Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: glade - 18.01.2012, 16:39:03

Otsikko: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: glade - 18.01.2012, 16:39:03
Morjenstas , lehdissä ynnä muualla mediassa näkyy aika-ajoin mainoksia joissa suositellaan ottamaan "päivitykset" autoon . Mitä tälläiset päivitykset sisältää ja miten ne vaikuttavat autoon . Kannattaako sellaisia laitattaa , onko kokemuksia ja mielipiteitä miten auton käytös muuttui jne. Mulla kyseessä otsikon mukainen himmeli .
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: Ribbe - 18.01.2012, 17:50:01
Itsellä on vastaavalla koneella kuin sinulla ja päivitys vaikutti tosi paljon. Ihan kuin eri moottori olisi. Nyt autosta irtoaa n. 250hv ja 400Nm.

Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: glade - 18.01.2012, 20:28:50
Oho , siis ihan noilla päivityksillä mitä volvo huoltojensa yhteydessä laittaa  :o .Vakionahan tossa mulla/sulla on 210 Hv. Mites muuten käyttäytyy, tyhjäkäynti , kulutus,vaihdot jne.
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: rommitommi - 18.01.2012, 21:44:37
Ei Volvo tollasia laita.

Ne päivitykset mitä Volvolta saa huollosta ilmaiseksi ovat erilaisia ohjelmistopäivityksiä: laatikon päivitys, moottorinohjauksen päivitys, ilmastoinnin ohjauksen päivitys tms, noitahan riittää.

Jos lisää tehoa haluat, niin www.debil.fi , hommassa vaan on yksi miinus; se maksaa  ;)
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: VäLKKy - 18.01.2012, 23:02:37
Oho , siis ihan noilla päivityksillä mitä volvo huoltojensa yhteydessä laittaa  :o .Vakionahan tossa mulla/sulla on 210 Hv. Mites muuten käyttäytyy, tyhjäkäynti , kulutus,vaihdot jne.

Ribbe ymmärtänyt hiukka väärin...et hakenu lastutusta vaan Volvon service 2.0 päivityksiä. ;)

Mielestäni ne kannattaa antaa asentaa, auton käytös ei tod. näk. muutu mitenkään. Korkeintaan automaattilaatikko saattaa toimia paremmin kuten minulla kävi. :)
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: Ribbe - 19.01.2012, 07:17:00
Ribbe ymmärtänyt hiukka väärin...et hakenu lastutusta vaan Volvon service 2.0 päivityksiä. ;)

Mielestäni ne kannattaa antaa asentaa, auton käytös ei tod. näk. muutu mitenkään. Korkeintaan automaattilaatikko saattaa toimia paremmin kuten minulla kävi. :)
Joo ymmärsin väärin :). Joo nuo service 2.0 päivitykset kannattaa antaa laittaa. Ei ole mitään haittaa ja juurikin laatikko voi jopa parantua.

Itse en noita koska silloin tuo debilin "päivitys" lähtisi pois :)
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: Möykky - 19.01.2012, 12:59:56
Nousiko kulutus tuon lastutuksen jälkeen ja mitä kustansi?
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: Laakkanen - 19.01.2012, 13:11:03
Itse en noita koska silloin tuo debilin "päivitys" lähtisi pois :)
Just kattelin tuota service 2.0 mainosta volvon sivuilta ja ajattelin että voikohan niiltä kysyä etukäteen mitä softapäivityksiä olisi tarjolla....jos vaan halutut softaosat vois päivittää.
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: Grimmy - 19.01.2012, 13:12:46
Siis päivittääkö ne muka oikeasti automaattisesti KAIKKI softat? Eikös se ole aika aikaavievä homma?
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: Ribbe - 19.01.2012, 13:16:37
Siis päivittääkö ne muka oikeasti automaattisesti KAIKKI softat? Eikös se ole aika aikaavievä homma?
Ei kai ne päivitä kuin ne softat jotka on muuttuneet. Ei kai se softan päivitys niin aikaa vievää hommaa ole. Lyödään piuha kiinni ja hetken päästä katsotaan tulos :)
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: VäLKKy - 19.01.2012, 15:04:14
Siis päivittääkö ne muka oikeasti automaattisesti KAIKKI softat? Eikös se ole aika aikaavievä homma?

