Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volvo-Wilho - 17.11.2024, 23:26:51
-
Moi,
Skannasin kaikki aihetta käsittelevät säikeet, mutta en löytänyt suoraan juuri tähän vikaan viittaavaa.
Siksi rohkenin perustaa uuden säikeen.
Eli sähköinen takaluukku kyseessä.
Ongelma tiivistetysti:
luukku aukeaa napista, mutta aukeaa vain puoliväliin. Ja menee napista nätisti myös kiinni.
Visuaalinen kuvaus viasta täällä:
https://www.youtube.com/watch?v=vbpNsfoiWjk
Vielä toukokuussa luukku toimi nätisti (tuolloin korjaus-agendalla oli sähköluukun lukko, lopputulos tässä säikeessä https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=95439.15).
Luukku toimi hyvin n. kesäkuun lopulle, jolloin olin pidemmällä reissulla Euroopassa, ja luukku vietti pidempiä aikoja auki. Sitten luukun alentunut aukeama alkoi esiintymään. Ensin jäi vähän vajaaksi, ja koko ajan enemmän vajaaksi. Nyt, kuten videolla, aukeaa enään noin puoleen väliin.
Ja kuten videolla todettu, omassa tapauksesa luukun yläasennon resetointi, nappia pohjassa pitämällä, ei auttanut.
Luukku pysyy kyllä ylhäällä kohtuu hyvin, kunhan se on sinne nostettu.
Saas nähdä, kun pakkaset tulee..
Onko vastaavasta viasta kokemuksia?
Voisikohan korjaantua vain kaasujousien vaihdolla? (käsittääkseni noin 200€ budjetti)
Vai voikohan pahimmilllaan vika olla siinä moottoriyksikössä (jotain +800€) :buck2:
Kiitos näkemyksistänne jo etukäteen!
-Ville
-
Ei ole kokemusta, mutta panin merkille luukun parkkien palavan myös avoimessa luukussa, luuleeko auto ettei luukku ole auki. Syttykö kontin valot?
Omassa parkit ei pala avatussa luukussa, mutta ne on tietysti tehty lisäpalikalla palamaan, kun on my11.
-
Hyviä pointteja!
Luukussa tosiaan syttyy parkit avatessa, ja sammuvat kun luukku menee kiinni.
Tarkistin vanhasta videosta, jolloin luukku vielä toimi, ja näin toimivat aiemminkin.
Uskoisin että tämä on suunniteltu toimimaan noin.
Mulla tosiaan vm -13, niin voi olla että auton softassa/ tekniikassa voi olla tän osalta poikkeuksia.
Kontin valo syttyy kun luukun avaa. Toimii kuten ennenkin.
-
Hyviä pointteja!
Luukussa tosiaan syttyy parkit avatessa, ja sammuvat kun luukku menee kiinni.
Tarkistin vanhasta videosta, jolloin luukku vielä toimi, ja näin toimivat aiemminkin.
Uskoisin että tämä on suunniteltu toimimaan noin.
Mulla tosiaan vm -13, niin voi olla että auton softassa/ tekniikassa voi olla tän osalta poikkeuksia.
Kontin valo syttyy kun luukun avaa. Toimii kuten ennenkin.
Meillä Ruotsintuonnissa noi parkit syttyy luukkua avattaessa vain ja ainoastaan silloin kun on tarpeeksi pimeää. Mutta vain takaparkit, ei edessä ollenkaan. Ja jos sulla on peräkärry koukussa ja pimeällä avaat luukun, niin syttyy ne perkärrynkin parkit. Keskellä kirkasta päivää kun avaa luukun niin ei syty mitään. Itekin tuota eka viaksi luulin mutta tällä foorumilla joku mulle vahvisti että ne on hämäräohjatut.
-
Moi!
Tämäkin yksilö on Ruotsin tuonteja aikanaan, joten parkkivalo-asia voi liittyä siihenkin.
(ja mulla myös takapenkin kattovalo vähän ns. vihtorillaan parhaillaan.. joten jos hämärätunnistin asuu siinä, voi tietty liittyä siihenkin)
Mutta!
Päädyin ratkaisuun: uudet kaasujouset siniseltä 150€ - kohtuuhintainen ensiapu, mutta ei ollunna vika niissä :(
Tuosta dokumentaatiota prosessista:
https://www.youtube.com/watch?v=dqJmQ7sSwP4
Skippaa kohtaan 22:43 jos vain lopputulos kiinnostaa ;)
Mutta summa summarum:
Luukun saa ylös asti, noin 2-3 napin painalluksella (sama lopputulos avaimen napista ja luukun napista).
Alas tulee 1 painalluksella, joskus tökkää puoliväliin ja tarvitaan toinen painallus.
Jos ehdotuksista ratkaisuksi, vinkatkaa ihmeessä!
Itse ajattelin jotain seuraavia:
- Siniselle/ Debilille luettamaan vikakoodit, jos näkyisi jotain.
- Yrittää tunnistaa, onko vika ohjausyksikössä/ moottirissa (n. 730€), vai johtosarjassa, vai jossain muussa
Sanonpa vaan: sähköinen takaluukku on hemmetin hauska, silloin kun toimii. Mutta seuraavaan auton tulen varmasti hankkimaan ilman tätä ylellisyyttä.
-
Onko sitä luukkua uudelleen opetettu? Muistaakseni sen sai tehtyä tuota sulkemisnappia pitkään painamalla.
Niin olihan sekin jo tehty kun ajatuksella luki.
-
Juu kiitos, on opetettu/ ainakin yritetty.
Videollakin tein tämän ainakin kerran - mutta minun tapauksessani ei tosiaan vaikutusta.
-
Moi!
Tämäkin yksilö on Ruotsin tuonteja aikanaan, joten parkkivalo-asia voi liittyä siihenkin.
(ja mulla myös takapenkin kattovalo vähän ns. vihtorillaan parhaillaan.. joten jos hämärätunnistin asuu siinä, voi tietty liittyä siihenkin)
Mutta!
Päädyin ratkaisuun: uudet kaasujouset siniseltä 150€ - kohtuuhintainen ensiapu, mutta ei ollunna vika niissä :(
Tuosta dokumentaatiota prosessista:
https://www.youtube.com/watch?v=dqJmQ7sSwP4
Skippaa kohtaan 22:43 jos vain lopputulos kiinnostaa ;)
Mutta summa summarum:
Luukun saa ylös asti, noin 2-3 napin painalluksella (sama lopputulos avaimen napista ja luukun napista).
Alas tulee 1 painalluksella, joskus tökkää puoliväliin ja tarvitaan toinen painallus.
Jos ehdotuksista ratkaisuksi, vinkatkaa ihmeessä!
Itse ajattelin jotain seuraavia:
- Siniselle/ Debilille luettamaan vikakoodit, jos näkyisi jotain.
- Yrittää tunnistaa, onko vika ohjausyksikössä/ moottirissa (n. 730€), vai johtosarjassa, vai jossain muussa
Sanonpa vaan: sähköinen takaluukku on hemmetin hauska, silloin kun toimii. Mutta seuraavaan auton tulen varmasti hankkimaan ilman tätä ylellisyyttä.
Näitä on useampaa erilaista luukkua: perinteistä, sähköistä ja sähköhydraulista. Omassa tapauksessa rekkarilla se ei varmistunut, piti irrottaa se peräkontin kattovalon kohdan muovisuojus että asiaan sai varmuuden. Ja jokaiseen noista on erilaiset kaasujouset, sähköhydraulisessa on molemmin puolin kaasujouset apujousilla. Tuliko sulle varmasti oikeat kaasujouset?
Videossa näyttää siltä, että luukku ei tiedä miten ylös sen pitäisi nousta, eli ihan niinkuin yläarvo puuttuisi. En usko että se luulee että luukku pysähtyy esteeseen jonka vuoksi se ei nouse tuon ylemmäs, vaan vika on joku muu, koska esteen havaitessaan sen luukun pitäisi tulla joitain senttejä takaisinpäin, tuossa luukku ei peruuta yhtään. Vm. 2011 XC70:ssä luukun sisällä on erillinen sensori joka kertoo autolle / luukulle koska se on ylös asti auennut. Eihän tämä sensori olisi jumissa/rikki?
Ootko saanut autoa Vidan perään, josko sieltä jotain löytyisi?
-
Tosi hyvää infoa, kiitos paljon!
Näitä on useampaa erilaista luukkua: perinteistä, sähköistä ja sähköhydraulista. Omassa tapauksessa rekkarilla se ei varmistunut, piti irrottaa se peräkontin kattovalon kohdan muovisuojus että asiaan sai varmuuden
Sinisellä kattoivat alustanumeron kautta (joka kylläkin tuli rekkarin perusteella). Pahoin pelkään että mulla (vm 2013) saattaa jotain hydrauliikkaakin tossa olla, koska jotain sen näköisiä sylintereitä siellä oli, kun purin puoli kattoa.
sähköhydraulisessa on molemmin puolin kaasujouset apujousilla. Tuliko sulle varmasti oikeat kaasujouset?
Mulla tuli täsmälleen samanlaiset kuin siellä olikin. Ja juu, nimenomaan kaasujouset apujousilla olivat nämä.
Eli onkohan mulla sit toi sähköhydraulinen versio..?
Videossa näyttää siltä, että luukku ei tiedä miten ylös sen pitäisi nousta, eli ihan niinkuin yläarvo puuttuisi. En usko että se luulee että luukku pysähtyy esteeseen jonka vuoksi se ei nouse tuon ylemmäs, vaan vika on joku muu, koska esteen havaitessaan sen luukun pitäisi tulla joitain senttejä takaisinpäin, tuossa luukku ei peruuta yhtään. Vm. 2011 XC70:ssä luukun sisällä on erillinen sensori joka kertoo autolle / luukulle koska se on ylös asti auennut. Eihän tämä sensori olisi jumissa/rikki?
Kiitos paljon, hyvää infoa!! Juu en usko että luukkuu luulee olevan estettä. Ja näyttää juurikin, että luukulla ei ole hajua, missä oikeat ylä- ja ala-arvot ovat. Tämä sensori on hyvä johtolanka - kiitti!
Ootko saanut autoa Vidan perään, josko sieltä jotain löytyisi?
Tää oli juurikin mun suunnitelma seuraavaksi askeleeksi.
Saatan kysellä tyhmiä, mutta tää Vida-lukija taitaa löytyä vaan Volvon omista huoltoliikkeistä, siniseltä?
Yritän tänään kysellä sieltä vikakoodien luku + diagnostiikka-apua.
-
Vidaa löytyy moneltakin täällä foorumilla olijalta, lähistöllä olevat voi ilmoittautua, itse väärällä paikkakunnalla.
-
Tämä kiinnostaa!
Jos jollain löytyy Uudellamaalla tai PK-seudulla, niin voisin pientä korvausta vastaan tulla käymään!
Nopeella googletuksella melkein voisi tollaisen Viva Dicen hankkiakin, jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen.