Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: -juhis- - 09.11.2024, 11:42:16
-
Hei.
Vuoden 2005 v70:ssä polttoaine mittari yllättäen lakkasi toimimasta (vuosia sitten). Hankin ensinnä vasemman puolen anturin ja sen jälkeen myös oikean puolen anturin. En saanut mittaria toimimaan ja nyt vuosien jälkeen ajattelin alkaa korjaamaan vikaa, mutta en oikein tiedä mistä aloittaisi.
Mittari on siis nollilla kokoajan, polttoaineen vähäisyydestä varoittava valo ei milloinkaan pala vaikka polttoainetta olisikin todella vähän. Ajotietokoneen matkaa seuraavaan tankkaukseen näyttää viivaa.
Autocomilla pääsee katsomaan molempien antureiden arvon ja molemmat näyttää 0 litraa.
Myöskään ardic ei käynnisty, johtuu ilmeisesti siitä, että luulee tankin olevan tyhjä.
Tankissa oleva polttoaine pumppu toimii ja siirtää polttoainetta, sammumisia ei ole koskaan ollut.
Nää vikakoodit antaa Autocomilla lukiessa:
Cem-4a37 Fuel Level Sensor. Short-Circuit To Supply Voltage Or Open-Circuit
Cem-5feb Water Pump. Signal Too Low
Aikaisemmin ei antanut ardicin vesipumpusta mitään vikakoodit ja Autocomilla sai lämmittimen käynnistymään, mutta ei auton viiksestä. Nyt tosin ei käynnisty edes Autocomilla, koska vesipumppu on tieten rikki.
Mutta toi polttoaine mittari täytyisi saada toimimaan, mutta mistä kannattaisi lähteä liikkeelle? :(
EDIT: viaksi paljastui tankin johtosarjan liittimessä katkennut johto. Tankin ulkopuolella siis, siinä pyöreän kannen alla.
-
Pumppupuolen sensorista löytyy vikaa.
-
Pumppupuolen sensorista löytyy vikaa.
Niinkö arvelet? Uus anturi viallinen tai vääränlainen? Voiko testata jotenkin ennen uuden ostoa?
-
Jos jossain sensorissa olisi vikaa, niin eikö se viallinen sensori lähettäisi sitten REM:n kautta mittaristolle valheellista dataa, että tankki on tyhjä? Eli toisin sanoen, sytyttäisi myös polttoainevalon? Mulla kävi joskus viitisen vuotta sitten saman vuoden XC70:llä tilanne, että polttoainemittari valahti nollille ja ajotietokone näytti vain viivaa rangen osalta, tässäkään tapauksessa polttoainevalo ei syttynyt. Otaksun, että itselläni oli REM-yksikkö jumissa koska akun irroituksella ratkesi.
-
Tuohon valon syttymiseen en ole kiinnittänyt huomiota mutta pumppuja ja sensoreita vaihtaessa olen ne ennen asennusta testannut irrallaan koska uusia toimimattomiakin on tullut eteen, säästyy tupla asennuksilta. Tuotakin voi tosiaan testatata että kaapelit vartiksi irti ja ennen takaisin kytkentää käyttää ne yhdessäkin niin yksiköinen konkat tyhjenee.
-
Muistelisin että tuon rem:in nollaamisen oon yrittänyt tehdä mutta piuhoja en oo käyttänyt yhdessä, se pitää vielä kokeilla.
-
Ei se välttämätöntä ole mutta joskus softa hommissa vaatinut myös tuon. Mutta mittaamalla nuo anturit nyt ensi alkuun..
-
Joo, täytyy ottaa mittaus seuraavaks. Mietin myös, että voiko mittarin toimimattomuus ja ardicin toimimattomuus johtua cemistä?
-
Vaikea kuvitella. Varsinkin toi Ardicin vesipumppuvika ei nyt varsinaisesti ole mitenkään harvinainen.
-
Tuota vesipumppu vikaa ei siis oo aikaisemmin ollut ja Autocomilla on saanut lämmittimen käynnistymään, mutta viiksestä laitettuna se ei oo käynnistynyt aikaisemminkaan (ennen kuin vesipumppu vika ilmaantui).
-
”Cem-4a37 Fuel Level Sensor. Short-Circuit To Supply Voltage Or Open-Circuit”
Juuri kesällä toimimasta heittäneen bensamittarin sain toimimaan bensapumpun ja kuskinpuolen anturin vaihdolla. Mulla se anturin piirilevy oli halki. Oli vissiin se pelkkä anturi-puoli vuosien jälkeen kulunut niin hauraaksi, että halkes. Ne ite anturit ei oo muuta kuin liukuvastuksia koholla. Tuota oikkaria tai avointa piiriä koodinlukija näytti mullekin. Tarkistin yleismittarilla pumpun pistorasiasta. Kummatkin anturit toimii (kun toimii) vastusvälillä 12ohm - vajaa 400ohm. Oliko n. 370 ja 390, ehkä? Bensavalo tai -mittari ei toiminut, ihan kuollut ja vastusta mitatessa toinen anturi heitti näytölle jotain käsittämättömiä vajaan 40M ohm:n lukemia. Toinen yleismittari näytti ääretöntä…
Tässön jotain kesän muistiinpanoja:
————
- Vasen anturi: 12-373ohm
- Oikea anturi: 12-392ohm
Pistoke ja pinnit:
[ 1 2 3 ]
[ 4 5 ]
1: oikea anturi
2: miinus (anturit)
3: vasen anturi
4: miinus (pumppu, sähkö)
5: plus (pumppu, sähkö)
————
Mulla se ”laadukas propartsweden” pumppu oli muutenkin alunperinkin susi. Pari vuotta ehti olla. Kylmäkäynnistysongelma ratkesi Hellan pumpulla… niitten pumppujenkin vastuksissa oli ero: 0,5ohm/2ohm.
