Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Veteraanit => Veteraanien korjaamo => Aiheen aloitti: repas - 18.01.2012, 07:15:47
-
Tuli ajan kohtaiseksi uuden koneen teko, mutta mitään kokemusta ei ole kokonaisesta moottori remontista vaikka kaikkea muuta on kyllä tullut korjailtua, että jotenkin työkalut pysyy käsissä. Haullakaan en löytänyt oikeen mitään tietoa tälläiselle alottelijalle. En haluaisi kaikkea opetella kantapään kautta niin ajattelin tehdä tälläisen uuden topicin, jossa voin kysellä tyhmiä. Jos vaikka tästä olisi muillekkin ensimmäistä kertaa näiden asioiden kanssa painiville apua.
Kone aihio tuli hommattua, puheiden mukaan vähän ajettu. Ajatuksena on uusia runkolaakerit, kiertokankien laakerit, männän renkaat, hoonata, nokka akselin laakerit, nokka akseli, vesipumppu.
Mielessä on myös pieni koneen piristys, jokin sopiva nokka, tuplat, pellisarja ja kannelle jotain mutta mitä?
No moottori tuli purettua, mitään hälyttävää ei näkynyt. Nokka mielestäni kulunut jonkin verran. Hoonauksella selviää, 1 pytyssä tuntuu pienehkö pykälä. Mistä lie johtuu että se on kulunut eniten? Pesin lopuksi lohkon liuottimella ja hoonasin sylinterit. Sitten mieltä eniten askarruttaviin asioihin...
-Vanhoja nokka akselin laakereita lohkosta pois lyödessä mieleen tuli millä uudet lyödään paikoilleen? Tuntuvat kovin pehmeältä aineelta ja kumminkin tiukat menemään paikoilleen? Saako nokka akselin päässä lohkossa olevaa tulpaa mistään?
-Ja mistä uusi nokka, edullisesti? Mikähän nokka olisi hyvä?
-Purkaessa olin niin intoa täynnä etten huomannut merkitä kuinka päin männät ja kierto kanget olivat. Jokaisessa männässä on pieni lovi toisessa reunassa, ja kiertokangen vastakappaleessa on nuoli. Tuleeko tämä nuoli jakopäähän päin?
-Kuinkahan nuo männän tapit, kuinka herkkiä kulumiselle? Mitenkä koittaa löytyykö välystä?
-Sitten öljypumppu, mitä sille kannattaisi tehdä. Uusi? Vanhalle jotain vai takaisin vain kiinni?
-Entä kansi mitä sille, ventiilien hionta, laskeminen, kanaville jotain?
-Muutenkin olisi kiva kuulla mitä kannattaa huomioida koneremonttia tehdessä?
-
Varmaankin kannattaisi ensin vähän mittailla , sylinterit menevät joskus vähän tynnyrin mallisiksi , jolloin välttämättä hoonaamalla ei tule hyvä :'( Ja kampuran kaulat voisi myös mitata .
Mitä varten otit ne nokka laakerit pois , olivatko kuluneet ? Ne voi naputella itsekin paikoilleen ,
mutta suosittelen koneistamoa , koska olisi hyvä olla tarkoitukseen sopiva "tuurna" , ja ne kannattaa kuitenkin mitata kun ovat paikoillaan . Nokka-akseleista , ja muusta virityksestä , jopa B 20:n , löytyy haulla tietoa . Sitten nuo kannen kanavat , ja nokka-akselin mallit yms riippuu paljolti tavoitteesta , ja B 20 pätee samat perusasiat , parempaa/kevyempää/vahvempaa
osaa sisälle , niin mahdollisuudet onnistua hyvässä moottorissa ovat suuremmat ???
Vaparina b 20 on mahdollista saada 250 hv , ja turbona jopa enempi :idiot2:
-
Ehkä turhaan tuli nokan laakerit naputeltua pois... Millainen tuurna olisi hyvä, messinkinen? Mitä mitattavaa niissä on? Öljy reijät katsoa kohdalleen?
