Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: hukka - 18.01.2012, 12:46:40
-
Teen nyt uuden topicin aiheelle. Koska olen lukenut monia tekstejä aiheesta, mutta niissä on ollut erivahtoehtoja samalle asialle.
Eli: Missä siaitsee 940 -91 b230ft läppärinkennon hana? Jonkun mukanaan se on konehuoneessa (en löytänyt tai olen sokea), jotkut sanoo että se on vänkärin jalkatilassa, jotkut taas sanoo että se on kuskinjalkatilassa.
Ei viittis koko koelautaa purkaa että löydän sen..
Konehuonetta tosiaa tutkailin kauan aikaa, mutta en sitä löytänyt. Toinen taitaa mennä suoraan lohkon kylkeen ja toinen vesipumpulle.
Olis kiva juttu, jos jollain olisi oikein kuva antaa :)
Volvolandiassa varmasti olisi hyvät ohjeet, mutta sinne ei pääse vieläkään >:(
-
Moro ei ollut sitten tuossa paikassa"Kannen takapäästä kuskinpuolelta lähtee vesiletku jossa tämä palikka on välissä ja siitä jatkuu rintapellin läpi vissiin lämppärille"
-
Noita lämmityslaitteita on monen tyyppisiä. Alipainetoimisissa hana on konehuoneessa, imusarjan takana. Juurikin niistä mainitsemistasi tulipellistä eli kennolta lähtevistä letkuista se pitäisi löytyä. Vaijeritoimisissa, mitä ei käsittääkseni enään 940:sessä pitäisi olla hana löytyy kuskin jalkatilasta.
-
Moro ei ollut sitten tuossa paikassa"Kannen takapäästä kuskinpuolelta lähtee vesiletku jossa tämä palikka on välissä ja siitä jatkuu rintapellin läpi vissiin lämppärille"
Rintapellistä menee läpi molemmat kennonletkut. Toinen menee suoraan vesipumpulle. Toista yritin seurata ja se menee ahtaaseen väliin. ilmeisesti suoraan lohkoon? Vai onko se hana siellä? imusarjan alla?
-
Se toinen letku liittyy kiinni metalliputkeen moottorin taakse. Menee siitä tosiaan vesipumpulle. Toinen taas menee kannen takapäähän, imusarjan alle. En nyt ulkoa muista kummassa letkussa se hana on, veikkauksena tulevassa, eli siinä imusarjan alle menevässä. Ja pitäisi olla tulipellistä katsottuna ekan mutkan jälkeen, ei imusarjan alla asti. Näin siis jos alipainehana kyseessä.
-
On alipaineella toimiva! Kait se sit siellä imusarjan lähettyvillä on..
Joku kuva olis hyvä, mutta en ole vielä sellaista löytänyt.
-
Kyllä se konehuoneesa(rintapelti) pitäisi olla, katso jos hyvä valo niin auttaa asiaa.Mitä noita juttuja lukenut.Tuossa yksi http://groups.google.com/group/sfnet.harrastus.autot.tee-itse/browse_thread/thread/fdd650d12740181e/8fab42d4b02269a8
(http://i77.photobucket.com/albums/j75/Vapiti/HPIM2306.jpg)
-
Se hana pitäsi olla heti siinä tulipellin luona jos on alipaine tyylinen lämppäri. Muuten se on siellä sisäpuolella ja kuskin jalkotilan yläpuolelta ottaa sen muovin pois niin sen hanan näkee siellä.
-
Toivottavsti tuolla ei ole mitää omia patentteja...
Ainakin säätövivusto toimii alipaineella. Olen irroittanut sen pariinkin ottaaseen. Mitään vaijereita sinne ei tule.
-
Ensinnäkin, 940:ssä on ollut vaijerilämppäreitä, molemmissa allekirjoituksen autoissa on sellainen (740 ja 940). Näissä hana on kuskin jalkatilassa ja sekä hanan, että kennon pystyy vaihtamaan purkamalla jalkatilan ylämuovin ja kaasupolkimen sekä sytytysyksikön pois tieltä.
Aloittajalla ymmärtääkseni on kuitenkin alipainetoiminen laitteisto, jolloin hana löytyy sieltä tulipellin vierestä konehuoneen puolelta.
Nyt voi olla niin, että edellinen omistaja on pelästynyt uuden hanan hintaa ja jättänyt koko hanan pois. Varsinkaan ilmastoidussa autossa hanaa ei välttämättä tarvita, koska lämmönsäätö tapahtuu pääasiassa ilmansekoitus-periaatteella ja vasta täysin kylmälle säädettynä hana sulkeutuu.
-
Ensinnäkin, 940:ssä on ollut vaijerilämppäreitä, molemmissa allekirjoituksen autoissa on sellainen (740 ja 940). Näissä hana on kuskin jalkatilassa ja sekä hanan, että kennon pystyy vaihtamaan purkamalla jalkatilan ylämuovin ja kaasupolkimen sekä sytytysyksikön pois tieltä.
Aloittajalla ymmärtääkseni on kuitenkin alipainetoiminen laitteisto, jolloin hana löytyy sieltä tulipellin vierestä konehuoneen puolelta.
Nyt voi olla niin, että edellinen omistaja on pelästynyt uuden hanan hintaa ja jättänyt koko hanan pois. Varsinkaan ilmastoidussa autossa hanaa ei välttämättä tarvita, koska lämmönsäätö tapahtuu pääasiassa ilmansekoitus-periaatteella ja vasta täysin kylmälle säädettynä hana sulkeutuu.
Autooni on tehty tekniikan vaihto muutama vuos sitten, joten voi olla että silloin on jotain muuteltu..
Täytyy lähipäivinä purkaa sisältä, jos se sieltä kuskin jalkatilasta löytyisi.
-
Jos sulla on alipaineklämppäri, siihen kuuluu alipainehana. Melko varmaksi sanoisin, että sun autos ei pidä alipaineita, ts. kun sammutat niin 5 min päästä läpät ei enää liiku alipaineen voimalla. Se kraana lienee jätetty turhana poies koneenvaihdon yhteydessä, koska se on melko varmasti rikottu siinä nujakassa. Sulla lie konehuoneessa yksi alipaineletku irrallaan/tulpattuna siellä lämppärin letkujen tienoolla...
-
Ja jos sulla EI ole alipainetoiminen hana siellä konehuoneen puolella letkun välissä, se mekaaninen hana on siinä Tulipellissä, sisäpuolella. Se letku menee siis suoraan hanan tököön kiinni ja hana vaihdetaan sisäpuolelta vähän kiertämällä ja vetämällä.
(Olipas paskasta hommasta helppo kuvaus... :2funny:)
Tässä tapauksessa se varmaan on kuitenkin niin kuin TVS sanoi.
Uudemmissa malleissa tuota hanaa ei olekaan kun on ilmastoitu kyseessä, turha kapistus.
-
Uudemmissa malleissa tuota hanaa ei olekaan kun on ilmastoitu kyseessä, turha kapistus.
En tiedä uudemman mallin määritelmää, mutta -98 asti tuo hana on kyllä ollut käytössä.
-
JOS hanaa ei löydy mistään. Mistä sitten etsin vikaa?
Autoni puhaltaa välillä haaleaa ilmaa suht nopeasti, välillä tuntuu ettei sisälle tule lämpöä millään..
Moottori lämpenee normaalisti. Termostaatin olen vasta vaihtanut! Nestettä on, eikä sitä kulu. Nesteen seassa ei ole öljyä. Ei kuluta öljyä. Joten kansi ei varmaankaan ole rikki.. Painetta tulee paisariin jonkin verran, mutta se on varmaankin normaalia? Joskus muistan lukeneeni että näissä on paisarinkorkissa vikaa? Miten vika ilmenee?
Kennonletkut lämpenevät, joten lämpö menee aikakin sinne asti.
Kaikki puhallus asennot eivät toimi, mutta uskon että vika on säätöpaneelissa.
-
Eli moottori ottaa normilämmöt, lämpömittarin viisari sojottaa suoraan ylöspäin? Lämppärille menevä letku on kuuma? Luultavasti se läppä mikä ohjailee ilmaa, että miten paljon menee kennon läpi ei pelitä/jumii. Tai sitten kenno on tosi paskanen joko ulkoa päin tai sisältä. Onko siinä autossasi ilmastointi?
-
Eli moottori ottaa normilämmöt, lämpömittarin viisari sojottaa suoraan ylöspäin? Lämppärille menevä letku on kuuma? Luultavasti se läppä mikä ohjailee ilmaa, että miten paljon menee kennon läpi ei pelitä/jumii. Tai sitten kenno on tosi paskanen joko ulkoa päin tai sisältä. Onko siinä autossasi ilmastointi?
Normilämmöt on.. Mittari osottaa ylös päin. Läppärin letku on kuuma!
Täytyy yrittää viikonloppuna putsata kennoa ainakin ulkopuolelta. Kannattaisiko varalta putsata kenno myös sisältä, siihen tarkoitetulla puhdistusaineella?
Ei ole ilmastointi.
Missä tuo läppä siatsee, jos sitä kattelis kans viikonloppuna?
-
En tiedä uudemman mallin määritelmää, mutta -98 asti tuo hana on kyllä ollut käytössä.
;D Laitoin sua varten tän syötiksi, puhuin etuvedoista, ... Arvasin että tartut.
-
JOS hanaa ei löydy mistään. Mistä sitten etsin vikaa?
Autoni puhaltaa välillä haaleaa ilmaa suht nopeasti, välillä tuntuu ettei sisälle tule lämpöä millään..
Moottori lämpenee normaalisti. Termostaatin olen vasta vaihtanut! Nestettä on, eikä sitä kulu. Nesteen seassa ei ole öljyä. Ei kuluta öljyä. Joten kansi ei varmaankaan ole rikki.. Painetta tulee paisariin jonkin verran, mutta se on varmaankin normaalia? Joskus muistan lukeneeni että näissä on paisarinkorkissa vikaa? Miten vika ilmenee?
Kennonletkut lämpenevät, joten lämpö menee aikakin sinne asti.
Kaikki puhallus asennot eivät toimi, mutta uskon että vika on säätöpaneelissa.
Jos kenno on vaihdettu ja siellä on tarvikekenno, niin todennäköisesti kennon tiivistys on ketuillaan.
Omassa kontissani ei nissinssin kenno jaksa antaa ihan yhtä kuumaa kuin orkkiskenno, vaikka tiivistys on tehty uretaavivaahdolla. Ja hanakin on korvattu kupariputkella, kun mätänetin tarvikehana ei aukene tarpeeksi, vaan rajoittaa virtausta.
Suoralla putkella tai modatulla tarvikehanalla tulee kyllä toimeen, vaikkei -35C pakkasissa ihan t-paidassa viitsi ajella.
Jos alipainehana on alkuperäisessä paikassaan, niin se on konehuoneessa siinä moottorin ja tulipellin välissä, ylemmässä letkussa.
-
Otin vertailu kohteeksi lankoni b200f:n siinä oli hana, mulla ei. Sillä oli kennon letkut toisin päin mitä mulla.
Käänsin letkut toisin päin. Omasta mielestäni vähän parani, mutta ei tarpeeksi.
Huomenna otan lankoni autosta säätöpaneelin omaani ja kokeilen sillä toimivuutta.