Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: niekkku - 03.12.2024, 20:14:25
-
Morjesta. uusi käyttäjä täällä, pahoittelut jos kyseisestä aiheesta löytyy jo keskustelu.
Eli vm 15 v70 d4 vea. voiko näissä ottaa dpf pois? vaikuttaako katsastuksessa yms? jos onnistuu onko vaan pöntön tyhjennys ja ohjelma?
-
Morjesta. uusi käyttäjä täällä, pahoittelut jos kyseisestä aiheesta löytyy jo keskustelu.
Eli vm 15 v70 d4 vea. voiko näissä ottaa dpf pois? vaikuttaako katsastuksessa yms? jos onnistuu onko vaan pöntön tyhjennys ja ohjelma?
Kaikista voi ottaa pois, mutta laitonta se on ja PITÄISI olla automaattinen hylky.
-
Kysymys kuuluu, että miksi pitäisi ottaa pois? Pakkopoltolla alkuun tai sitten pesu ja kovaa ajoa.
-
Juu, kyllähän tuo egärrien ja dpffien modailu vaikuttaa jo jonkun verran:
"6 a § Päästömanipulaation aiheuttavien järjestelmien myynti ja asentaminen" ja "Tämä laki tulee voimaan 1 päivänä huhtikuuta 2023"
...
Jos 3 momentissa tarkoitettu liikennevirhemaksu määrätään luonnolliselle henkilölle, se on suuruudeltaan:
1) 300 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on korkeintaan 500 kilogrammaa;
2) 1000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 500 kilogrammaa mutta korkeintaan 3500 kilogrammaa;
3) 3000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 3500 kilogrammaa.
Jos 3 momentissa tarkoitettu liikennevirhemaksu määrätään oikeushenkilölle, se on suuruudeltaan:
1) 10 000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on korkeintaan 500 kilogrammaa;
2) 20 000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 500 kilogrammaa mutta korkeintaan 3500 kilogrammaa;
3) 30 000 euroa, jos ajoneuvon kokonaismassa on yli 3500 kilogrammaa."
-
Morjesta. uusi käyttäjä täällä, pahoittelut jos kyseisestä aiheesta löytyy jo keskustelu.
Eli vm 15 v70 d4 vea. voiko näissä ottaa dpf pois? vaikuttaako katsastuksessa yms? jos onnistuu onko vaan pöntön tyhjennys ja ohjelma?
DPF-diesel vaatii säännöllistä pidempää (maantie)ajoa, vähintään 2-3 varttia kerrallaan. Mikäli oma ajoprofiili ei tuohon taivu, niin silloin on tullut valittua väärä voimanlähde.
Vaihda ennemmin bensaan, mikäli on yo. on ongelma - tulee sulle halvemmaksi. Nythän peukaloimisesta tulee sakot, käyttökielto ja ohjelmointifirmalle rapsut myöskin. Autoa ei myöskään (periaatteessa) voi myydä eteenpäin, ennen peukaloinnin palauttamista ja vaikka myisitkin, seuraavaa omista voi laittaa sulle laskun järjestelmän uusimisesta.
-
Ton dpf:n polttoa kannattaa välillä itse seurailla vaikka kännyllä, niin osaa tarvittaessa kurvata vähän pidemmän lenkin.
-
Vdd appi ilmoittaa kännykkään polton aloituksen ja lopetuksen, näkee myös kulutuksen lisääntymisellä esim tyhjäkäynnillä, omassa tuo poltto tapahtuu ihan kaupunki ajossakin sen kummenpia lenkkejä ajamatta, joskus jättänyt tyhjäkäynnille jos poltto kesken. App ja testerit näyttää että täyttöasteet on kohdillaan ja poltot onnistuneet.
-
Polton näkee muistakin softista, tuo mainittu VDD taitaa olla maksullinen eikä vissiin ihan halpa. Toki vaatii vähän harrastuneisuutta, oli käytössä kumpi tahansa.
Voiko VDD:llä tehdä pakkopolton?
-
Helpoiten näkee hetkellisen kulutuksen näytöstä, moottorijarrutuksessa kulutus ei mene nollaan.
-
Voiko VDD:llä tehdä pakkopolton?
Ei.
-
Juuri näin, ei voi mutta koodit lukee, käynnistää lämmittimen ym ym. Pakkopoltot ym vidalla, ohjelmoinnit ja koodailut vdashillä.
-
iCarSoft VOL 2.0 vikakoodinlukijassa on DBF-pakkopoltto.
En ole koskaa kokeillut mitä se tekisi. Ei kai sitä pakkopolttoa muutenvaan kannata tehdä?