Entä kampuran kaulojen mittaus? Ja millä pystyy toteamaan tynnyriksi kuluneisuuden?
Onko siis koko moottorin rakennus ammattimiehen hommia, tarkkoineen mittalaitteineen vai pystyykö kohtalaisen hyvän budjetti koneen rakentamaan kotioloissa, ilman että joka osaa kiikutetaan koneistamolle mitattavaksi/tarkistettavaksi?
-
Nokka laakereista olisi hyvä mitata pyöreys , ja reiän koko , kun on uudet paikoillaan .
Messinki on varmaan hyvä materiaali , kannattais varmaan sorvata semmonen tappi , jonka päälle laakeri menee , ja sen jälkeen on olake joka pitää laakerin paikoillaan , ja niin pitkä että pystyy naputtamaan laakerin paikoilleen . Sen mittalaitteen virallista nimeä en tiedä , jolla noita sylintereitä on mittailtu , periaatteessa mikrometri väärinpäin semmosten pihtien nokassa ,
ja näyttönä heittokello :-\ Kampuran kaulat , männät yms pystyy mittaamaan mikrometrillä .
Kotioloissakin pystyy kyllä koneen tekemään
-
Nokan takalevyjä saa esim Kg-trimning. Hinta huimat 13kr.
Uusia nokkiakin saa sieltä. Ja JuhaU:lla on yks kireempi nokka ja seuraajat
myynnissä, uusia, sekä Sebbe:llä oli pari jotain volvon omaa nokkaa myynnissä,
uusia myös. Uuden öljypumpunkin saa KG:lta. Hinta oli 775kr.
Oon meinaan ite kohta tilaamassa sieltä vähän tavaraa,
kun kerran oon jo tilannu, muttei voinnu kaikkea muistaa vielä sillon :-[
Itelläki menossa sama projekti, b20:sen kasaaminen.
Tosin kasaan sen ite korjaamolla, niin ei jää työkaluista kii- haalin vaan osat valmiiks eka.
-
Noista virityksistä sen verran että.. "pikkuviritystä" on aika vaikea hahmotta.. Jollekkin se on 150hv, toiselle 200hv.. Mutta Tappikoneen viritys -topicista kannattaa tohon liittyvää kysellä, sieltä varmaan osataan vastata..
-
Noista virityksistä sen verran että.. "pikkuviritystä" on aika vaikea hahmotta.. Jollekkin se on 150hv, toiselle 200hv.. Mutta Tappikoneen viritys -topicista kannattaa tohon liittyvää kysellä, sieltä varmaan osataan vastata..
200hv ei kyllä vaparina tappikoneesta ole kenenkään mittapuulla
pikkuviritys, maksaa sen verran, voin kertoa ihan kokemuksesta,
kun lompakossa näyttäis olevan melko suuri reikä? Vaikka
laskis että ostaa kaasarit käytettynäkin, niin jää vielä törkeesti maksettavaa.
Eikä aivan varmasti edes tuu 200hv.
Laskematta väittäsin näin näppituntumalla että melkee 150hv jälkee
alkaa turbo tulla jo halvemmaks
Sen allekirjoitan täysin että turbo on ainut kustannustehokas viritys, mitä jotkut sanoo
aina, jos haluaa enemmänkin tehoa.
-
Voihan sinne laittaa ruiskunkin, 140-sarjalaisissa oli samaan koneeseen istutettu ruisku, jonka asennus on melko helppo. Ruiskulla on viritetty tappikone helpompi saada käymään nätisti kuin kahdella kaksikurkkuisella kaasuttimella. Myös pyhimyksissä oli ruiskuversioita.
-
Laitetaas tähän kun periaatteessa kuuluu koneremonttiin.. Paljonko saa olla välys jakopäänrattaiden hammastuksissa? Omasta mittasin niin oli 0,50mm.. Onko liikaa? Uus jakopää ollut kuitenkin mielessä.. Teräsjakopää fiiberin tilalle..
-
Transmission kuggflanksspel max. 0.12mm.
Kuggflankspel tarkoittaa ainakin juuri sitä hampaitten välistä välystä,
ja uskoisin että tuo transmission tässä yhteydessä tarkoittaa juuri
jakopään rattaita. Otettu greenbookista.
-
Transmission kuggflanksspel max. 0.12mm.
Kuggflankspel tarkoittaa ainakin juuri sitä hampaitten välistä välystä,
ja uskoisin että tuo transmission tässä yhteydessä tarkoittaa juuri
jakopään rattaita. Otettu greenbookista.
Olishan mullaki ollu nuo kirjat levyllä mutta ku ei muista :facepalm: Eli jakopää menee vaihtoon..
-
Lainataan topiccia kun olis aiheeseen liittyvää kysyttävää. Elikkä mul on B18 koneremontti meneillään: pytyt porattu, uudet männät, kampuran kaulat kiillotettu ja koneistajan mukaan std kokoa, uudet runko ja veivin laakerit, kankien yläpäät vaikutti hyviltä joten en vaihtanut niitä. Huomasin tuossa venttiilivälyksiä säädellessä että kun kampiakselia pyörittelee edes takaisin niin siinä on ns. vapaata liikettä aika runsaasti ja sen kuulee kun jotain kolahtaa koneen sisällä, ei väliä missä asennossa kampura on. Kokeilin yhestä 100t km ajetusta koneesta löytyykö siitä samaa välystä ja olihan siinäkin sama kolahdus kun kampuraa käänteli edestakaisin, mutta sillä onkin ajeltu enemmän. Saako siellä olla paljonkin väljää, pari astetta ajotusmerkeistä katottuna? :o Vai murehdinko turhaan?
-
Lainataan topiccia kun olis aiheeseen liittyvää kysyttävää. Elikkä mul on B18 koneremontti meneillään: pytyt porattu, uudet männät, kampuran kaulat kiillotettu ja koneistajan mukaan std kokoa, uudet runko ja veivin laakerit, kankien yläpäät vaikutti hyviltä joten en vaihtanut niitä. Huomasin tuossa venttiilivälyksiä säädellessä että kun kampiakselia pyörittelee edes takaisin niin siinä on ns. vapaata liikettä aika runsaasti ja sen kuulee kun jotain kolahtaa koneen sisällä, ei väliä missä asennossa kampura on. Kokeilin yhestä 100t km ajetusta koneesta löytyykö siitä samaa välystä ja olihan siinäkin sama kolahdus kun kampuraa käänteli edestakaisin, mutta sillä onkin ajeltu enemmän. Saako siellä olla paljonkin väljää, pari astetta ajotusmerkeistä katottuna? :o Vai murehdinko turhaan?
Paljoa ei väljää sais olla , onko fiiberi vaiko teräsjakopää ?
-
Melkein pakasta vedetty fiiberi jakopää jolla ajettu 5000km, ehjältä vaikutti. Taitaa olla veivinlaakereissa tuo välys? Taidan ottaa öljypohjan irti ja varmistaa asian kun ei se mikään vaikea homma ole.
Edittiä: En viittiny purkaa konetta vaan tutkailin virranjakajan ja bensapumpun reijistä veivejä ja ne liikkuu samaan tahtiin kampuran kanssa, nokka ei liikahda väljässä kohdassa joten sen on pakko olla jakopäässä. Pari kolme astetta hihnapyörästä katottuna on vissiin jo aika paljon klappia?
-
Tein myös noin 10 vuotta sitten täydellisen koneremontin B20 moottoriin ja silloin minuakin askarrutti laakerien yms välykset vaikka kaikki laakerit oli uusia ja kaulat koneistettuja. Kuivana tai vain vähän öljyttynä välykset tuntui selvästi, reilummin öljyttynä ne hävisivät. Ainoa asia mitä en silloin uusinut oli juurikin kiertokangen yläpään puslat. Niissä oli selvä välys kuivana,mutta öljyttynä se hävisi. Hyvin on kone toiminut 50 000km ja on hiljainen eikä mitään ylim ääniä kuulu. Hyvät öljynpaineet varmistaa että öljykalvo pysyy liukulaakereissa.
-
Lainaan vähän kun itellänikin ongelmia koneen kasaamisessa.
Kun ostin b20 kiertokankien laakerit, mutta en tajunnut vaikka tiesinkin, että M-veivit on tulossa. Ja nyt sitten laakerit jäävät löysälle kiristettyyn kiertokangen alapesään. 0.2mm välys jää laakerien väliin, ei varmaan ole asiaa kasata, lisäksi laakerit ei asetu linjaan keskenään :idiot2:.
Ei tunnu edes mistään saava noita m-kankien laakereita, mutta varsinainen kysymys onkin, että sattuvatko edes päittäin, ainakin kampurassa kiertokangen kaulat on samoissa mitoissa b20 ja kymppisarjan vinokoneet, mutta veivien laakeripesätkö eivät ole ? :idiot2:
-
Lainaan vähän kun itellänikin ongelmia koneen kasaamisessa.
Kun ostin b20 kiertokankien laakerit, mutta en tajunnut vaikka tiesinkin, että M-veivit on tulossa. Ja nyt sitten laakerit jäävät löysälle kiristettyyn kiertokangen alapesään. 0.2mm välys jää laakerien väliin, ei varmaan ole asiaa kasata, lisäksi laakerit ei asetu linjaan keskenään :idiot2:.
Ei tunnu edes mistään saava noita m-kankien laakereita, mutta varsinainen kysymys onkin, että sattuvatko edes päittäin, ainakin kampurassa kiertokangen kaulat on samoissa mitoissa b20 ja kymppisarjan vinokoneet, mutta veivien laakeripesätkö eivät ole ? :idiot2:
Ja ovat laakerit ovat varmasti tätä uudempaa mallia ? http://www.motonet.fi/fi/varaosat/651/210245/autot/volvo/240-242-244-245-1974-1993?vuosimalli=1975#Moottorin-osat-Kiertokangen-laakerisarjat
-
Mitäs eroa noissa sitten käytännössä on ??? Tietysti minä ostin väärät liuskat >:(
(http://s15.postimg.org/804ygtiqv/20160228_144722.jpg) (http://postimg.org/image/804ygtiqv/) (http://s15.postimg.org/rw0xwczs7/20160228_144736.jpg) (http://postimg.org/image/rw0xwczs7/)
-
Mitäs eroa noissa sitten käytännössä on ??? Tietysti minä ostin väärät liuskat >:(
(http://s15.postimg.org/804ygtiqv/20160228_144722.jpg) (http://postimg.org/image/804ygtiqv/) (http://s15.postimg.org/rw0xwczs7/20160228_144736.jpg) (http://postimg.org/image/rw0xwczs7/)
Eipä oikeastaan muuta kuin ulkomitta , ja hiukan leveydessä :o
-
Juuri ne mitkä kusee :idiot2:
Oppirahat maksettu :-[ Oikeat tilattu.
