Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Aiheen aloitti: TOMPPAK - 28.11.2024, 00:53:54
-
eli mitä muutoksia vaattii moottorin korvakkoihin tai mualle että b234 sopii vm88 240 volvon keulalle tarkoitus tehdä 700hp turbo evo kannella sen osalta on asiat jiirissä mutta mitä vaatii että saa koneen paikoilleen?
-
Onko tässä joku suurempi ajatus takana käyttää B234 lohkoa. B230 lohko menisi alkuperäisiin kiinnikkeisiin ja käyttäisi ns vakio öljypumppua.
-
ei sen kummenpaa kuin että olisin saanut halvalla b234 lohkon johon ruveta tekemään mutta jäi ostamatta ja varmaan rupean tuosta 850 20v 2.5 tekemään
-
Jos tehotavoite on lähelläkään tuota alkuperäistä 700 niin unohtaisin kyllä tuon B5254 koneen heti kättelyssä. Sylinterisinämät ei kestä kun tuo on 83mm porauksella.
-
okei mites toi 960 käytetty 2.5 onko miten teho potentiaalia?
-
okei mites toi 960 käytetty 2.5 onko miten teho potentiaalia?
vähän rajoilla noilla sun tehoilla.. olisko jotain 110hp pytty sellanen suositeltu maksimi noille 81mm
-
vähän rajoilla noilla sun tehoilla.. olisko jotain 110hp pytty sellanen suositeltu maksimi noille 81mm
ok no millä moottorilla kannattaa ruveta hakemaan 700 tai yli miten noi alkuperäiset t5 tai t6 moottorit onko niistä mihinkään?
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146704.0
Myydään racing osastolla olis valmis moottori
-
Hyvä resepti omaan mieleen ja ehkä heille joille sellaisen olen rakentanut :-)
D5 lohko (81mm)+kampura, korsetilla tai ilman :-) (koneita löytyy joista jakohihna katkennut ja heitetty romuihin)
20v bensa hattu mieluusti ilman vvt:ä (vakio venttiilit toimii mutta jouset vähintää vaihtoon, itse hiotuttaisin kireämmät)
T5 männät (81mm, koloja ehkä syventäisin, riippuu mitkä nokat laittaisin)
159 pitkät veivit vaikka tuolta https://en.bsr.se/product/vevstakar-5st-volvo-159mm-m631-159532302 (https://en.bsr.se/product/vevstakar-5st-volvo-159mm-m631-159532302)
Sekä:
-Laakerit Rk/Kk
-Männänrenkaat uusiksi (ja ne saatanan männänrengas urat myös raapataan/nysvätään puhtaaksi !!)
-Kaikki stefat uusiksi
-Tasotiiviste "LOCTITE 510"
-Kannentiivisteeksi sama minkä laitat mutta lohkon/kannentiiviste pinta koneistettava
Plussat:
-Halpa moottori rakentaa, erittäin ;)
-Osia löytyy joka kuusen alta eli saatavuus hyvä
Miinukset:
-Moottorikorvakkeet DIY
-Öljypohja DIY (Uustuotanto öljypohjia allekirjoittaneelta voisi löytyä, ehkä ::) )
-Imusarja/pakosarja DIY :idiot2:
Mikäli asia kiinnostaa niin voipi kysellä yv:llä
-
Kannattaa miettiä käyttötarkoitus. 4pyttyisestä saa varmasti tavoitteen mukaisen voiman kun tuuttaa ahtoja ja antaa
koneen pyöriä, vetoalue ei varmasti kovin laaja. Huoltoväli myös melko lyhyt, kannattaa lukea pete881 äkkilähtöseikkailut 8v vinokkaan kanssa. Siitä saa kuvan kuinka vaikea saada voima pysymään moottorissa.Ja sitä tehdään tiedolla ja hyvällä asenteella.
Muutamien vuosien takainen 500whp oli kova juttu aikanaan, nyt tuntuu, että kaikilla tätyy olla kilo. Edelleen tuo 500whp on kova juttu varsinkin kilpipeliin.
Lisää pyttyjä ja tilavuuttaa niin homma helpottuu, mutta ei tuo aivan tekemättä ja tietämättä tule mistään koneesta
-
Lisää pyttyjä ja tilavuuttaa niin homma helpottuu, mutta ei tuo aivan tekemättä ja tietämättä tule mistään koneesta
Kattelin kans kun tässä ollaan vasta aihiota valitsemassa eikä varmaan volvon koneista ole kokemusta niin pitkä on matka edessä ennen onnistuneen kokonaisuuden valmistumista.
Siihenkin matkalle kuuluu muutama kokeilu mukaan eikä ne aina anna sitä parasta tulosta.
Tuo että kuinka voima on vaikea saada pysymään moottorissa kuvaa hyvin tätä matkaa.
Tuo tinakutonen kai se hyvä vois olla mistä alottaa tai vitonen ja tuo disukan lohko.
No, ehkäpä se siitä jos intoa riittää, ei nää parissa päivässä valmistu mutta onnea vaan jos urakkaan rupeat.