-
Toisen merkkisen kulkineen kanssa tein iCarsoftin lukijalla pakkopolton pari kertaa. Aika karu toimenpide se on, 7 minuuttia huuti kone 4000 rpm pihassa. Polton lopussa tuli oranssia kipinää rööristä :D.
-
Toisen merkkisen kulkineen kanssa tein iCarsoftin lukijalla pakkopolton pari kertaa. Aika karu toimenpide se on, 7 minuuttia huuti kone 4000 rpm pihassa. Polton lopussa tuli oranssia kipinää rööristä :D.
Minua on aina katsastuksessa hirvannu se ryntäytystesti nasta lattiaan pari-kolme kertaa peräkkäin. Oikein on pahaa tehnyt vanhalle sydämelle se huudatus ilman kuormaa.
Kerran Transitilla katsastusmies paineli varmaan kymmeneen kertaan kun ei saanut kierroksia menemään neljään tonniin asti. Kyseli että olenko mä pidentänyt kaasuvaijeria tms. .... Ei se mennyt suoraan pumpustakaan kaasuttamalla niin tyytyi sitten siihen mitä tuli. Savutusarvo kelpasi.
-
iCarSoft VOL 2.0 vikakoodinlukijassa on DBF-pakkopoltto.
En ole koskaa kokeillut mitä se tekisi. Ei kai sitä pakkopolttoa muutenvaan kannata tehdä?
Ei missään nimessä turhan takia pakkopolttoa. Elän käsityksessä, että se on moottorille huomattavasti raskaampi tapahtuma, kun pönttö kuumennetaan ilman kuormaa ja samalla öljyn sekaan pääsee dieseliä normaalia enemmän.
-
DPF-diesel vaatii säännöllistä pidempää (maantie)ajoa, vähintään 2-3 varttia kerrallaan. Mikäli oma ajoprofiili ei tuohon taivu, niin silloin on tullut valittua väärä voimanlähde.
Vaihda ennemmin bensaan, mikäli on yo. on ongelma - tulee sulle halvemmaksi. Nythän peukaloimisesta tulee sakot, käyttökielto ja ohjelmointifirmalle rapsut myöskin. Autoa ei myöskään (periaatteessa) voi myydä eteenpäin, ennen peukaloinnin palauttamista ja vaikka myisitkin, seuraavaa omista voi laittaa sulle laskun järjestelmän uusimisesta.
Höpö höpö tuon pidemmän ajon suhteen. Meillä ollu uudesta, ja nyt 10 vuotta s60 D4, eli 5 cyl kone. Nyt ajettu 220 tkm. Ajettu jatkuvasti lyhyttä (15km) matkaa, emännys töihin ja takas. Yhtään kertaa ei ole ajettu dpf polton takia pidempään, saati jätetty tyhjäkäynnille. Ihan huuhaata on et pitäis ajella pitkin kyliä tai seurailla polttoa.
-
"Lyhyt" matka on suhteellista. Toi 15km on jo ihan kohtuullinen matka. Itse miellän tuon lyhyen ja DPF:n kannalta ongelmalliseksi matkaksi jonkun muutamien kilometrien siirtymisen mitä varsinkin PK-seudulla moni harrastaa.
-
Höpö höpö tuon pidemmän ajon suhteen. Meillä ollu uudesta, ja nyt 10 vuotta s60 D4, eli 5 cyl kone. Nyt ajettu 220 tkm. Ajettu jatkuvasti lyhyttä (15km) matkaa, emännys töihin ja takas. Yhtään kertaa ei ole ajettu dpf polton takia pidempään, saati jätetty tyhjäkäynnille. Ihan huuhaata on et pitäis ajella pitkin kyliä tai seurailla polttoa.
Jos se polttotapahtuma ei pääsee loppuun saakka niin ei se niin vakavaa ole, se ei vaan polta pönttöä tyhjäksi saakka, käynnisttää kyllä sen taas tietyssä täyttöasteessa. Tuossa täyttyminen näkyy harmaana viivana, poltto alkaa noin 27g kohdalla, tuossa pelkkää kaupunki ajoa.
(https://i.ibb.co/BLf0Mzk/IMG-2564.jpg) (https://ibb.co/BLf0Mzk)
-
"Lyhyt" matka on suhteellista. Toi 15km on jo ihan kohtuullinen matka. Itse miellän tuon lyhyen ja DPF:n kannalta ongelmalliseksi matkaksi jonkun muutamien kilometrien siirtymisen mitä varsinkin PK-seudulla moni harrastaa.
Joo, meillä on se paljon manattu automaatti käyttö webassa. Just se mikä kuulemma varmasti särkee lämmittimen. Haluan nähdä henkilön kuka meidän mammalle opettaa miten webaa pitää käyttää ;D Ei sille voi sanoo et laita lämmitin päälle ajassa x ja sammuta se ajassa y :D Tai voi mut ei se siitä mitään ymmärrä.
