Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: qazu - 18.01.2012, 12:13:43

Otsikko: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: qazu - 18.01.2012, 12:13:43
Neljä viikkoa sitten vaihdoin S40 2.0i -96:n S40 2.0D -07:aan (rek. 12/06). Auto on kuusivaihteinen malli. Olen koittanut selvittää miten matka-ajossa auto vie vähiten polttoainetta. Työmatka-ajoa kertyy arkipäivänä ~160 km + muut ajot, Pääasiassa 80 km /h tietä, Kuopio - Iisalmi. Rengastus talvella 205/55/16, rengaspaineiksi laitoin 2.8, pitäisi tarkistaa mitkä ne on nyt -10 kelillä. Mitä paineita te olette käyttäneet? Eber-käynnistyksien kanssa keskikulutus on ollut 5.2 ... 5.4 ... 5.6 l / 100 km. Joidenkin mielestä tälläinen pohdistelu varmasti on tarpeetonta - "kaiken ne vie mitä tankkiin laittaa", mutta itseäni ainakin kiinnostaa paljon mitkä on edellytykset että kulutus olisi pieni.

Miten olette päässeet pienimpiin kulutuslukemiin? Millä kierroksilla vaihdatte isompaan ja mitkä kierrokset riittää kullekin vaihteelle? Olisiko 1400 rpm riittävä alue kullekin vaihteelle? Milloin kutosvaihdetta 100 km/h, 90 km/h vai jo 80 km/h. Hirmu matalat kierrokset ei varmastikaan ole hyväksi väännättää, mutta tuntuu että auto jaksaa mennä matka-ajossa sieltä 70 km/h paikkeilta jo kuutosvaihteella. Tietty viitosvaihteella ajaessa esim 80 km/h alueella maksimivääntö on miltei käytössä. O

1800 rpm / 6 = 105 km/h
1500 rpm / 6 = 88 km/h
1800 rpm / 5 = 85 km/h


(http://qazu.hetkonen.net/pic/autot/volvo_s40_2.0d_v%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6.jpg)

Kuva vääntökäyrästä. Oma autoani ei ole lastutettu.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: VäLKKy - 18.01.2012, 16:32:34
Rengaspaineina käyttäisin 2,6 ... 2,8 baria talvipyörissä.

Omani on samanmoinen Powershift automaattilaatikolla joten heitän tähän vähän vertailukohtaa. Automaatti vaihtaa normaalisti kiihdyttäessä isommalle noin 2200 r/min ja kutoselle 80...85 km/h vauhdissa tasasella maalla. Satasen vauhti vastaa noin 1800 r/min... :)

E. Korjailin hieman aiempaa.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: tepa_kla - 19.01.2012, 11:36:40
6.vaihe on turha talvella.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: VäLKKy - 19.01.2012, 15:10:18
6.vaihe on turha talvella.

Saisiko perusteluja... :)
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: tepa_kla - 19.01.2012, 18:53:23
Kulutus on aikalailla sama kun ajaa 80km/h vitosella ja kutosella, ja matalat kierrokset ei tunnetusti tee hyvää laatikolle. Ite ainaki pysyn vitosella talvisin.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: Lurppa - 19.01.2012, 21:47:44
Mulla kanssa kutonen vaihtuu vasta satasen alueella. Käsikypän alueella viitonen + vakkari ei "jyristä" isommassakaan mäessä (saati tarvitse muutenkaan keppiä hämmentää) ja kulutuksessa ei käytännössä eroa ole.  8)
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: EMX - 20.01.2012, 20:32:05
Alle 1500 ringin ei kannata vedättää, ei oo terveellistä. Kovapintaisella tiellä pääsee todella pienillä lukemilla kutosvaihteella kun nopeus on 82-85.

