Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 850, V/S70 (vm.<-00), C70 (vm.<-05) => Aiheen aloitti: junnuh - 10.11.2024, 17:43:33

Otsikko: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 10.11.2024, 17:43:33
Eli otsikonmukainen 850 volvon kaikki päästöt tapissa. 300tkm ajettu eikä syö juurikaan öljyä. On vaihdettu lamda anturi,katti,tulpat,tulpanjohdot,Virranjakajan kansi,pyörrin,käyty alipainelinjat läpi vuotojen varalta. Vikakoodiksi antaa seos laihalla hetkellisesti ja lamdan valo syttyy samalla.käy normaalisti nollauksen jälkee ja vika ilmenee kun moottrin lmpötila nousee normaaliin käyntilämpötilaan.Muita koodeja ei anna. Kierroslukumittari mykkä paitsi,kun kierroluku ylittää 4000 sillon herää enkä tiedä liekkö kierroslukumittarilla yhteyttä päästöihin. Alkaa olla keinot vähissä. Liekkö ohjausyksikkö kaput en tiijä. oisko jollain vinkkiä koriltaan priima niin ei viittis paaliinkaan pistää.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: laatikkovika - 10.11.2024, 18:07:22
Ootko lämpöanturia kokeillu vaihtaa? :P
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 10.11.2024, 18:25:49
En sitä ole vaihtanu. Pitääpä huomenissa käydä ostamassa. Tarkoitat siis moottorin lämpötilananturiako
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: laatikkovika - 10.11.2024, 18:40:30
No juu. Sehän vois temppuillessaan tehdä melkein mitä vaan. Lämpömittari kuitenkin toimii?
Se mittari nyt ei niin tarkka kyllä olekaan jostain pienestä vastuspiikistä.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 10.11.2024, 20:25:03
Juu mittari näyttäs toimivan normaalisti. Sikäli hassu ,että vikakoodit on liian laiha seos ja katsurisanoo,että päästö mittarit ei riitä.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 11.11.2024, 09:14:05
No niin kyllähän se imuilmavuodolle hauskahtaa. Imuläppäkotelon paikkeille kun brake kliineriä suihkauttaa muuttuu käynti oleellisesti
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: laatikkovika - 11.11.2024, 09:26:21
Ettei oo se haitariputki rikki mikä näistä aina menee kun ikää tulee. ELK
Tai sit se pieni liitos mikä siihen pyöräytetään jotenkin rikki tai letku irti.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 13.11.2024, 20:40:14
Ne tarkistin ja kunnosssa olivat. Sitkeesti vaan lamdan valo syttyy kun lämmöt nousee normaaliin  ja samat vika ilmot. Mitenhän näissä kassuläppäkotelo onko niiss ollu ongelnia. Joissain uudemmissahan ainakin on ollu. No kyllä se jostain vikakin löytyy kun käy kohta kohdalta läpi koko järjestelmän.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: laatikkovika - 13.11.2024, 22:11:35
Vaijerikaasu, ei siinä kotelossa ole vikaa ellei sitten imuvuotoa.
En nyt muista kunnolla mutta oliko tässä pikkuletku jonka kumimutka imusarjan päässä siinä tehostimen pumpun lähellä.
Tais olla vaan turbossa puhaltamassa lämmitysvastusta puhtaaks. :idiot2:

Pakkohan siinä kaasuläpän paikkeilla se vuoto on olla jos siihen suihkiminen vaikuttaa.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: hespa - 14.11.2024, 07:47:56
Siinä kaasuläpällä on vaikka mitä pletkuja ja vuotavia tyhjäkäyntimoottoreita on ollu muutaman kerran.

Kaasuläpän asentotunnistin voi myös sekottaa aivan kaiken lämmetessään niinkun siskon S-70 viime kesänä. 

Olethan sytytyspuolan ja puolan johdon samalla vaihtanu kun tulpanjohot vaihtelit?

On jo kolme tapausta ollu mun elämän aikana jossa puolan johto on paskana kun kulkee sieltä ilmanputsarin alitte. Hinkautuu ajan myötä rikki ja myös täysin ehjän näkösiä johtoja on ollu paskana monasti.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 16.11.2024, 21:08:03
Puolanjohtoja en vielä vaihtanut pitänee nekin vielä vaihtaa. Huomenissa ajattelin eger venttiilin ottaa työnalle ainakin 740 pisti aukijumittunu eger päästöt päälaelleen. Jotenkin tullu siirrettyä tuota egerin putsaustakun tosi mielenkiintoisessa paikassa imusarjan alla. Ohjeessa kehotettiin flekti ja startti irrottamaan suosiolla. No onneksi pyhäpäivänä on aikaa harrastella
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 30.11.2024, 14:45:11
Jees projekti etenee. Nyt alkaa siis kaikki olla tehty mitä tehtävissä on. Mittasin juuri lamdan ja singaalijohdosta tuli tasaseen 0,4-0,6 voltin väliin. Nyt vaan taitaa olla niin,että ecu on rikki. Ja tiedän jo mikä sen on rikkonut. Tarkistin johdotukset ja singaalijohtoon oli kytketty lämmityksen virtapiuha eli näytti 14v menevän eculle mikä on 14 x mitä sinne pitäs mennä. Ohje arvo lienee 0,1-1 volttia. Mittaako noita vanhoja ecuja joku suomessa ja mistä lähteä etsimään ehyttä. Edit. Nyt on lamdan johdot oikeassa järjestyksessä
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: Lankku - 30.11.2024, 17:05:21
Purkuautosta toinen boksi tilalle ja toimii suoraan kunhan ei ole vm.-96 ja uudemmasta eli ajonestollisesta.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 30.11.2024, 17:13:28
Purkuautosta toinen boksi tilalle ja toimii suoraan kunhan ei ole vm.-96 ja uudemmasta eli ajonestollisesta.
Kiitos infosta. Sekö käy ihan heittämällä ilman sen kummempia ohjelmointeja
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 30.11.2024, 17:22:03
Tälläset ohhainyksiköt nyt paikallaan
(https://i.ibb.co/PQ6fgK2/IMG-20241129-180302.jpg) (https://ibb.co/PQ6fgK2)
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: laatikkovika - 30.11.2024, 17:52:51
Ai siin on LH jetronic kun on kaks boksia 1.1 ja 1.2. mutta niin kai se vapareissa on.
Motronic käyttää vaan yhtä, samoin Fenix.
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 01.12.2024, 12:14:24
Juu tässä näyttää olevan. Mulla on myös vm93 850 volvo ja siinä on vaan yks boksi. Vapari on sekin
Otsikko: Vs: 850 2.5l glt automaatti vm94 päästöt
Kirjoitti: junnuh - 18.12.2024, 21:05:04
Uusi ja odottamaton käänne tässä Volvon päästöjen alentamisessa. En olisi ihan heti uskonu mutta suurella toden näköisyydellä mittaristo on syypää ja puuttuva lenkki lamdan ja ecun välistä. Kieroslukumittari,kun kuolee hei kun moottorin lämmöt nousee normaaliin ja lähes samalla syttyy lamdanvalo. Nyt hetken mielijohteesta ostin toisen mittariston ja tänään testasin yli 2 tuntia uudellamittaristolla niin kiekka mittari ei kuollu eikä lamdan valo syttyny ja se voimaks pakokaasun savu hävisi. En siis tiedä että muuttuko päästöt ennen kun käytän auton testerissä mutta ainakin muutos pakokaasussa on valtava. Aika näyttää miten käy