Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Marjamies - 01.12.2024, 01:33:20
-
Tuloksetta olen yrittänyt löytää ohjeita tämän -97/-98 (8602678) kulmavaihteen huoltoon. Kulmavaihteen akselin boorit täytyy korjata ja samalla uusia ainakin kaikki stefat. Löytyykö joltain räjäytyskuvaa, osanumeroita, kiristysmomentteja yms. tietoa?
-
Jos viitsit laittaa VINin tai rekkarin, niin voisin kaivella Vidasta noita.
-
Löytyi jotain.
(https://i.ibb.co/gP2tMZT/N-ytt-kuva-2024-12-01-082746.png) (https://ibb.co/jWN3vkM)
-
Terve, kiitos kuvasta, vin YV1LW5603W2429208. Löytyykö säätöohjeita? Eikö tuossa pinjonissa ole jokin esijännitys, samoin apukuskin puolen kruunussa? Saako osia Suomesta? Hämeen Autolta tai KL-Varaosilta ei saa näihin edes booriholkkia nykyisin.
-
Kulmavaihteen asennus
Asenna kulmavaihde
Tarkasta, että öljyä ei vuoda kulmavaihteen liitäntäholkin ja vaihteiston tiivisterenkaan välistä. Tarkasta myös, että holkki on vaurioton ja oikeassa asennossa.
Liitäntäholkin ja tiivisteen vaihto: Tiivisteet, liitosholkki, uusinta .
Tarkasta, että vastinpinnat ovat puhtaat.
Asenna ruuvit.
Muista pakoputken kannatin.
Tiukkaa ruuvit kevyesti ristiin. Tiukkaa sitten 50 Nm.
Huom! Kulmavaihdetta uusittaessa: Kulmavaihteeseen on valmiiksi täytetty riittävä määrä öljyä.
Kulmavaihteen öljytason tarkastus
Tarkasta kulmavaihteen öljytaso, katso Kulmavaihde pienen vetopyörän tiiviste, uusinta .
Liikkeenrajoittimen ja värinänvaimentimen asennus
Asenna:
liikkeenrajoitin
värinänvaimennin.
Kardaaniakselin asennus kulmavaihteeseen
Asenna kardaaniakseli, katso kulmavaihteen vääntiöön
Käytä uusia ruuveja.
Tiukkaa ruuvit ristiin 8 Nm ja tiukkaa sitten 30 Nm. Aloita tiukkaus molemmilla kerroilla samasta ruuvista.
Käytä vastintukea 999 5561 , jota on muutettu työkalutiedotuksen mukaisesti.
Vetoakselin asennus
Huom! Ennen kulmavaihteen asennusta pitää vaihteiston ja kulmavaihteen välinen uritus rasvata, katso: Uritus, rasvaus .
Vetoakselin asennus tukilaakerin kiinnikkeeseen
Asenna vetoakseli tukilaakerin kiinnikkeeseen
Tiukkaa laakerinkannen ruuvit 25 Nm.
Vetoakselin asennus napaan
Asenna vetoakseli napaan
Sivele metalliliimaa, osanumero 1161370–0, vetoakselin uriin. Katso kuva.
Käytä pidintä 999 5563 pitämään tukivartta alhaalla.
Kierrä ja käännä joustintukea ulospäin. Sovita vetoakseli napaan.
Asenna vetoakselin mutteri käsin. Käytä uutta mutteria. Öljyä mutteri.
Irrota pidin.
Huom! Varo vaurioittamasta vetoakselin suojusta.
Tukivarren/pallonivelen asennus
Asenna tukivarsi/pallonivel olka-akseliin
Irrota holkki 999 5562 pallonivelestä.
Tarkasta, että pallonivelen tapin ura sopii olka-akselin ruuvinreikään.
Käytä uutta lukkomutteria. Tiukkaa 50 Nm.
Vetoakselin mutterin tiukkaus
Tiukkaa vetoakselin mutteri
Käytä vastintukea 999 5540 ja kulmamittaria 951 2050 .
Tiukkaa 120 Nm + 60°.
Poista vastintuki.
Kannattimen ja ABS-anturin asennus
Asenna:
jarruputken kannatin/ABS-kaapeli
ABS-anturi olka-akseliin. Puhdista anturi pehmeällä harjalla. Voitele anturin aukko pyöränlaakerirasvalla osanumero 1161241–3.
Huom! Tarkasta, että anturin istukka on ehdottoman puhdas.
Tiukkaa anturi 10 Nm.
Olisiko näistä jotain apua? Varaosien saatavuudesta en osaa sanoa valitettavasti mitään. Skandix/Aeromotors/AutoDoc/IpdUsa voisi olla kokeilemisen arvoisia paikkoja.
-
Kiitos tiedosta! Onko itse kulmavaihteen kokoamiseen olemassa ohjetta? Täytyy mittailla esijännitykset ja välykset ennen purkamista ja laittaa samoin takaisin, jos ei muuta tietoa ole. Hammaskosketuksia ei liene tarve säätää, jos ei rattaita tai laakereita joudu uusimaan...
Karpiolan sorvaamo lupasi tehdä uudet boorit akseliin. Vaihteistokaupasta löysin booriholkin. Booriholkin juureen vaihdelaatikon puolelle tuleva o-rengas puuttuu ja muutama stefa, samoin pinjonin juurelle tuleva holkki.
-
Vilkaisen illalla vidasta löytyykö ohjeita, nyt koneet varattuna jonkin aikaa.