Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ookke - 08.11.2024, 22:35:11
-
Xc90 04 kyseessä. Viaton peli ollut, mutta nyt on ilmaantunut pari mystistä oikkua. Kuskin selkänoja säätyy toisinaan itsestään taaksepäin. Ei muistipenkki. Kun istahtaa autoon, on aika erikoinen fiilis, kun selkänoja onkin yllättäen lähes makuuasennossa. Mistähän voisi moinen johtua? Toinen outous on pissapoika. Lakkasi antamasta vettä tuulilasille. Alkoi siten, että välillä toimi välillä ei. Eli tukossa ei ole. Erikoisuutena oli, että takalasille meni vettä sekä viikseä vetäessä että työntäessä. No vaihdoin pumpun. Ei muutosta toiminnassa. Vaihdoin pumpulta lähtevät letkut ristiin. Näin tuli vettä lasille, kun työnsi viiksestä ja vetämällä vesi meni takalasille. Eli toimi tasan toisinpäin kuin pitäisi mutta toimii kuitenkin. No tyytyväisenä ajattelin, että mahdollinen tukos tai jumittava takaisku korjaantui ja vaihdoin putket takaisin oikein päin. Vika palasi. Vesi meni takalasille molemmilla viiksen suunnilla. Nyt letkut on taas laitettu ristiin, kun näin tuulilasille sitä tilee vaikkakin viikseä työntäen. Onko jollain kokemusta tällaisesta tai ajatusta mistä voi johtua?
-
Kyseessä 2,5T
-
Tilanne muuttui entistä oudommaksi. Vetämällä viikseä vesi tulee taas tuulilasille. Putket edelleen ristissä pumpussa kiinni. Työntämällä ei eikä vetämällä takalasille. Säästyypähän nestettä.
Onko joku rele, joka tuon vian voisi aiheuttaa?
-
Yksi pumppu hoitaa tuulilasin ja takalasin. Pyörimissuunta vaihdetaan ja takaiskuventtiilit hoitaa virtaukset. Tuo vaatii kaksi relettä, olisko toinen rikki, jumissa tai hapettunut.
-
Ainakin uudemmissa releet ovat kaavion mukaan CEM:ssä joten releiden vaihto hieman työläämpää.
-
Kiitos vastauksista.
Pitääpä perehtyä relesysteemiin. Ja ihan ensiksi sijaintiin.
-
Joskus voi pumppu olla jumissa roskan vuoksi tai jonkun muun syyn takia. Kannataa kokeilla paineilmalla puhaltaa suuttimesta pumppuun päin, tiedän tapauksia jossa auttanut.
-
Ainakin uudemmissa releet ovat kaavion mukaan CEM:ssä joten releiden vaihto hieman työläämpää.
CEM:in releet ovat vaihdettavissa helposti. Esim. Motonetin relehyllystä löytyy.