-
Laita palstalle myyntiin nuo väärät. Kyllä ne menee
-
Täälläkin b 18 kone purettu. Ääntä myös haettu .kiertokangen laakerit näyttävät tosi hyviltä ja yksi kampiakselin laakeri vasta pois on hyvä ,näytin moottori koneistamon miehelle.sanoi että hyvät laakerit, ootteko käyttäneet sitä muovi nauhaa jolla voi mitata välyksiä , kokeilin ja vertailin mitta merkkiin joka on siinä paperissa niin oli 0,076 toiseksi levein .paljonko saa olla välykset ? kiertokangen välykset jakampuran välykset?.mulla jakopään hammas välys 0.45 meni väliin .tilasin uudet fiber.eo oikein löytynyt äänen aiheuttajaa ? Voiko öljy pumpusta tulla ääntä.?joskus tehty remppa kun oli laakerit kympin alle ja männät vaihdettu.mutta ei ilmeisesti paljon kuitenkaan ajettu
-
Täälläkin b 18 kone purettu. Ääntä myös haettu .kiertokangen laakerit näyttävät tosi hyviltä ja yksi kampiakselin laakeri vasta pois on hyvä ,näytin moottori koneistamon miehelle.sanoi että hyvät laakerit, ootteko käyttäneet sitä muovi nauhaa jolla voi mitata välyksiä , kokeilin ja vertailin mitta merkkiin joka on siinä paperissa niin oli 0,076 toiseksi levein .paljonko saa olla välykset ? kiertokangen välykset jakampuran välykset?.mulla jakopään hammas välys 0.45 meni väliin .tilasin uudet fiber.eo oikein löytynyt äänen aiheuttajaa ? Voiko öljy pumpusta tulla ääntä.?joskus tehty remppa kun oli laakerit kympin alle ja männät vaihdettu.mutta ei ilmeisesti paljon kuitenkaan ajettu
katoppa se virranjakajaa/öljypumppua pyörittävä akseli , voipi tulla ääni sieltä :o
-
Mulla oli varaosakoneen yksi viri-B18 aikanaan josta oli mennyt kiertokangen yläpään hela väljäksi, se naputti varsin ilkeästi.
-
B 18 koneen kasausta niin ajattelin kysaistä kun on ylapään tiivistesarja niin siinä on nostajan tapeille ne tiiviste renkaat mitkä tulee siihen tapin päähän niin ooteko laityaneet niitä. ? omassa oli paikoillaan mutts olivat kovonneet .
-
En oo nähnykkään sellaisia missään koneessa mitä oon hiplannu, enkä oo ikinä laittanu ja hyvin on toiminu.
-
Mahtaako olla vain sità varten että nokkaakselin voi vaihtaa ilman kannen pois ottoa .niin ei ne tapit tipahda moottorin alakertaan.
-
Mahtaako olla vain sità varten että nokkaakselin voi vaihtaa ilman kannen pois ottoa .niin ei ne tapit tipahda moottorin alakertaan.
Oletko varma että ne on nostajan päähän? Ettei vain olisi kyseessä venttiilivarren tiivisteet jotka tulevat siihen jousilautasen päälle?
tämmönen?
(http://www.cvi-automotive.se/images/2.103912/ventiltatning-b18.jpeg)
-
Ei tietenkàän ne ole tollasee nuo on muotoon tehty. Mutta ne on aivan suorat ja jotain kumia ja 8 kpl ovat ylä pään tiivistesarjan mukana.
-
Ei tietenkàän ne ole tollasee nuo on muotoon tehty. Mutta ne on aivan suorat ja jotain kumia ja 8 kpl ovat ylä pään tiivistesarjan mukana.
Laitappa kuvaa , niin olis helpompi arvailla ?
-
Ei ole tappikoneessa mitään kumeja työntötangoissa eikä nostajissa.
Tiivistesarjoissa voi olla myös jotain tiivisteitä mitkä eivät kaikkiin malleihin kuulu.
-
No niin kone kasattu ja laitettu paikoilleen ja pv katsastettu . Kalkattava ääni tuli ilmeisesti jakopään hammasrattaista.nyt kehrää hyvin.
-
Onko kumimysteeri selvinnyt ?
-
Jätin pois ne kumit ei ollut moottorin halkileikkaus kuvassakaanniitä. Ja kun kyselin niin ei kukaan oikein tietänytniistä mitää.nyt pelaa ainakin .ajellaan menemään