Eli ehkä tuon weban automaatti käyttö nostaa lämmöt nii dpf polttaa. Ehkä. Tai sit se et aina kotoa lähtö lämpimästä tallista? Ja on orkkis mitenkään huoltamaton webasto.
Auto on huollettu aina merkkihuollossa, jos se jotain kiinnostaa.
-
Jäähdytysnesteen pitää olla vähintään 65⁰C (?) että poltto lähtee päälle. Webaston käytöllä polton todennäköisyys kasvaa kun ei tuo oma ainakaan lämpiä 10km työmatkalla ilman Webastoa.
Tyhjäkäynnille jättäminen on yhtä tyhjän kanssa, poltto loppuu hetken seisomisen jälkeen. Miksi se ei lopu liikenteessä esim. valoissa seistessä? Vaihde D:llä? Itse laitan aina P:lle jos nousen autosta ulos, niin silloin poltto ainakin loppuu hetken päästä.
Täysi poltto vaatii 20-30km ajoa maantiellä (oma kokemus). Jos poltto tapahtuu esim. 10km matkalla, on se jo melkein puolet tarvittavasta määrästä ja se siirtää seuraavaa polttoa pitkän matkan päähän.
-
Varovaisesti hieman ohi aihealueen autojen, mutta onko varmaa tietoa tuosta kulutusnäytön toiminnasta SPA-korisissa? P3:ssa tuli seurattua siitä milloin poltto päällä mutta nykyisessä en ole saanut aikaiseksi tilannetta ettei kulutusnäyttö menisi nollille moottorijarrutuksessa. :idiot2:
Täysi poltto vaatii 20-30km ajoa maantiellä (oma kokemus). Jos poltto tapahtuu esim. 10km matkalla, on se jo melkein puolet tarvittavasta määrästä ja se siirtää seuraavaa polttoa pitkän matkan päähän.
Jotain tuota luokkaa se on, ei mullakaan 16km työmatkalla ole maaliin asti poltot menneet. Heitin pikku lisälenkin aina päälle jos huomasin että on tyhjennys meneillään. Polttojen väli alkoi edellisessä D5:ssa kyllä huomattavasti tihentyä kun mentiin yli 250tkm.
-
Vähän samaa kokemusta V90:n kanssa, DPF-polttoa on mielestäni lähestulkoon mahdoton havaita kulutusnäytöstä. Ulkona toki haisee ja flekti voi huutaa, mutta auton sisältä katsottuna lähes ainoa indikaattori on se, että jäähdytysnesteen lämpötila tipahtaa sieltä ~95°C tasolta 80°C kieppeille.
-
Tää meni nyt poltto ketjuksi. Aloittaja hakkaa pöntön tyhjäksi ja etsii ohjelmoijan joka tuon ohjelmoi pois käytöstä, itselläkin tuo mahdollisuus tehdä mutta jätän väliin..
-
Höpö höpö tuon pidemmän ajon suhteen. Meillä ollu uudesta, ja nyt 10 vuotta s60 D4, eli 5 cyl kone. Nyt ajettu 220 tkm. Ajettu jatkuvasti lyhyttä (15km) matkaa, emännys töihin ja takas. Yhtään kertaa ei ole ajettu dpf polton takia pidempään, saati jätetty tyhjäkäynnille. Ihan huuhaata on et pitäis ajella pitkin kyliä tai seurailla polttoa.
Teillä mennyt ilman ongelmia, toisilla taas ongelmia on, ei näistä muuten puhuttaisi. Oman kokemuksen mukaan V60 5 cyl kone toimi tämän puolesta erinomaisesti, kun taas V50 1.6D koneessa tuo aiheitti ihan tarpeeksi ongelmia ja kuluja. Taitaa ongelmia olla enemmän edullisemmissa/pienemmissä autoissa ja varmaan tekniikkakin kehittynyt vuosien saatossa.
-
Teillä mennyt ilman ongelmia, toisilla taas ongelmia on, ei näistä muuten puhuttaisi. Oman kokemuksen mukaan V60 5 cyl kone toimi tämän puolesta erinomaisesti, kun taas V50 1.6D koneessa tuo aiheitti ihan tarpeeksi ongelmia ja kuluja. Taitaa ongelmia olla enemmän edullisemmissa/pienemmissä autoissa ja varmaan tekniikkakin kehittynyt vuosien saatossa.
Tuo 1.6D on lienee PSA:n kone. Muistelen ko. DPF:lle määritelty 120tkm vaihtoväli, eli on ns. kulutustarvike.
-
Kysymys kuuluu, että miksi pitäisi ottaa pois? