Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: blackmoor - 12.11.2024, 18:13:59

Otsikko: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 12.11.2024, 18:13:59
Eipä mennyt volvo leimalta lävitte.

CO korotetulla pyörimisnopeudella liian korkea

CO% 0.83

Katsuri koitti 5 min huuatella ja välillä tyhjäkäyntiä mutta ei auttanut.

Meinasi että lambdasta ei johdu, koska obd ok ja lambda arvo ok.

Lambda 0.976

Meinas että sytytystulpat?

Tuleeko mieleen mitä muita syitä voisi olla?
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: anssi68 - 12.11.2024, 18:25:34
Tietenkin vois kokeilla että käy konetiellä ajamassa putken punaiseksi ja sitten suoraan katsastukseen.

Jotkut hurjat tankanneet etanolibensaa ja käyneet sen jälkeen leimalla.

Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 12.11.2024, 18:52:49
Tulpat, ilmansuodatin, puhtaat öljyt. Ei kai oo taivaanvanhat?
Katti viimesillään.
Tuon se voi vaatia että vetää niin saa--nasti että katti on oikeesti kuuma.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: jak900 - 12.11.2024, 23:08:56
Onko ilmamassamittarin arvoista mitään tietoa?
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: renee - 13.11.2024, 00:32:48
Co-arvo viittaa kai usein katalysaattorin vikaan, jos muut arvot ovat ok. Lambda on sulla kuitenkin vähän rikkaan puolella ja se nostaa co:ta. Itellä se on pääasiassa aina hiukan yli 1, eli mielummin laihalla.

Eli noi mitä täällä jo sanottiinkin kannattaa tsekata ennen kuin lähtee kattikaupoille. Ite vaihtasin tulpat ja ilmanputsarin sekä putsaisin ilmamassamittarin.

Ja jos katti vetelee viimeisiään, niin toi kuumaksi ajo ennen mittausta on tärkeää. Ja olen myös kuullut, että etanoliprosentin nosto voisi auttaa, eli jotain n. 20-30% seosta tankkiin. Ja kuulemma pelkällä pienkonebensalla voisi leima myös tulla helpommin, mutta tämä ihan kuulopuheita.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 13.11.2024, 09:10:02
Oma oli ostettaessa biltsun tarvikekatilla ja co 0.9 luokkaa. :facepalm:
Hommasin siihen modelpassande tarvikkeen skruvatilta niin co 0.0
Virosta saa vielä halvemmalla.
Onhan tuo lambdakin melko rajoilla...

Jos ei halua hitsailla sinne kunnollista tarvikekattia.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 14.11.2024, 09:15:24
Oma oli ostettaessa biltsun tarvikekatilla ja co 0.9 luokkaa. :facepalm:
Hommasin siihen modelpassande tarvikkeen skruvatilta niin co 0.0
Virosta saa vielä halvemmalla.
Onhan tuo lambdakin melko rajoilla...

Jos ei halua hitsailla sinne kunnollista tarvikekattia.

Kiinnostaisi tämä virosta vielä halvemmalla...mikäs sivusto olis kyseessä?
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 14.11.2024, 12:11:55
Tossa, aeromotors https://aeromotors.fi/kataloog/volvo/v70-ii-285/t5/pakoputkisto/katalysaattori?of=m4600;t14617;s10147. 284€

skruvatilla reilun satkun kalliimpi.  390€.
https://www.skruvat.fi/varaosat/pakokaasujarjestelmat/katalysaattorit-mallikohtaiset/katalysaattori-p97743

Taitaa tuo aeromotorsin olla saman valmistajan kuin tuo skruvatin eli JMJ. Halvin kans.
Autodoc myy samaa 397€.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: hespa - 14.11.2024, 12:41:28
Uus katti vaan niinkun ite tein XC-70 2.4T.

Oli Ipartsilla rahteineen noin 300€ ja sitten yhteys Reteko firmaan. Ottivat vanhan katin sinne ja sain tilitystä 217€.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 14.11.2024, 16:16:04
Retekolle minäkin vein vanhan 850 katin kun oli nurkissa, sain reilu 400€.
Skruvatilla oli putket tarjouksessa niin sain sillä rahalla koko putken turbolta perään asti. :o
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 04.12.2024, 13:48:19
Korjaamolta soitettiin. Ovat vaihtaneet takimmaisen ja etummaisen lambdan volvon alkuperäisiin uusiin, mutta eivät saa CO arvoa alemmas.

Lambda pysyy vihreällä alueella.

Tyhjäkäynnillä ok, kierroksilla HC tippui 34, mutta Co nousi 600.

Tyhjäkäynnillä kuuntelemalla kuulemma ei käy ihan täysin kunnolla. Käy kaikilla pytyillä, eli ei ole sytytyskatko, mutta murahtelee välillä, vähän niinkuin joko ei sais pensaa tarpeeksi tai sitten saa liikaa. Sanoi että ei kuulosta normaali volvon pensakoneelta.

Vanhat tulpat on karstaiset, paskanruskeat. Vanhat lambdat myös karstaiset. Ei maitokahvin väriset.

Eli uusilla tulpilla ja lambdoilla pieni parannus päästöihin tuli, mutta ei tarpeeksi Co osalta.

Alipaine vuotoja ei kuulemma ole, on suihkutellut bräkleeniä ympäriinsä, kierrokset ei nousseet.

Vahva veikkaus olisi että ihan kuin saisi välillä liikaa soppaa...Millä tuon todentaisi?

Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: renee - 04.12.2024, 15:21:38
Vahva veikkaus olisi että ihan kuin saisi välillä liikaa soppaa...Millä tuon todentaisi?
Jos käy rikkaalla ja lambdat toimivat, niin siitä pitäisi tulla vikakoodi ja moottorinvikavalon pitäisi syttyä.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 04.12.2024, 20:32:49
Tuli tässä mieleen tuo re85 juttu, mitenkäs ku mulla on puoli tankkia pensaa (98e5). paljonko uskaltaa tankata RE85 niin että auto ei hajoa, ja päästöt menis läpi?
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 04.12.2024, 20:58:05
Kyllä se aika paljon sietää, vaikka sen puol tankkia. Toiminta nyt ei ihan normaalia ole.
Olen joskus kokeillut tuolla kasivitosella ja uskaltaisin väittää että ei korjaa tilannetta kun on noin pielessä.
Vaikka saiskin päästöt jollain kumman tempulla niin vikahan sinne silti jää.
Vuotaisko suuttimet?

Onhan se nyt kumma kans jos ei mitään koodeja tuu, onko niitä nyt ees luettu vai katottu vaan ettei vikavalo pala?
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 04.12.2024, 21:45:49
Mulal on icarsoftin volvo vikakoodin lukija. jos kerrotte mitä katsoa sieltä kun auto on lämmin, voin tänne laittaa väliaikatietoja.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: JuhaManninen - 06.12.2024, 08:36:15
Tuli tässä mieleen tuo re85 juttu, mitenkäs ku mulla on puoli tankkia pensaa (98e5). paljonko uskaltaa tankata RE85 niin että auto ei hajoa, ja päästöt menis läpi?
Minulla on B5244T3 moottori S60 vm.2002 Volvossa. Pystyn tankkaamaan reilu 30% E85 etanolibensaa ja loput E95. Jos laittaa fifty/fifty niin moottorin varoitusvalo syttyy. Ilmeisesti liian laiha seos tms.
Silloin en omistanut vikakoodin lukijaa ja koodit nollattiin muualla.
Em. reilu 30% toimii kuitenkin hyvin. Moottorin käynnissä tai tehossa en huomaa eroa. Kulutus on hiukan korkeampi, muttei paljon. Pieni säästö tulee polttoaine kuluissa.
E85 myynti loppui Mäntsälä P asemalla, joten nykyään tankkaan E85:sta vain hyvin satunnaisesti.

En tiedä miten vaikuttaa päästöihin.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.12.2024, 08:47:05
Kylmäkäynnistykseen vaikuttaa kun autossa ei ole etanolimuunnosta, puoli tankkia olen ykköskoriseen RE85:tta laittanut 95 kaveriksi katsastukseen
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 06.12.2024, 20:08:30
Sain imettyä tanksita pensat niin että näytti 170 km jäljellä. kävin tankaamassa 6 litraa RE85 tankkiin. Ajelin 20 km sen jälkeen. muuta eroa en huomaa kuin että ehkä ei sausta putkesta nyt juuri ollenkaan.


Ei tullut vastausta että mitä katsoa tuosta iCarSoftin lukijasta ajossa, niin laitoin nuo lambda arvot ja aika värkkäyksellä koitin kuvata ja ajaa yhtäaikaa.

https://www.youtube.com/watch?v=KfcNWCYzVuc

2:22 kohdilla olen paikallaan, ja huudatan moottoria (huomasin juuri että parkilla ei anna yli 4000 rpm mennä, lienee vissin ominaisuus?

Maanantaina vasta korjaaja paikalla että voi käydä kokeileen nuo päästöt nyt kun on sekoitus tankissa.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 06.12.2024, 21:06:01
Onko moottorin lämmöt lukijalla katsoen hyvät ajossa? 90-105°C.
Jos käy kylmänä voi olla rikkaalla. :P
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 06.12.2024, 21:39:35
koko ajan näyttää vähän alle keskivälin mittaristossa. tottunut siihen että se on aina keskikohdilla.

76 astetta tais näyttää kun katoin ku tuossa pihalla huudattelin, icarsoftin lukijalla.

Edelleen, jos kerrotte mitkä arvot kannatteepi valita icarsoft ECM moduulista kun ajaa, voin ne valita ja huomenna käydä testilenkin.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.12.2024, 21:41:46
Luulis bensavehkeessä menevän keskelle se mittari helposti jos termostaatti ei jumita auki tai lämppärin pyynnöt ole saunaa
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 06.12.2024, 21:42:52
sitä itekki ihmetelly että minusta vähän kylmänä.

pakottamalla vaihdelaatikkoa manuaali alueella 5000 kierooksen kohdille lämmöt nousi puoliväliin. mutta sittenkun ajelin taas d:llä, ne on alle sen keskivälin, niinku mittarin osoittimen verran alle.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: Mustalaatikko - 06.12.2024, 21:58:39
Ylävesiletkun termarilta jäähdyttimelle ei pitäisi lämmetä ennenkuin lämmöt on about keskellä. Jos lämpenee heti startista niin termari on jumissa auki. Lämppärin pyynti itsellä talvella on 19-22 dieselvehkeessä, enempi rupeaa kaupunkiajossa vaikuttamaan moottorin lämpöön jos yli 20 pakkasta.
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 06.12.2024, 23:09:53
Termari vaihtoon, voi ongelmat seoksissa korjaantua. Ysikaks asteinen laadukas sinne.
Wahler, Calorstat...
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: blackmoor - 09.12.2024, 15:02:13
Eli 6 litraa RE85 tankkiin kun auto sanoi 160 km jäljellä.

Pakko ykkösella ja kakkosella huudatusta 20 km ympäri kylää (kierrokset 3000-5500 välissä).

Tänään mittaus, läpi että pätkähti, reilusti arvot alle sallittujen rajojen.

Leima tuli että pätkähti. Kiitos kaikille osallistuneille!
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: Mustalaatikko - 09.12.2024, 15:53:58
Hienoa, etanoli tosiaan palaa puhtaammin!
Otsikko: Vs: V70 mk2 2002 B5234T3 Co arvo
Kirjoitti: laatikkovika - 09.12.2024, 19:09:38
Tuli poltettua se katti oikeesti kuumaks.
Kannattaa ehkä se termari korjata niin ei tuu vilu ja kulutuskin voi pudota.