Noi antureiden vastusalueet uusista vehkeistä.
Tuli mieleen, että kun siellä on avoin piirilevy, niin teoriassahan vois huonolla tuurilla asennuksessa saada painettua/väännettyä sen liukuvastuksen liukujen koskettimet tai pinnat rikki?
Tämmösiä ajatuksia…
-
Voihan ne pinnatkin rikki saada mutta helpommin vääntyy se vaste mikä piirin pintaa vasten liikkuu.
-
Voihan ne pinnatkin rikki saada mutta helpommin vääntyy se vaste mikä piirin pintaa vasten liikkuu.
Tätäkin hain mielessäni, mutta en osannut kolmen aikaan yöllä artikuloida itseäni selvästi ja tuoda esille erilaisia piirilevyn tuhoavia nyansseja kunnolla… :2funny:
;D Ja minkään alan asiantuntija en ole. Pidätän itselleni oikeuden olla väärässä. :D
::) Suhtautukaa aina höpinöihini varauksella…
-
”Cem-4a37 Fuel Level Sensor. Short-Circuit To Supply Voltage Or Open-Circuit”
Juuri kesällä toimimasta heittäneen bensamittarin sain toimimaan bensapumpun ja kuskinpuolen anturin vaihdolla. Mulla se anturin piirilevy oli halki. Oli vissiin se pelkkä anturi-puoli vuosien jälkeen kulunut niin hauraaksi, että halkes. Ne ite anturit ei oo muuta kuin liukuvastuksia koholla. Tuota oikkaria tai avointa piiriä koodinlukija näytti mullekin. Tarkistin yleismittarilla pumpun pistorasiasta. Kummatkin anturit toimii (kun toimii) vastusvälillä 12ohm - vajaa 400ohm. Oliko n. 370 ja 390, ehkä? Bensavalo tai -mittari ei toiminut, ihan kuollut ja vastusta mitatessa toinen anturi heitti näytölle jotain käsittämättömiä vajaan 40M ohm:n lukemia. Toinen yleismittari näytti ääretöntä…
Tässön jotain kesän muistiinpanoja:
————
- Vasen anturi: 12-373ohm
- Oikea anturi: 12-392ohm
Pistoke ja pinnit:
[ 1 2 3 ]
[ 4 5 ]
1: oikea anturi
2: miinus (anturit)
3: vasen anturi
4: miinus (pumppu, sähkö)
5: plus (pumppu, sähkö)
————
Mulla se ”laadukas propartsweden” pumppu oli muutenkin alunperinkin susi. Pari vuotta ehti olla. Kylmäkäynnistysongelma ratkesi Hellan pumpulla… niitten pumppujenkin vastuksissa oli ero: 0,5ohm/2ohm.
Noi antureiden vastusalueet uusista vehkeistä.
Tuli mieleen, että kun siellä on avoin piirilevy, niin teoriassahan vois huonolla tuurilla asennuksessa saada painettua/väännettyä sen liukuvastuksen liukujen koskettimet tai pinnat rikki?
Tämmösiä ajatuksia…
No helvata, kiitos näistä! Mietinkin sitä töpselistä mittaamista ja seuraavana oli jo mielessä, että mistähän sen napaisuuden sais tietoon... 8) P>
-
Kannattaa tutkia myös ne johdot siitä luukun kohdilta ettei ole puristunut ja katkennut.
-
Kannattaa tutkia myös ne johdot siitä luukun kohdilta ettei ole puristunut ja katkennut.
En muista mutta oliko siinä liittimiä lähellä että pystyisi läpi mittaamaan ne johdot?
-
Enempiä purkamatta niin siitähän ne piuhat liittimistä tulee kuskinpuolen takapenkin alta.
Liittimet siis siinä kynnyskotelon sisäreunassa.
-
Nyt se tämä ongelma ratkesi.
Mittasin vastukset liittimestä, ne oli 163 ja 143 ohmia. Anturit oli siis kunnossa. Huomasin sitten liittimen juuressa 2 melkein katkennutta johtoa. Purin liittimen, tinasin johdot ja nyt mittari toimii!
Kiitos kaikille avusta! Vuosien jälkeen tiedän minkä verran tankissa on ainetta! 8)