutusta säästää ylipäätään.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Niclashki - 17.11.2024, 12:44:23
Mikä on pieni polttoaineen kulutus? Siis verrattuna vastaavaan polttikseen missä ei ole näitä lisäpainoa tekeviä akkua ja sähkömoottoria, meneekö tuo hybridi bensalla muka pienemmällä kuin se "tavan" polttis kun akku on tyhjä???

Ainakin omakontainen kokemus, että pienemmällä menee kuin entinen V90 D5 AWD meni. Sillä kun ajoin Helsinki-Joensuu väliä, niin kulutus oli lähemäpä 7 tai yli. Mutta tällä V90T8 hybridillä mennään helpostin noin 6-6.2L kulutuksilla tämä väli. En tiedä mistä johtuu, mutta minusta tämä nykyinen on mennyt varsin kohtuullisesti siihen nähden, vaikka on kuinka painava auto hybridi tekniikkansa takia.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: volvoandy - 17.11.2024, 14:33:52
Minäkin tuon pienen korteni kekoon tähän keskusteluun ja todetaan näin, että varmaan aika samaan menisi (tai jopa hieman vähemmänkin?) kuin esim. pelkkä vastaava bensa T6? Nimittäin on tuossa plugarissa kuitenkin jonkinasteinen itselataava systeemi (ei kuitenkaan läheskään niin hyvä kuin Toyotalla tms) eli ei ole pelkkä akkumöhkö ilman latausta. Kaksoisahdettu turbokone kyllä jaksaa vääntää melko nöyrästi ja jos ei kiihdyttele ja ole repivää ajoa koko ajan, niin menee vähän kuin diesel sekalaisessakin ajossa. Nimittäin ei noita matkakulutuksia n. 6L molemmin puolin voi muuten selittää. Kaupunkiajo on tietenkin aivan eri asia ja sitä en ole tahallaankaan halunnut testata, vaikka mieli on kyllä tehnyt eli yhden tankillisen ajelis vain lataamatta? Voishan senkin ihan piruuttaan joskus testata muttei viitsi näin talvea vasten... Kun käyttää sitä B-vaihdetta ajaessa, niin aina sinne akustoon jotain energiaa menee talteen ja ilman lataustakin akkuun siis sitä regenerointi-/rekuperaatiosähköä saadaan jolloin aina esim. parkkipaikoilla ja tosi pienellä nopeudella ajelut menis täysin sähköllä. Lisäksihän constand awd ja power -ajotilat myös lataavat akustoa koko ajan eli se sähköenergia virtaa siellä kohtuu tehokkaasti läpi vähentäen polttomoottorin kuormitusta. En osaa tulkita tuota ajomoodien välistä eroa eli olisiko pelkkä "hybrid" ajotila sitten lataamatta kaikkein taloudellisin, luultavasti ehkä näin, mutta purellakin voisi päästä lataamatta melko kohtuukulutuksella, koska sähkönkäyttö olisi ainakin hitailla nopeuksilla kaikkein tehokkainta. Varmaan talvella tuo moottori hörähtäisi sitten tiheämpään melko lailla koko ajan käyntiin ja varsinkin, jos ei olisi moottoria mitenkään lämmittänyt, niin kulutuslukemat voisivat olla jossain 9-10L tietämissä, mutta niinhän se olisi muutoinkin pelkällä bensa-autolla ajettaessa. Elikä lyhennettynä oma auto voisi kokonaiskulutuksen suhteen olla jossain 7-8L tietämissä tai jopa vähän allekin eli melkein samassa kuten aiempi diesel V90CC D4 AWD oli (kokonaiskulutus oli 6,87L satasella kaikki ajot n. 70tkm matkalta). Tuskin tuo lataamattomuus sentään 4-5L nostaisi nykyistä keskikulutusta jolloin se olisi jotain 8-9L luokkaa, varmaan jäisi allekin eli veikkaisin jotain 7-7,5L voisi olla hyvinkin lähellä.
Pitää lukaista nämä englanninkieliset threadit läpi mitä pikaisesti hain "Volvo T8 without charging" :
https://www.swedespeed.com/threads/t8-real-mpg-and-0-60-without-charging.233813/ (https://www.swedespeed.com/threads/t8-real-mpg-and-0-60-without-charging.233813/)
https://www.reddit.com/r/VolvoXC90/comments/177akpl/using_xc90_t8_on_petrol_and_not_charging_it/?rdt=57387 (https://www.reddit.com/r/VolvoXC90/comments/177akpl/using_xc90_t8_on_petrol_and_not_charging_it/?rdt=57387)
https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-333451.html (https://www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-333451.html)
Näissähän asiaa on pohdiskeltu painavan ja ison XC90 T8 korille, mutta varsin mielenkiintoista juttua vertailleet just tuplaturbo perusbensa T6 ja plugari T8 välisiä kulutuseroja lataamatta.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Ribbe - 18.11.2024, 12:30:20
Toyotan ei ladattavat hybridit toimii ehkä paremmin koska niissä systeemi optimoitu niin ettei sitä ladata. Niissä polttomoottorissa käytetään Atkinson-työkiertoa. Lisäksi niissä akku on paljon kevyempi kuin T8:ssa. Jos näissäkin olisi tyyliin 2kWh akusto tai pienempi niin olisi enemmän hyötyä ilman latausta kuin nyt.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Scraab - 18.11.2024, 16:53:48
Siksi vaan kyselen, että jompikumpi on harkinnassa mutta lataussysteemi vielä hankkimatta. Kysytään nyt samaan hintaan tietääkö joku tuleeko ongelmia, jos ajaa harvoin ja vähän?
Jos ajaa harvoin ja vähän, tulee melko todennäköisesti ongelmia. Ainakin oma D4 on melko säännöllisesti ylläpitolaturissa, muuten on turha käynnistellä esilämmitystä, S/S puhumattakaan. Akut ovat saaneet huollosta puhtaat paperit.

Jos ylipäätään ajaa harvoin ja vähän, keskikokoinen/isohko auto, jonka arvon alenema on aika huikea ja joka sisältää runsaasti vikamahdollisuuksia, ei liene se paras vaihtoehto? No, harva autoa järjellä valitsee :).
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: MakeV70D - 19.11.2024, 23:35:27
Maantiellä 6.7L ilman latausta. Kaupungissa yli 9L. Kovalla pakkasella kun ei kulje sähköllä ollenkaan niin 10-11L. Nämä luvut yhden vuoden kokemuksella. Kesällä kun joka pv latailee ja päivittäiset ajot n.50km päivässä niin 3L/100km.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: tepaa - 20.11.2024, 07:13:19
Kovia lukemia, ihme juttu.

Täällä V60 t6 ja maantiellä ilman akkua karvan alle 6.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: Ribbe - 20.11.2024, 07:14:41
-20 lukemissa oma T8 vei semmoista 20 litraa kun lyhyttä ajoa ajoi. Eikä paljoa auttanut oliko akussa virtaa vai ei.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: j3steri - 20.11.2024, 08:29:08
Omalla V90 T6 tyhjällä akulla, 21” renkailla kulutus Tampere- Riihimäki noin 100km/h ajonopeudella 8,4l
Eli eipä nämä mitään ekoautoja ole ilman sähköä. Kokemusta myös S90 T8 ja sen kulutukseen saa lisätä vielä toista litraa.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: jv70 - 20.11.2024, 08:37:52
Kulutuksiin vaikuttaa myös rengaskoko eli 21" vie varmasti sen pari litraa enemmän matkassa kuin jos oli 18".. Omassa on jo eroa 19" ja 18" välillä. Mutta lataukseen, jos näin kallis auto on kyseessä niin kyllä se kerta viikkoon kannattaa ladata vaikka julkisella. Pysyy akku kunnossa..
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: juho82 - 20.11.2024, 12:27:50
Kulutuksiin vaikuttaa myös rengaskoko eli 21" vie varmasti sen pari litraa enemmän matkassa kuin jos oli 18".. Omassa on jo eroa 19" ja 18" välillä. Mutta lataukseen, jos näin kallis auto on kyseessä niin kyllä se kerta viikkoon kannattaa ladata vaikka julkisella. Pysyy akku kunnossa..

Kyllä se vaikuttaa mut ei todellakaan 2 litraa/ 100km. Lataamattomana keskikulutus varmasti sen 8-9 litraa, jos vuoden keskiarvo otetaan. Kylmäkäynnistykset ja nurkka pyöritykset jos paljon nii ei edes riitä. Renkailla ku renkailla. Auto painoa aina yli 2t mallista riippumatta nii ei se pyhällä hengellä liiku sano Shellin pöydässä naapurin pertti mitä vaan.
Otsikko: Vs: Miten käy, jos ei koskaan piuhalla lataa V60/V90 hybridiä?
Kirjoitti: MakeV70D - 23.11.2024, 01:59:11
Kovia lukemia, ihme juttu.

Täällä V60 t6 ja maantiellä ilman akkua karvan alle 6.

Ihme juttu. Minulla on t8, ei mikään säästömalli tämä.