Mulla päivitettiin viimeks huollossa moottorin, laatikon ja jokin muu (en muista mikä) softa. :)
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: heikinheimo - 19.01.2012, 15:09:21
Nousiko kulutus tuon lastutuksen jälkeen ja mitä kustansi?

se on 500-700€ suurinpiirtein ja kulutus yleensä laskee normiajossa.
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: glade - 19.01.2012, 21:37:27
Joo , itse esitin kysymyksen huonosti , en vaan just muistanu että millä nimellä päivitys oli , mutta tota VäLKyn esittämää service 2.o päivitystä ajattelin. Eli juurikin moottori ja vaihteisto vois tulla kyseeseen . Lähdin tätä kyssäriä esittämään sellainen pelko mielessä että moottorin päivitys alentaisi kulutusta , autosta tulisi taloudellisempi jne. mutta myös tehot tippuu , jota en todellakaan halua (siksihän mulla on turbo).Nämä siis kauhukuvia. Tein nimittäin tässä vähänaikaa sitten nokia C7 :aani ehdotetut laitepäivitykset kuvitellen että saisin jotain uutta ja parempaa tilalle , mutta pettymys oli suuri kapulani meni todella surkeeksi käyttää .On teitysti eriasia , mutta jäi kummittelemaan .
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: TapioR - 19.01.2012, 21:44:10
Ei kai ne päivitä kuin ne softat jotka on muuttuneet. Ei kai se softan päivitys niin aikaa vievää hommaa ole. Lyödään piuha kiinni ja hetken päästä katsotaan tulos :)
Omaan S60 päivitettiin vaikka kuinka monta purkkia, aikaa meni noin 10 minuuttia.
Ei se huoltomies tiedä etukäteen mitä päivityksessä tapahtuu, ohjelma tarkistaa versiot ja päivittää uusimpiin.
Otsikko: Vs: päivitykset V70 2,5T -05
Kirjoitti: (Miksu) - 20.01.2012, 12:35:07
Tosiaan, etukäteen ei tiedä, että mitä softia sinne menee ja vastaavasti, niistä mitä sinne olisi laitettavissa, ei voi valita vain osaa, vaan ne on kaikki laitettava, ei siis voi esimerkiksi estää vaikka moottorinohjauksen päivitystä.
Tietysti jokaisen yksikön saa päivitettyä myös erikseen, mutta se homma ei kuulu service 2.0 päivitykseen, vaan siitä kyllä rahastetaan.
Aika....  vaihtelee muutamasta minuutista 20 minuuttiin..  ei nää mitään bemareita ole, joiden päivitys kestää koko työpäivän ja joskus vähän ylikin :D  (onneksi ei ole)

Päivityksillä ei tule uusia ominaisuuksia, vaan vanhoja softia on muokattu.
Esimerkin omaisesti:
Softaa tehdessä on vaikkapa olemassa olevien tietojen valossa asetettu sähköiselle kaasuläppäkotelolle maksimi asentotunnistimien välinen ero, jonka ylittyessä synnytetään vikakoodi ja moottori saatetaan asettaa vikatilaan.
Yleensä aika vahvasti päästöjen lisääntymiseen liittyen melko tiukkoja rajoja noissa,  käytäntö kuitenkin osoitti, että asentotunnistimien välinen ero siinä rajassa, joka aluksi oli asetettu, ei aiheuttanut vielä päästöjen nousua, mutta tämä kulumisraja tunnistimilla saavutettiin jo himpun pienessä kilometrimäärässä:
Muutetaan ohjelmistoa ja sallitaan suurempi poikkeama tunnistimien välillä, koska aiemman rajan ylitys ei aiheuttanut vielä ajettavuus tai päästö ongelmia.
Näinollen saadaan käytännössä siis komponentille pidempi kestoikä.
Suuri määrä päivityksistä voi siis olla ihan mekaanisen kulumisen kompensointeja.

Tai sitten tulee korjaus johonkin arvon, joka aiheuttaa jonkin ongelman jossain tilanteessa, jota ei ole osattu softaa suunnitellessa simuloida tai arvatakkaan.

Jos ei osaa softia napata tietokoneelle ihmismielen ymmärtämään muotoon ja vertailla sitä vanhaan softaan (jota mä en siis osaa tehdä) niin siihen saakka ne muutokset softissa on vaan arvailujen varassa, kun mitään versiohistoriaa/niiden muutoksia ei oo saatavilla.