Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Jänes - 11.11.2024, 21:44:55
-
Potilas S40 1.8l vm.2005.
Autoon asennettiin lisävalot, ja siinä yhteydessä yksi iskarin yläpään kupissa kiinni olevista maadoituspiuhoista kävi irti. Sen jälkeen ilmaantui omituinen oire; kun auton sisävalot palaa (esim ovia avatessa) niin mittaristo pimenee täysin, ml. ajotietokoneen näytöt ja varoitusvalot. Kun valot sammuu niin mittaristo näyttöineen herää eloon.
Mielenkiintoisesti sama oire tulee myös, jos sisävalojen kytkimen laittaa 0-asentoon. Mittaristo toimii siis vain kun valokytkin on oviasennossa ja ovet kiinni.
Ajatuksia?
-
Mistä heräte valoille?
-
Mistä heräte valoille?
Pitkän johdolta. Pitkät ja muut ajovalot toimii normaalisti, mittaristo ei reagoi niihin.
-
Akku oli tietysti kytkettynä kun maakaapelia käytetty irti?
Ottasin ensimmäiseki akun plus piuhan irti tunniksi ja putsailisin kaikki maadoitukset sen irti käyneen piuhan osastolta. Lisäksi voisi kokeilla kytkeä lisävalot (releen heräte ja valon plus syöttö) irti, josko siellä joku häiritsee väylää ja moduleita.
Näiden volvojen sähköt on aika herkkiä omille kytkennöille, valot esim on säätyvällä jännitteellä ja osin sulakkeettomia moduleiden virranrajoituksella toteutettuna.
-
Akku oli tietysti kytkettynä kun maakaapelia käytetty irti?
Ottasin ensimmäiseki akun plus piuhan irti tunniksi ja putsailisin kaikki maadoitukset sen irti käyneen piuhan osastolta. Lisäksi voisi kokeilla kytkeä lisävalot (releen heräte ja valon plus syöttö) irti, josko siellä joku häiritsee väylää ja moduleita.
Näiden volvojen sähköt on aika herkkiä omille kytkennöille, valot esim on säätyvällä jännitteellä ja osin sulakkeettomia moduleiden virranrajoituksella toteutettuna.
Kärsiikö noissa akkua edes irrottaa, usein kuulee että siinä menee anturit ym sekaisin
-
Ei todellakaan mene sekaisin jos malttaa odottaa hetken..
Kokeile ottaa lisävalojen heräte ja virta pois eli palauta alkutilanne niin muuttuuko mikään?
-
Ei todellakaan mene sekaisin jos malttaa odottaa hetken..
Kokeile ottaa lisävalojen heräte ja virta pois eli palauta alkutilanne niin muuttuuko mikään?
Joo, käytin akun plussaa irti n. 6h mutta ei toennut sillä. Myöskään lisävalojen irrotus ei vaikuttanut mihinkään
-
Noissa on turhaa tunti kaupalla akkua irti pitää, vartti riittää ja yksiköt saa resetoitoitua virtojen puolesta kun käyttää irtonaiset akkukaapelit tuon jälkeen yhdessä. Kytketyt liittimet irti ja katsoo tokeneeko, jos toimii niin kytkennät ei ole oikein tai viallista relettä, lisävaloa joka sekoittaa paikat.
-
Noissa on turhaa tunti kaupalla akkua irti pitää, vartti riittää ja yksiköt saa resetoitoitua virtojen puolesta kun käyttää irtonaiset akkukaapelit tuon jälkeen yhdessä. Kytketyt liittimet irti ja katsoo tokeneeko, jos ei toimi niin kytkennät ei ole oikein tai viallinen rele.
Näinhän asia menee ja sujuilee.
Harvinainen ja harmillinen sattumus Jäneksellä näin lähellä tulevaa vuotta. Hitsi vieköön!
Autojenkin sähkötöitä; lisävaloja vaativampiakin kohteita, flexfuel, polttoaikarttoja, ym. säätöjä ja todella monenlaisia asennuksia kymmeniä vuosia tehneenä ei vielä käynyt näin etteivät kytkennät olisi onnistuneet eka tai viimeistään toisella kerralla.
Tämäkään häiriö ei ole korjaamaton, tukala tai mahdoton tilanne.
Maadoittaaksesi lisävalojen releen ja lisävalot otit iskarin yläpäässä olevista maadoituspiuhoista ehkä yhden kallisarvoisimmista tietolähteistä miinuksen eli paluujohdon CAN (tiedonsiirtoväylän nimitys) väylän kannalta.
Silloin pirssi sai sellaisen tiedon CAN väylää pitkin: nottei tässä autossa tarvi mittarivaloja suotta poltella ennenkuin porukat on kabiinissa, kunnolla kiinni turvavöissä ja pirtti on pimeänä.
Luulen että korjaantuu ihan itekseen ja aikaa myöden. Arvio on 3 vuorokautta kunnes CAN väylä sopeutuu tekemääsi väylälle odottamattomaan maa-yhteyden poistoon ja toimii kuten ennenkin.
Akun miinus tai pluskenkä otetaan ekaksi irti kun vulvaan tai muihinkaan merkkeihin lisätään 12 voltin akulle kulutusta releen kautta:
esim. etu/taka/sivu tai muuta valaistusta, polttoaine lisälämmitintä, soittokonetta, bassoboosteria, kojelautakameraa, lisänavigaattoria, ajotietokonetta, erillistä bluetooth sovitinta tms.
(auton sisävalot palaa ovia avatessa niin mittaristo pimenee täysin)
Tietääkseni Vulvan tai minkään muunkaan normiauton mittarivalot eivät syty autoon istuttaessa.
Tarkoititko etteivät mittarivalot syty kun menet auton sisälle vai sitä etteivät mittariston valot syty kun menet istumaan kuskin penkille ja laitat virran 2 asentoon niin kauan kun sisävalot palavat?
Silloin on maadoitusongelmia tai sitten ei, paikoissa jotka jo tiedätkin.
Jos asia stressaa yli 3 päivää etsi itse tekemäsi maadoitusongelma paikassa jonka itse avasit.
Skrapaa kosketusta paremmaksi tai jopa täydelliseksi irrottamalla lisää maalipintaa avaamastasi vulvan maad. pisteestä ja laita sinne myös sähköliitos-vaseliinia,
HOKS ei ole samaa ainetta kuin normi voitelu vaseliini. jotenka:
Kaikelle väelle Rauhallista Vuottaa 2025