Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: VolvoS602005 - 16.11.2024, 17:20:19

Otsikko: Volvo V50 2.0d suuttimen pohjatiiviste
Kirjoitti: VolvoS602005 - 16.11.2024, 17:20:19
Olen kaksi kertaa vaihtanut kyseisen tiivisteen mutta aina hetken päästä alkaa ilmestymään mustaa töhnää juureen niin epäilen että se ei pidä. Niin missä on vika? Väärin kiristetty vain missä? Suutin pesä on kalvattu kyllä
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0d suuttimen pohjatiiviste
Kirjoitti: VolvoS602005 - 23.11.2024, 18:28:09
Kiristys ohjeet? Tarviiko momentti? Vai voiko vetää käsitiukkuuteen?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0d suuttimen pohjatiiviste
Kirjoitti: M141 - 24.11.2024, 02:01:59
http://www.volvohowto.com/volvo-s40-v50-c30-c70-diesel-engine-torque-specs-2004-2013/

Mounting nuts for injector mountings
1st Step: Torque to 4 Nm
2nd Step: Angle Tighten/rotate 45°

Mounting screws, injectors: Torque to 10 Nm


Alfamerin korjausopas kertoo myös:

Ruiskusuuttimien pinnapultit  10 Nm


Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0d suuttimen pohjatiiviste
Kirjoitti: VolvoS602005 - 06.12.2024, 17:55:53
Onks toi suutinpesän pohja suora vai viiste? Kummalla kalvaimen terällä suoralla vai viisteellä?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0d suuttimen pohjatiiviste
Kirjoitti: VolvoS602005 - 07.12.2024, 22:10:35
[qu

   
te author=M141 link=topic=146565.msg1061727266#msg1061727266 date=1732406519]
http://www.volvohowto.com/volvo-s40-v50-c30-c70-diesel-engine-torque-specs-2004-2013/

Mounting nuts for injector mountings
1st Step: Torque to 4 Nm
2nd Step: Angle Tighten/rotate 45°

Mounting screws, injectors: Torque to 10 Nm


Alfamerin korjausopas kertoo myös:

Ruiskusuuttimien pinnapultit  10 Nm
[/quote]

Voiko ylikiristää? Kuis tarkaa on? Vuotaako muuten jos ylikiristää?
Otsikko: Vs: Volvo V50 2.0d suuttimen pohjatiiviste
Kirjoitti: M141 - 08.12.2024, 19:17:08
Suuttimen kuparitiivistettä vasten tuleva pinta (eli pääty mutteri) pitää olla myös puhdas ja suora metallipinta. Kannessa oleva pinta on mielestäni ja muistaakseni suora, joten suoralla ja oikean koon (halkaisija) kalvaimella vain kevyt puhdistus. Ja tässä tärkeää, että sieltä sieltä ei oikeastaan poisteta yhtään ylimääräistä metallia vaan hyvin kevyesti vain puhdistetaan kaikki törky pois ja saadaan metalli näkyviin. Jotkut käyttää omatekoisia kalvaimen tapaisia puhdistimia, jotka ei lastua metallia. ainakin 1.6d koneelle on myös pelkkiä harjakittejä, joilla onnistuu puhdistus.

 Suuttimien poisoton jälkeen katsoo kuparitiivisteet ja  valon kanssa kannen pohjakolot ja näkee kyllä mitkä on vuotaneet / mitkä ei sekä mistä kohtaa vuoto on ollut. Mustat kohdat tiivisteen ja kannen pinnoissa on tietysti vuotokohdat.

En ylikiristäisi vaan ennemmin tekisin jälkitarkistuksen ensimmäisen lämpimäksi käytön ja jäähdyttelyn jälkeen ja ehkä vielä tarkistuksen muutaman sadan kilsan päästä. Ylikiristyksellä kuparitiiviste alkaa painua kasaan mikä ei ole haluttua.