Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Tseno - 21.11.2024, 10:09:38
-
Tervehdys Volvoiljat
8-vaihteisesta laatikosta on täällä ollut jonkin verran keskustelua, mutta en ole mielestäni löytänyt vastauksia itselläni olevaan ongelmaan.
Auto on siis -21 XC60 B4 D-MHEV ja nyt ajettu n. 112t.
Kyseinen yksilö tuli minulle tammikuussa ja silloin oli lasissa n. 80t.
Sain kaupantekijäisiksi laatikkoon öljynvaihdon Volvo-liikkeessä. Auto myös tuli minulle merkkarilta(Wetteri). Huoltosoppariauto, mutta laatikon öljyjä ei ollut kertaakaan vaihdettu.
Heti kohta öljynvaihdon jälkeen havaitsin samoja oireita, joita täälläkin on kerrottu, eli kovia vaihtoja 2->3 vaihtaessa jne.
Auto kävi tutkinnassa kolme kertaa kevään ja syksyn välillä, jolloin samalla tehtiin sopeutus/nollaus ja kolmannella kerralla vaihdettiin lisäksi uudet öljyt, mutta asia ei korjaantunut. Aina aluksi oli pehmeämmät vaihdot, mutta parin päivän ajon jälkeen oireet palasivat ja varsinkin kylmillä öljyillä olivat selvästi havaittavissa. Koeajamassani samanlaisessa yksilössä en huomannut vastaavaa ongelmaa.
Asiasta reklamoidessani jälleen uudelleen, kun kelit kylmeni ja vaihdot koveni, oli lopputuloksena uuden laatikon vaihto 110t kohdalla Selekt-takuun piikkiin. Varsinainen syy koville vaihdoille ei koskaan selvinnyt.
Mutta mutta, nyt on ajeltu uudella askilla n. 1300km ja yllätys yllätys kovat vaihdot ovat tehneet paluun. Juurikin kylmillä öljyillä ja 2->3 vaihtuessa. Tekee sen pari ekaa kertaa startista ja sitten asettuu, muut vaihdot ovat ok vs. vanha laatikko. En ole vielä asiasta reklamoinut.
En nyt oikein ymmärrä, onko tässä takana esim moottorin softa, joka ei toimi kyseisen askin kanssa niin hyvin, kuin esim jollain muulla automerkillä, joka käyttää samaa laatikkoa?? Onko kenelläkään parempaa tietoa?? Olen yrittänyt etsiä vastauksia ulkomaisilta foorumeilta, mutta ei ole osunut vielä kohdalle. Kyseinen laatikko on ymmärtääkseni yleinen Volvoissa ja varsinkin monella muulla automerkillä aina Toyotasta ja sitikasta jenkkimallin vollkkareihin ?? Toisin sanoen, onko tämä ominaisuus Volvossa?
Melkein harmittaa, mutta onneksi on vielä takuu voimassa.
Kiitoksia asiallisista kommenteista jo etukäteen.
-
Mielenkiintoista. Ensiksi pitää sanoa, että tuosta kevythybriditekniikasta ei ole metriäkään kokemusta, mutta tuosta samasta vaihtelaatikosta V90 D3:n jatkeena on neljän vuoden ajalta, jossa vaihdot eivät kyllä mielestäni töki. Auto tuli meille 55 000km ajettuna ja nyt mittarissa on 112tkm, laatikon öljyt vaihdettu 55tkm ja joskus 65tkm kohdilla. Sanoisin, että ainoa kyseenalainen ominaisuus on esim. risteyksessä, jossa vaihdelaatikko on juuri vaihtanut kolmoselta kakkoselle ja sitten painetaankin kaasua, niin toi tuntuu olevan vähän epäjohdonmukainen tapahtuma.
Kävitkö koeajamssa tätä samanlaista yksilöä ihan identtisissä olosuhteissa, jossa sait laatikon suurinpirtein samoihin lämpötiloihin kuin omasi? Jos sinne on uusi laatikkokin kerta vaihdettu ja vaihteiston ohjausyksikön sopeutuksetkin nollattu, niin loppuu kyllä vaihtoehdot.
-
Keväällä koeajaessani vastaavaa autoa oli lämpötila vielä pikkupakkasella ja nimenomaan kylmänä pihalta lähtiessä kyseinen kova vaihto puuttui kokonaan. Olosuheet olivat silloin yhtäläiset
Ja tässä uudessa laatikossa esim juuri tänään aamulla kova vaihto tapahtuu tasaisella(kevyellä) kaasulla kiihdyttäessä ja 2-3 vaihtaessa. Nostaa kierroksia ikäänkuin välikaasulla ja vaihtaa kolmosen sisään, niin siinä tuntee kovan vaihdon selvästi.
Tekee parissa ekassa kiihdytyksessä risteysalueilla ja kun hiukan oletettavasti öljyt lämpenee, niin vaihtaa nätisti. Vanha laatikko kiusasi vielä 3-4 ja välillä 4-5 vaihdoissakin, mutta tämä ei sitä onneksi tee. Vaihtaa mielestäni todella nätisti.
On tämä varsin mielenkiintoista. Asentaja mainitsi, että laatikko oli kokonaan uusi ja siinä oli tietysti uusi ohjainboxi, joka on valmiiksi synkassa auton kanssa ja näin ollen erillistä sopeutusta ei tarvinnut tehdä.
Voisiko olla, että hiukan lisää kilometrejä, niin asia saattaisi korjaantua, kun aski oppii tavoille?? Mene ja tiedä. Tai sitten varmaan pitää se sopeutus ottaa taas listalle.
-
Moottorinohjain kertoo laatikolle vääntötiedon, jonka mukaan laatikko sitten toimii parhaaksi katsomillaan parametreilla. Laatikossa on useita erilaisia ajo-ohjelmia: kylmänä se toimii ihan eri tavalla kuin lämpöisenä. Näissä ajo-ohjelmissa voi olla automerkkikohtaisia eroja, sillä ainakin volkkarin crafter käyttäytyy eri tavalla kuin volvo, vaikka sama laatikko. Jos laatikko toimii lämpimänä oikein, niin se nyt lienee tärkeintä. Harmillinen case joka tapauksessa.
-
Jotain häikkää on. Omaan vaihdatin 4v sitten 50tkm kohdalla öljyt voimansiirtoon, samoin tehdään nyt 95tkm huollossa keväällä.
Ei kyllä huomaa vaihteiden vaihtumista, kuin kierroslukumittarista. Pehmeää kyytiä.
-
Kyllä joo on. Ja tuntuu vain pahenevan oireet.
Asentajakin soitti tuossa muissa asioissa ja kun asiasta mainitsin, niin hiljaiseksi veti. Ei osannut edes alkaa arvailemaan mistä kyse. Lupasi selvitellä. Ensi perjantantaina on takuuhommana jonkin ovitunnistimen tjsp.vaihto, kun ulkolämpötila näyttää välillä omiaan. Anturi ja itse asiassa koko ulkopeili vaihdettiin jo kertaalleen ilman tulosta. Katsotaan selviääkö perjantaina mitään.
-
Ei ole mitään tehtävissä. Asian kanssa on elettävä, eli ominaisuus kuulemma.
Näissä kevythybrideissä on eri laatikko, kuin esim normidieselissä tai plugareissa.
Mielenkiintoista, mutta mennään näin nyt sitten. Vinkkinä, jos joku haaveilee kevythybridistä, niin kannattaa tuo laatikon toiminta todeta suurennuslasilla. Toisaalta, jos kerta vikaa ei ole, niin kovaa ajoa.
-
Ei ole mitään tehtävissä. Asian kanssa on elettävä, eli ominaisuus kuulemma.
Näissä kevythybrideissä on eri laatikko, kuin esim normidieselissä tai plugareissa.
Mielenkiintoista, mutta mennään näin nyt sitten. Vinkkinä, jos joku haaveilee kevythybridistä, niin kannattaa tuo laatikon toiminta todeta suurennuslasilla.
Annatko vihjeen, miten laatikon toiminnan silmämääräinen todentaminen tapahtuu? Suurennuslasi viittaa vahvasti visuaaliseen tarkasteluun :).
Vakavammin tarkasteltuna en ole löytänyt juurikaan moitteita alan lehdistön taholta laatikon toiminnasta. Pikemminkin päin vastoin, osa on jopa kiitellyt.