Täällä todellinen keskikulutus seka-ajossa pyörii kesää talvea 6l/100km. Kulutusta nostaa talvella eberi ja kesällä korkeammat nopeudet.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: popmka - 21.01.2012, 21:32:00
Itekki pannu merkille,kun seuraan hetkellistä kulutusta,niin 60 km tunnissa kannattaa ajaa
4:sella ja taas 80km vitosella, kutonen tosiaan on sitten satasessa.Ilmastointi jos päällä nostaa
kulutusta noin litran sataselle.Nyt mitä kokemusta ,niin seka-ajossa kulutus pyörinyt 5,2 ja 5,6 välillä siis keskikulutus!!.Miten muuten tää ilmastointi laite kestää nykysin  ,jos pitää sitä pakkasella päällä.Vanhemmassa pirsissä joka oli s-80 ja 99:malli kehotettiin olla käyttämättä ilmastointia pakkasen puolella.Kerää kuuraa lauhutimeen rikkoen ilmastoinnin!!.Nykynen s-40 ja 2005 mallia.Sen oon pannunna merkille,ettei kannata ajaa niin sanotusti vejättämällä liian isolla vaihteella nostaa kulutusta roimasti.Reipas kiihdytys ,matka vauhtiin pykäliä sopivasti vaihtaen
pääset pieneen kulutukseen ;)
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: VäLKKy - 22.01.2012, 11:39:48
Itekki pannu merkille,kun seuraan hetkellistä kulutusta,niin 60 km tunnissa kannattaa ajaa
4:sella ja taas 80km vitosella, kutonen tosiaan on sitten satasessa.Ilmastointi jos päällä nostaa
kulutusta noin litran sataselle.Nyt mitä kokemusta ,niin seka-ajossa kulutus pyörinyt 5,2 ja 5,6 välillä siis keskikulutus!!.Miten muuten tää ilmastointi laite kestää nykysin  ,jos pitää sitä pakkasella päällä.Vanhemmassa pirsissä joka oli s-80 ja 99:malli kehotettiin olla käyttämättä ilmastointia pakkasen puolella.Kerää kuuraa lauhutimeen rikkoen ilmastoinnin!!.Nykynen s-40 ja 2005 mallia.Sen oon pannunna merkille,ettei kannata ajaa niin sanotusti vejättämällä liian isolla vaihteella nostaa kulutusta roimasti.Reipas kiihdytys ,matka vauhtiin pykäliä sopivasti vaihtaen
pääset pieneen kulutukseen ;)

Aika paljon jos litran nostaa satasella...? ???

Ja itse ainakin pitänyt ilmastoinnin päällä kesät talvet, ei se pakkasella kuitenkaan päälle mene.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: Poikarukka - 22.01.2012, 12:08:07
Johtuisikohan kulutuksen nousu kutosella siitä ettei kaasun vaste ole niin herkkä. eli poljet enempi kuin tarpeen että saa kiihtymisen tunteen. ajotapa ja ajonopeus vaikuttaa eniten kulutukseen.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: sorsastaja - 23.01.2012, 15:48:11
miks ilmastointi ei menis päälle talvella? on siin aika vissii ero onks se päällä vai ei, huomaa ainakii pitemmillä matkoilla siint miten se kuivaa auton kosteudesta.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: VäLKKy - 23.01.2012, 22:48:51
miks ilmastointi ei menis päälle talvella? on siin aika vissii ero onks se päällä vai ei, huomaa ainakii pitemmillä matkoilla siint miten se kuivaa auton kosteudesta.

Taitais vetää paikat suht hyvin jäähän jos päälle menis...
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: EVO8 - 24.01.2012, 09:45:52
Moottorin hyötysuhde on paras suurimman väännön kohdalla.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: Poikarukka - 24.01.2012, 15:45:02
Meinasitko pitää pedaalin pohjassa 2500 rpm kohdalla ja toivoa että välitykset ovat kohdillaan. Kulutus ei välttämättä ole kokonaisuuteen nähden pienin tuolla alueella.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: EMX - 25.01.2012, 21:50:46
Onkohan näissä vehkeissä erilaisia perä/vaihteiston välityksiä? Omassa kolmekymppisessä ('08, 2.0d, 6-v, 205/55R16) 85km/h taittuu nätisti kutosella, mittarissa 1600rpm toisin kuin mitä aloittaja ilmoittaa. Vai onko tässä kyseessä todellinen/mittarinopeus?
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: popmka - 26.01.2012, 10:00:23
Niin tuohon ilmastoinnin päällä oloon sen verran tarkennusta kulutukseen,et tarkoitin hetkellisen kulutuksen nousua litran eli keskikulutukseen
vaikutus ilmeisesti kymmenyksiä ;)Testaillut kun ajaa tasavauhtia ja näytöllä hetkellinen kulutus ja laittelee välillä ilmastoinnin päälle tai pois :'(
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: EVO8 - 26.01.2012, 13:12:34
Meinasitko pitää pedaalin pohjassa 2500 rpm kohdalla ja toivoa että välitykset ovat kohdillaan. Kulutus ei välttämättä ole kokonaisuuteen nähden pienin tuolla alueella.

Älä yhtään huolehdi pedaalin asennosta tai välityksistä. Manuaalivaihteisissa valitaan aina sopivin vaihde jolla kierrosalue saadaan pysymään lähimpänä valmistajan ilmoittamaa moottorin parasta vääntöaluetta. Nykyaikaiset automaatit  taas huolehtivat tästä puolestasi  ;)
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: VäLKKy - 26.01.2012, 13:17:23
Niin tuohon ilmastoinnin päällä oloon sen verran tarkennusta kulutukseen,et tarkoitin hetkellisen kulutuksen nousua litran eli keskikulutukseen vaikutus ilmeisesti kymmenyksiä ;)Testaillut kun ajaa tasavauhtia ja näytöllä hetkellinen kulutus ja laittelee välillä ilmastoinnin päälle tai pois :'(

Ok, nyt kuulostaa paremmalta... ;)
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: qazu - 31.01.2012, 20:33:59
Onkohan näissä vehkeissä erilaisia perä/vaihteiston välityksiä? Omassa kolmekymppisessä ('08, 2.0d, 6-v, 205/55R16) 85km/h taittuu nätisti kutosella, mittarissa 1600rpm toisin kuin mitä aloittaja ilmoittaa. Vai onko tässä kyseessä todellinen/mittarinopeus?

Onkos sulla facelift malli?


Niin paras vääntö taitaa olla siellä 2000 rpm paikkeilla. 1400 rpm kohdalla taitaa olla jo 270 Nm, 1500 rpm 290 Nm, 1700 rpm yli 300 Nm. Tuntuu vahvasti että kulutus nousee jos pitää kierrokset maksimivääntöalueella, kyllähän myös niillä kierroksilla suuttimiinkin menee enemmän polttonestettä. Kuopion Volvolla huoltoneuvoja sano, että vaihdelaatikko vikoja ei olisi ollut - sellaisia missä laatikko ois menny rikki väännätyksen takia.


Mitä itse ajellut nyt muutaman viikon lisää, niin kyllä mä laitan matka-ajossa jo kuutosta 1400 rpm kohdalla, ellei ole todella mäkistä maastoa. Sitten jos on käytännössä täysin tasaista (esim. Kallan siltojen remontti Kuopiossa 60 km/h @ 68~), niin silloin saatan ajaa kans kuutosella. Lisäksi tuntuu että ajotietokoneen kulutus menee muutaman desin alemmaksi jos ajelee 80 km/h alueet kutosella kuin että ajaisi ne vitosella. Tankkaus.com:iin tulee kirjailtua nuo tankkaukset, nyt näyttää sivusto vaan tökkivän niin ei pääse päivittämään.

Lämpimällä autolla pikkupakkasella kun on nollannut keskikulutuksen ja lähtenyt ajamaan täydellä tankilla on ajotietokoneen keskikulutus matka-ajossa asettunut parhaimmillaan 4.3 L / 100 km paikkeille, jos ajelee 80 km/h alueella. Eberi-lähtölämmityksillä ajotietokone näyttänyt esim. 4.5L / 100 km kun sitten todellinen kulutus on ollut 5.2 - 5.4 L / 100 km. Nyt kovalla pakkasella on tietty kulutus noussut, viimasuojaa käynyt parista paikasta kyselemässä. Netissä tais olla parissa verkkokaupassa niitä. Melkein koko ajan taitaa eberi pyöriä näillä -30 pakkasilla. Tänään kävin tankkaamassa niin tais olla kulutus 6.8L, vaikka ajotietokoneen lukema oli vielä matalaa viittä.

Onkos teillä nuo ajotietokoneet pitäneet miten paikkaansa silloin kun ei ole lisälämmitin pyörinyt? Entä miten olette ratkaisseet maskiongelman? Itse en ole muistanut katsoa onko sinne mitään mahollisuuksia laitaa pahvia konetilan puolelle, mutta jotenkin olettanut että ei sinne mitään mahdu.


Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: Poikarukka - 01.02.2012, 00:54:27
1.6d vaihtoilmaisin kehoittaa vaihtamaan 6.vaihteelle karvan alle 80km/h nopeudessa kunhan vauhti on saavutettu. Kyllä 2-litranen on alueella jo siinä vauhdissa. nm sellainenkin ollut..
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: EMX - 01.02.2012, 21:39:21
Onkos sulla facelift malli?


Niin paras vääntö taitaa olla siellä 2000 rpm paikkeilla. 1400 rpm kohdalla taitaa olla jo 270 Nm, 1500 rpm 290 Nm, 1700 rpm yli 300 Nm. Tuntuu vahvasti että kulutus nousee jos pitää kierrokset maksimivääntöalueella, kyllähän myös niillä kierroksilla suuttimiinkin menee enemmän polttonestettä. Kuopion Volvolla huoltoneuvoja sano, että vaihdelaatikko vikoja ei olisi ollut - sellaisia missä laatikko ois menny rikki väännätyksen takia.



Mitäs eroa faceliftillä on sitä edeltävään malliin? Tää on rekisteröity tammikuussa 08.

Ylämaskin saa peittoon kun muotoilee tummasta solumuovista maskin muotoisen palan ja laittaa sen nippusiteillä säleikköön, siis maskin ulkopuolelle. Niin paljoa en ole jaksanut ruuvata että olisi päässyt maskin taakse..

Ei se laatikko välttämättä hajoa vaan kaksoismassakytkin.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: qazu - 17.02.2012, 10:07:32
Mitäs eroa faceliftillä on sitä edeltävään malliin? Tää on rekisteröity tammikuussa 08.

Ylämaskin saa peittoon kun muotoilee tummasta solumuovista maskin muotoisen palan ja laittaa sen nippusiteillä säleikköön, siis maskin ulkopuolelle. Niin paljoa en ole jaksanut ruuvata että olisi päässyt maskin taakse..

En itse asiassa tiedä kaikkia muutoksia mitä faceliftiin on tullut, mutta ajattelin olisiko välitykset muuttuneet nimenomaan facelift -mallissa. Ellei sitten C30:ssa olisi eri välitykset.

Telttapatjasta meinasin tehdä juurikin vastaavalla nippusidetaktiikalla maskisuojan.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: popmka - 25.02.2012, 18:48:34
No niin nyt tullut harjoiteltua tuota pihi ajoa ja täytyy sanat pyörtää tuon 6:vaihteen käytöstä
kyllä sen näköjään voi heittää pesään 80 kympissä,kun vain ensin ottaa "luiston eston" pois näyttää minulla olevan vain sutimisen esto,eli ei luiston kans missään tekemisissä. :'( Tämäkin tuli konkreettisesti koettua,jo tuossa uudenvuoden jälkeen.Lunta tuprutteli aika reippaasti
ja ajelin 70:kymppiä ja yhtä-äkkiä auto pokittain ja toiselle kaistalle ,onneksi ei tullut ketään vastaan :o.Siitä sitten tietysti vaistomaisesti kääntö omalle kaistalle,josta lähti toiseen päin
sivu luistoon tolppa alkoi lähestyyn uhkaavasti,mut onneksi kokemus/abs jarrut pelasti ja sain kärryn oikeneen ;).
Sen verran ,et palasin parin päivän päästä paikalle ja tiestä oli asvalttia irti siitä varmaan lähti
liiruamaan.Soitto tielaitokselle ,niin korjasivat paikan välittömästi,eli kannatta kolot ilmoittaa heti.
 :)
Niin tuon eston päältä otto parantaa moottorin vääntö-aluetta eli turbo on mukana kuvioissa
ei mee vejättämällä,joten voi ajaa isommalla vaihteella pienemissä nopeuksissa 8)

Ennen testiä keskikulutus 5,6L kun taas estot pois niin 4,5L.ET täällä tämmösiä kokemuksia.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: tepa_kla - 26.02.2012, 12:08:14
Parhaalla vääntöalueella on pienin kulutus. niin se vain on.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: qazu - 26.02.2012, 13:20:50
Hmmh. Tuo luistoneston pudottaminen kiinnostaa, mutta niin. Lähteekö siinä myös ajonvakautus samalla pois päältä jos sellainen on. Mulla tais olla DTSC tai jotain eli käsittääkseni pitäis olla luistonesto ja vakautus.

Mulla vaikutti nuo pakkaset hirmusesti kulutukseen. Tietty kun en saanu aikaseksi laitettua sitä viimasuojaa. Nyt kun pakkanen on -5 niin kulutus on taas hyvällä tolalla. Tällä viikolla ajot 5.2L, kun kovilla pakkasilla ne oli 6L ja jopa silloin kun oli -30 kokonaisen viikon ajan niin 6.8L. Tietty omaa hölmöyttä ku ei se viimasuoja oo ja eeberi huutaa hoosiannaa.

Parhaalla vääntöalueella on pienin kulutus. niin se vain on.

Olen vahvasti eri mieltä. Jos kierroksia on enemmän niin myöskin polttonestettä on pakko mennä enemmän suuttimiin. Ajotietokoneen hetkellistä kulutusta seuraamalla pystyy jo suoraan sanomaan että mitä vaihdetta kannattaa käyttää, silloin kun auto jaksaa vetää ja kiihdyttäessä ei jyrisytä. Lisäksi isommalla vaihteella ajaessa tasaisella sekä moottorijarrutuksissa kulutus tippuu alemmas kuin pienemmällä vaihteella ajaessa. Kannattaa ajaa tasavertaiset testit ajo-olosuhteiden osalta täysin lämpimällä moottorilla, samalla ajoreitillä seuraten sitä keskikulutusta, toinen testi sillä kutosella ja toinen vitosella. Varmaan vielä tarkemman tuloksen saa jos ajaa täysin saman lenkin nollaamalla ajotietokoneen. Vaikka ajotietokoneeseen ei täysin luottaisikaan niin kyllä se osaa sanoa kummalla tavalla polttonestettä menee enemmän.

Omissa ajoissa koneen ollessa lämmin, ei matka-ajoissa ainakaan talvirajoituksilla nouse kierrokset juurikaan yli 1800 rpm eikä ongelmia ole ollut. Ainoastaan omasta mielestä vitosella ajamista puoltaa mahtavat voimavarat ja vääntö, jotka tuo jonkin verran ajomukavuutta ja kokemusta. Jos kierrokset on liian alhaiset niin sillon varmasti viekin enemmän tai saman verran kuin ajaessa parhaalla vääntöalueella.
Otsikko: Vs: 2.0d, taloudellinen ajotapa, mikä vaihde?
Kirjoitti: VäLKKy - 26.02.2012, 15:47:15
Hmmh. Tuo luistoneston pudottaminen kiinnostaa, mutta niin. Lähteekö siinä myös ajonvakautus samalla pois päältä jos sellainen on. Mulla tais olla DTSC tai jotain eli käsittääkseni pitäis olla luistonesto ja vakautus.

Sutimisenesto lähtee pois mutta ajonvakautus jää päälle...