Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: VLJ - 25.11.2024, 18:00:28
-
Volvo XC70 D5244T15 -14
Reilu vuosi sitten kirjoittelin samasta viasta...vaihdoin keväällä 2023 uuden akun, kun herjasi alhaisesta akun jännitteestä ”Webastoa” käytettäessä, myöhemmin huollon yhteydessä ohjelmoivat akun vaihdon, vika ei poistunut...joulukuussa 2023 käytin autoa merkkikorjaamolla vian etsinnässä samasta viasta, lukivat vikakoodit ja etsivät vikaa järjestelmästä, kaikki oli kunnossa. Kun muuta ei keksineet, laitettiin Volvon alkuperäinen akku ja nollasivat BMS:n, edelleenkin herjasi alhaisesta akun jännitteestä, kitkuttelin viime talven ilman esilämmitystä.
Nyt herjaa jo alhaisesta akun jännitteestä, kun radio on pari minuuttia päällä auton ollessa sammutettuna.
Mittasin latausjännitteen, on edelleen 14,8V. Akun napajännite on -5 asteessa 12,22V, kun auto on seissyt yön yli, joka joidenkin taulukoiden mukaan vastaa n.60% akun kuntoa. Akkutesterillä arvot 12,62V (auto juuri sammutettu) ja käynnistysvirta 875A (800A).
Nyt itse nollailin BMS:ää ottamalla piuhan irti akun navalta.
Alkaa keinot loppumaan.
-
Pystytkö seuraamaan latausjännitettä pidemmältä ajalta? Toisen merkkisessä pidemmän seurannan tiimoilta selvisi, että välillä latasi, välillä ei. Laturi vaihtamalla alkoi lataamaan tasaisesti.
Paljonko autolla ajettu?
-
Kyllä tuo akun jännite on aivan liian matala, herjat ovat aiheellisia. Jostain syystä ei kyllä lataa kunnolla, laturi tarkkailuun. Maadoitus kannattaa myös tutkia. Onko vuotovirta tutkittu, vajuuko akku levossa?
-
Autolla ajettu jo liki 350tkm, ei ole tietoa onko laturi joskus vaihdettu.
Latausjännitettä säännöllisen epäsäännöllisesti mittaillu, joka kerta latausjännite on ollut vajaa 14,6 - 15V välillä. Sitä ei tiedä lataako tasaisesti, vois tietty hankkia volttimittarin tupakansytyttäjään, jos antais jotain suuntaa latausjännitteestä.
Laturi työntää 14,8V ja moottorin pysäyttämisen jälkeen muutaman minuutin päästä akun napajännite on 12,65V, nyt auto seissy 4h, akun napajännite laskenut 12,45V:iin ja varmaan aamuun mennessä laskee sinne 12,2V nurkille. Laturia itse epäillyt, toisaalta akun napajännite on auton sammuttamisen jälkeen lähes normaali?, joka taas viittaisi että laturi toimii jotenkin.
Jännitteen lasku viittaisi taas vuotovirtaan (tai heikkoon akkuun), mutta akku ei viikon seisomisen jälkeenkään ole tyhjentynyt täysin, joka viittaisi, että jokin jää päälle joksikin aikaa sammuttamisen jälkeen?
Pienten vuotovirtojen etsiminen onkin jo varsin hankalaa nykyautoista, on elektroniikka jokseenkin paljon, jos ei sitten tiedä yleisimpiä vikapaikkoja.
Olisin tämänkin homman tehnyt kesällä, eikä nyt näissä keleissä...täytynee jostain löytää tarpeeksi herkkä pihtiamppeerimittari ja jokin volttimittari tupakansytyttimeen näin alkuun. Kerran jo ollut merkkihuollossa vian haussa, eikä heti viitsisi maksaa toista kertaa tyhjästä.
-
Jostain se purkaa, jos napajännite laskee noin nopeasti. Eihän mikään toimilaite jää päälle sammutuksen jälkeen? Tai onko autossa vetokoukku, jonka rasia on ajanoloon ottanut pipiä ja narut on oikosessa?
-
En ole kiinnittänyt huomiota, että jokin jäisi päälle, täytynee nyt alkuun etsiä jostain joku halpa ja hyvä pihtiamppeerimittari...perinteisesti sorrun taas halpaan rihkamaan ja sitten hankinkin kalliin tilalle...
-
Yleisemmin ehkä vuotaa valaistuksesta, hälyttimestä, radiosta tai pv:n kytkennöistä. Etsit kaaviosta ko. sulakkeet, sulake irti ja testaat niistä liittimistä monta amperia vetää. Perus yleismittarilla onnistuu. Älä venytä niitä liittimiä, eli työnnä paksuja piikkejä syvään sinne sulaketauluun.
Kyllä se jostain vuotaa. Akun voi testata kytkemällä vaikka yöksi autosta irti, mittaa jännitteen irroituksen jälkeen ja sitten vaikka 12 h jälkeen, ei pitäisi laskea juuri ollenkaan. Jos laskee, niin akku on sököytynyt.
Talvesta voit selvitä, jos pidät koko ajan ylläpitolatauksesta. Jos akku on pitkään ollut jännitteet noinkin matalalla, on sekin joka tapauksessa vaihtokunnossa. Tosin sen olitkin jo testannut ja sehän antoi hyvin virtaa ulos. Luulisi akun olevan kunnossa.
Omassa on nelisen vuotta vanha orginaaliakku, jännite pysyy hyvin, mutta kunnon kuormitus mittarilla antoi enää 400A, eli vain puolet luvatusta. Akku on vaihtokunnossa, mutta vielä jaksaa webastoakin pyörittää, eikä herjoja ole tullut.
-
En tiedä sopiiko tuohon fyysisesti vanhan mallin laturi.
Vaihtui muistaakseni n.-04 uudempaan systeemiin jossa ohjataan jännitettä väylällä. Vanhemmissa oli perinteinen jännitteensäädin.
Jos on joskus vaihtunut niin ei toimi oikein...
Tää nyt vaan yhtenä kuriositeettina. :D
-
Etsiskelin eilen mahdollisia vikapaikkoja tuloksetta, joten kävin ostamassa pihtiamppeerimittarin.
Teki homman hankalammaksi, 20mA (0,02A) menee johonkin, tuo ei riitä purkamaan akkua, ellei sitten jokin laite käynnisty tietyn ajan päästä ja purkaa akun.
Elikkä akkutesterillä akku on ok, latausjännite on ok ja vuotovirtaa ei ole, silti akun jännite tippui taas yön aikana 12,2V:iin. Yön jälkeen pienen ajolenkin ja tunnin seisomisen jälkeen akun napajännite oli 15,7V. Kaikki merkit viittaisi, että akku purkaa itseään, mutta ei oikein jaksa uskoa, että olisin ostanut kaksi viallista akkua perä jälkeen.
Äkkiseltään ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa, taas akku tai laturi, tai molemmat?!
-
Tässä on nyt just samaan aikaan lisäksi kaksi samantyyppistä tapausta. Kaverin -08 V70 ja minun Vw Caddy. Kummassakin uusilla akuilla (Varta ja Exide) lepojännite yön jälkeen 12.2v. Latausjännitteet yli 14v ja kumpikin voi seistä monta päivää niin samat jännitteet.
Onko uusien akkujen valmistusta muutettu vai laturit rikki?
-
Täällä näytti ainakin neljä päivän seisomisen jälkeen lepojännitteeksi 12.6V.
-
Etsiskelin eilen mahdollisia vikapaikkoja tuloksetta, joten kävin ostamassa pihtiamppeerimittarin.
Teki homman hankalammaksi, 20mA (0,02A) menee johonkin, tuo ei riitä purkamaan akkua, ellei sitten jokin laite käynnisty tietyn ajan päästä ja purkaa akun.
Elikkä akkutesterillä akku on ok, latausjännite on ok ja vuotovirtaa ei ole, silti akun jännite tippui taas yön aikana 12,2V:iin. Yön jälkeen pienen ajolenkin ja tunnin seisomisen jälkeen akun napajännite oli 15,7V. Kaikki merkit viittaisi, että akku purkaa itseään, mutta ei oikein jaksa uskoa, että olisin ostanut kaksi viallista akkua perä jälkeen.
Äkkiseltään ei jää kuin kaksi vaihtoehtoa, taas akku tai laturi, tai molemmat?!
Eipä olisi ensimmäinen kerta kun sattuisi useampikin sökö akku peräjälkeen. Onko se bms yksikkö ehjä?
-
BMS:ää epäilin silloin aiemminkin ja käskin merkkihuoltoa tarkistamaan myös sen, oli kuulemma kunnossa, vai olikohan vaan heitto mekaanikolta?
Mittailin nyt virtoja akulta noin tunnin päästä ajamisesta...kun avaa ovet, virran kulutus akulta on yli 2A kun auto "heräilee", laskee nopeasti yhteen amppeeriin ja jollain aikavälillä siitä 0,02A:iin, muutaman tunnin jälkeen mittarin herkkyys ei enää riittänyt mittaamaan arvoa. Jännitteessä en huomannut merkittävää notkahdusta.
Aamulla kun on mittaillut akun jännitettä heti ovien aukaisun jälkeen, akkuun kohdistuu kuormitusta ja jännite laskee 12,2V:iin, johon se sitten jääkin, eikä anna käynnistää lämmitintä...outoa tässä on, kun parkissa ollessa just ajamisen jälkeen radion ollessa päällä herjasi alhaisesta jännitteestä, joka taas voisi viitata BMS:ään.
Täytyy ruveta poissulkemaan mahdollisia vikapaikkoja, BMS, akku, laturi...
-
Oletko nollanut BMS:n viimeaikoina? Sitä nyt voisi ainakin kokeilla aluksi eli virrat päälle tai auto käyntiin ja irrotat sen ohuen piuhan akun napojen väliltä 10 sekunniksi ja kytket sitten takaisin. Jos löytyy testeri, niin tietysti nollaus sillä. Samalla voisi katsoa, että minkä SoC arvon BMS antaa aamulla. Webasto ei lähde päälle, jos lukema on alle 60 %. Nämähän eivät lataa akkua koskaan kuin SoC arvoon 80 %, joten pienellä marginaalilla mennään aina.
-
Suosittelen kuitenkin tekemään sen nollauksen näin, ei ole näin tehtynä ollut kenelläkään herja ongelmia, edellyttäen tietenkin että kaikki muu on ok.
(https://i.ibb.co/NVVJVRf/1000003293.jpg) (https://ibb.co/NVVJVRf)
-
En oo ollu tarvetta mittailla nykyautoista latausjännitettä, mutta eikös tuo mainittu latausjännite 14.6-15V ole normi lyijyakulle liian korkea latausjännite?
Aikanaan "harrastevehkeissä" latausjännite oli ok, kun oli 14.2-14.3V
-
Mulla latausjännite on 14,5V, just se mikä laturin penkkilapussa oli.
-
En oo ollu tarvetta mittailla nykyautoista latausjännitettä, mutta eikös tuo mainittu latausjännite 14.6-15V ole normi lyijyakulle liian korkea latausjännite?
Aikanaan "harrastevehkeissä" latausjännite oli ok, kun oli 14.2-14.3V
Noin 15 vuoden ajan uusissa Volvoissa on ollut AGM akku, joka tarvii hieman perinteistä lyijyakkua korkeamman latausjännitteen. Ja filosofia on kerätä jarrutusenergiaa talteen moottorijarrutuksessa. Suomeksi se tarkoittaa, että akku pidetään aina vajaana, jotta moottorijarrutuksessa akkua voidaan ladata jopa 15,8 voltin jännitteellä. Kiihdytyksessä akkua ei ladata lainkaan. Siksi latausjännitteen pitäisi vaihdella suunnilleen 12,8 ja 15,8 voltin välillä ajotilanteesta riippuen. Pääsääntöisesti latausjännitteen pitäisi kait olla jotain 14,7 V.
-
Noin 15 vuoden ajan uusissa Volvoissa on ollut AGM akku, joka tarvii hieman perinteistä lyijyakkua korkeamman latausjännitteen. Ja filosofia on kerätä jarrutusenergiaa talteen moottorijarrutuksessa. Suomeksi se tarkoittaa, että akku pidetään aina vajaana, jotta moottorijarrutuksessa akkua voidaan ladata jopa 15,8 voltin jännitteellä. Kiihdytyksessä akkua ei ladata lainkaan. Siksi latausjännitteen pitäisi vaihdella suunnilleen 12,8 ja 15,8 voltin välillä ajotilanteesta riippuen. Pääsääntöisesti latausjännitteen pitäisi kait olla jotain 14,7 V.
Meinaatko että jo 15v vanhoissa Volvoissa on ollut tuo jarruerergian talteenotto akkuun?
-
Meinaatko että jo 15v vanhoissa Volvoissa on ollut tuo jarruerergian talteenotto akkuun?
On ollut muissa koneissa paitsi 5-sylinterisen yhteydessä ominaisuus tuli paljon myöhemmin - noin 10 vuotta sitten siihenkin.
-
Voihan se ollakin, en vaan ole ainakaan tuossa omassa siihen "törmännyt" eikä manuaalissakaan siitä mitään mainita.
-
Ainakaan vuoden 2017 S60:ssä ei ollut alkujaan AGM akkua, vaan EFB. Jos nyt ei ihan perinteinen lyijyakku, niin ei varsinaisesti AGM akkukaan.
-
Ainakaan vuoden 2017 S60:ssä ei ollut alkujaan AGM akkua, vaan EFB. Jos nyt ei ihan perinteinen lyijyakku, niin ei varsinaisesti AGM akkukaan.
Samanlainen akku oli tuossa omassakin vm -16 XC70:ssä vaikka onkin S/S-toiminto. Nyt siinä jo hiukan isompi AGM.
-
Ainakin omassani vm13/14 v70 on S/S ja Agm akku myös manuaalinkin mukaan.Vasta toinen akku menossa.
-
Tätä jouduin omassani tutkimaan xc60 ainakin pyrkii pitämään akun 83% kun saavuttaa sen lataus jännite laskee ja moottori jarrutuksissa nostaa latausjännitettä.Tämän voi todeta bluethoot kalikalla joka näyttää puhelimeen live tietoa tuosta
-
Akkuliikkeessä testasivat kuormituskokeella (irrallaan) vanhaa akkua, ei ollut vielä täysin vaihtokuntoinen, mutta ei hyväkään.
Lähdin helpoimmasta päästä liikkeelle, nyt on uusi akku paikallaan, katsotaan vieläkö ongelmat jatkuu...