No, en myöskään äkkiseltään löytänyt tältä palstalta laajempaa keskustelua 8-vaihteisten ongelmista, joihin aloitusviestissäsi viittasit ELK.
Mikäli kovia vaihtoja todellakin on, syy lienee jossain mekatroniikan tietämillä?
-
Ei ole mitään tehtävissä. Asian kanssa on elettävä, eli ominaisuus kuulemma.
Näissä kevythybrideissä on eri laatikko, kuin esim normidieselissä tai plugareissa.
Mielenkiintoista, mutta mennään näin nyt sitten. Vinkkinä, jos joku haaveilee kevythybridistä, niin kannattaa tuo laatikon toiminta todeta suurennuslasilla. Toisaalta, jos kerta vikaa ei ole, niin kovaa ajoa.
DCT -loota ?
Eikä "oikea" perinteinen momentinmuunnilaatikko ?
-
DCT -loota ?
Eikä "oikea" perinteinen momentinmuunnilaatikko ?
Ei taida olla
-
DCT -loota ?
Eikä "oikea" perinteinen momentinmuunnilaatikko ?
Kyllä se mahtaa olla se Volvon oma DCT, joka on 7 vaihteinen. Eli ei ole se tuttu ja mukavasti toimiva 8-vaihteinen Aisin.
Linkissä juttua tuosta, mutta toki v60..
https://www.nettiauto.com/artikkeli/volvo_v60_b3_dct_riittaako_b3_eli_163_hevosvoimaa_farmari_volvoon
-
Kyllä se mahtaa olla se Volvon oma DCT, joka on 7 vaihteinen. Eli ei ole se tuttu ja mukavasti toimiva 8-vaihteinen Aisin.
Linkissä juttua tuosta, mutta toki v60..
https://www.nettiauto.com/artikkeli/volvo_v60_b3_dct_riittaako_b3_eli_163_hevosvoimaa_farmari_volvoon
No näitä Liinpään tekemiä juttuja kannattaa kyllä lueskella hieman kriittisemmin, koska tietääkseni nuo "Volvon omat vaihteistot" ovat aina jonkin yhteistyökuvion tuotoksia eli lueskelin kyseessä olevan joku kiinantekele Hycet. Aisin (Volvolla AW TG-81SD) on kai japanilainen/Toyotallekin vaihteistoja valmistava eli siinä mielessä pitäisi olla luotettavampi. Noita 7v DCT vaihteistoja käytetään kai vain etuvetoisissa (kevythybridimalleissa).
https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/18fp6mo/volvo_replaces_the_tg81_8_speed_aw_gearbox_with_a/?rdt=61355 (https://www.reddit.com/r/Volvo/comments/18fp6mo/volvo_replaces_the_tg81_8_speed_aw_gearbox_with_a/?rdt=61355)
Kyseessä voi siis olla tämä automaattilaatikko http://en.hycet.com/content/details47_976.html (http://en.hycet.com/content/details47_976.html)
Volvon koodistossa kyse siis 7-DCT EVO https://www.volvocars.com/en-th/support/car/xc40-mild-hybrid/article/6cde0c1d95d5a299c0a80151400a4dc4 (https://www.volvocars.com/en-th/support/car/xc40-mild-hybrid/article/6cde0c1d95d5a299c0a80151400a4dc4)
-
Kyllä se mahtaa olla se Volvon oma DCT, joka on 7 vaihteinen. Eli ei ole se tuttu ja mukavasti toimiva 8-vaihteinen Aisin.
Linkissä juttua tuosta, mutta toki v60..
https://www.nettiauto.com/artikkeli/volvo_v60_b3_dct_riittaako_b3_eli_163_hevosvoimaa_farmari_volvoon
Aloittajalla on vaihteita 8, niin eiköhän siellä ole tuttu Aisin eikä DCT. Autowiki tai muutkaan lähteet eivät nopealla vilkaisulla kerro, että XC60 voisi sisältää jonkun muun lootan kuin 6v manuaalin tai 8-portaisen Aisinin.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volvo_XC60_(SPA)
Ei ole mitään tehtävissä. Asian kanssa on elettävä, eli ominaisuus kuulemma.
Näissä kevythybrideissä on eri laatikko, kuin esim normidieselissä tai plugareissa.
Kuka näin on sanonut ja mikä laatikko siellä sitten on?
-
Täällä sekoitetaan etuvetoinen B3 ja nelivetoinen B4 mallit. Ainakin mitä pikaisella googletuksella katsoi niin 2022 vuosimallin XC60 B4 awd mallissa olisi 8 vaihteinen vaihteisto.
-
Moro, joo siis asentaja merkkiliikkeessä kuka vaihteiston vaihtoi totesi, että ei ole samanlainen laatikko kuin normidiisselissä tai plugarissa. En kysellyt eroavaisuuksia vitutti sen verran nämä epämääräset vaihdot kylmänä kuten esim tänä aamuna -4 C.
Minullekin 8-vaihteisia on kehuttu, mutta tätä kyseistä laatikkoa en kehu.
Pystyykö tänne miten helposti videon linkkaamaan? Ehkä pääsisi paremmin kiinni mitä yritän sanoa laatikon toiminnasta.
-
Lataa video vaikka YouTubeen yksityisenä ja laita linkki tänne.
-
Kova vaihto=lekalla selkään efekti? Itsellä on ollut MB, Audi, BMW, Volvo merkkisiä autoja ja kaikissa kylmänä automaattilaatikossa vaihto on kulmikas. Se että onko niissä kaikissa ollut vikaa, niin en usko. Kokemuksesta voin sanoa että egr ja imusarjanläppien kunnolla on yhteys laatikon toimintaan.
-
Onko muuten josssain kootummin tietoa siitä, miten nämä 8-vaihteiset laatikot ovat kestäneet? Öljyt toki pitää laatikkoon vaihtaa, mutta onko jotain, jolla mahdollisia tyyppivikoja pystyisi ennaltaehkäisemään?
-
Onko muuten josssain kootummin tietoa siitä, miten nämä 8-vaihteiset laatikot ovat kestäneet? Öljyt toki pitää laatikkoon vaihtaa, mutta onko jotain, jolla mahdollisia tyyppivikoja pystyisi ennaltaehkäisemään?
Foorumille asti ongelmia ei ole raportoitu, joten siitä voisi päätellä, että 8-loviset kestävät tosi hyvin. Ikuisia öljyjä ei ole olemassakaan, joten säännöllinen öljynvaihto lienee paras ennakoiva huoltotoimenpide.
-
Onko muuten josssain kootummin tietoa siitä, miten nämä 8-vaihteiset laatikot ovat kestäneet? Öljyt toki pitää laatikkoon vaihtaa, mutta onko jotain, jolla mahdollisia tyyppivikoja pystyisi ennaltaehkäisemään?
Tässä ainakin melko tarkkaa dataa tuosta 8-lovisesta, Volvon mallikoodi on "AW TG-81SD" ja se mainitaan tuossa alla olevassa artikkelissa. Japanilaista Aisin AW laatua :
https://en.wikipedia.org/wiki/Aisin%E2%80%93Toyota_8-speed_automatic_transmission (https://en.wikipedia.org/wiki/Aisin%E2%80%93Toyota_8-speed_automatic_transmission)
https://en.wikipedia.org/wiki/Geartronic (https://en.wikipedia.org/wiki/Geartronic)
Luulisin kuten hessu80 myös sanoi, että on erittäin kestävä ja luotettava automaattivaihteisto, kunhan vaan muistaa vaihdella ne öljyt esim. 60tkm välein.
Katoin myös lisää tietoa tuosta "AW" että mitä tarkoittaa eli on Aisin ja (Borg) Warner yhteistyökuvioita joten on japanilaista ja jenkkien osaamista taustalla AW->Aisin Warner joten pitäisin erittäin luotettavana senkin takia, että jenkeissä noita automaageja käytetty jo vuosikymmeniä ennen kuin tulivat Eurooppaan... Tässä lisää historiikkia AW vaihteistoista eli ollut Volvoissa jo 1980-luvuilla :
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Aisin_transmissions)
Joten en olisi niin huolissaan eli "kovaan ajoon" ;D
Vähän legendaa kehiin https://www.youtube.com/watch?v=TWIvUc8I04Q&t=71s (https://www.youtube.com/watch?v=TWIvUc8I04Q&t=71s) "Kovaan ajoon" :2funny: