Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: Svolle - 13.11.2024, 08:00:59
-
Otsikon mukaiseen autoon suuttimen vaihto siis edessä. Vanha suutin on irti ja uusi pitäisi jostain metsästää. Moottorikoodina D4162T ja auto tosiaan v50 1.6D 2012
Vanha irroitettu suutin kuvana. Moottorikoodin tai rekisterinumeron kanssa kun yritän katsoa suuttimia niin tarjoaa useampaa suutinta, mutta yhdessäkään ei mitkään koodit/numerosarjat täsmää tuohon irroitettuun suuttimeen. Minkä koodin perusteella siis tuo uusi suutin pitäisi etsiä, ja minkä koodin perusteella sitten suuttimen korjausarvot koodataan?
(https://i.ibb.co/LZKwWHJ/20241112-191256.jpg) (https://ibb.co/LZKwWHJ)
-
Continental/Vdo A2C59513556 suuttimet laitoin ja hyvin on pelannut.
-
Ei ne numerot varmaan täsmääkkään vaan se suutin koodataan moottoriin. Itse yleensä koodaan nuo vdashin kanssa.
-
Suutin nyt vaihdettu. Juurikin tuohon vdo/continental suuttimeen. Aluksi kone nakutti todella reilusti ja kävi epätasaisesti. Koodautin suuttimen vdashilla, mutta edelleen hieman nakuttaa kiihdyttäessä. Mistä tämä voisi johtua?
-
Noin 1000km nakutti, ennen kuin rauhoittui. Saiskohan Vdashilla tehtyä suuttimien sopeutusajoa
-
Voi olla että vaatii hieman ajelua. Tai sitten voi tietty naputella jokin muukin paikka.
-
Voi olla että vaatii hieman ajelua. Tai sitten voi tietty naputella jokin muukin paikka.
Luulisi että tuosta suuttimesta kyse, kun alkoi suuttimen vaihdon jälkeen, ja suuttimen koodaus selkeästi paransi ääntä
-
Koodaus meni oikealle sylinterille? Ranskalainen numerointi niin ykköspytty vauhtipyörän päässä.
Loput 3 suutinta samaa sarjaa /alkuperäisiä ja kunnossa?
-
Kyllä se oikein meni, Svolle tais käydä sen mulla koodauttamassa.
-
Eikös tämä auto ole 1.6 D2 moottorilla vuosimallin ja orkkissuuttimen numeron perusteella?
Lontoon foorumilla olis vastaava tapaus ja maininta sopeutuksen suorittamisen tärkeydestä Vidalla + uusin softa olla ecussa. Kaippa Vdash:lla onnistuu myös?
https://www.volvoforums.org.uk/showthread.php?t=268323
Piuhalla joka tapauksessa kannattaisi katsella datasta näkyykö mitään poikkeavaa. Ja mikäli suuttimien korjausarvot saa näkyviin niin se paljastaa jo paljon tilanteesta.
Kyllä se oikein meni, Svolle tais käydä sen mulla koodauttamassa.
No sitten varmaan tuo homma on ok ;)
-
Korjaus arvoissa oli heittoa tuon kolmosen kohdalla reilusti ja koodauksen myötä kaikki tasottui. Täytyypä vilkaista vielä vidasta tuo sopeutus, mielestäni sitä vaihtoehtoa siellä ei ollut koska nuo vaihtoehdot muuttuu autokohtaisesti.
-
ite vaihtanut jo kolme suutinta tohon volvoon ja ainut mitä on tarvinnut tehdä ottaa akun kengän pois jos ei rupea boksi tunnistamaan uusia suuttimia siihen mitään erillistä ohjelmointia tarvita boksi kyllä hoitaa sen säätöpuolen itsekseen
-
Kyllä tässä tapauksessa oli selkeä heitto ja käynti sen mukainen, koodaamalla muuttui. Laitoitko uusia vai käytettyjä?
-
käytettyjä muttei sillä ole väliä kun kummiskin se boksi säätää ne arvot kohilleen kun sen tehtävä on se tehdä itse suutin on vain auki tai kiinni ja (ajotietokone )määrittää miten pitkään ja missä kohdassa
-
Kyllä ne tähän saakka koodattu on mutta saahan tuon tehdä miten tykkää. Kyllä siinä ero on onko uutta ja vanhaa sekaisin. On auki ja kiinni mutta tuolla koodauksella haetaan korjausarvot kohdalleen eli se minkä aikaa se suutin on auki.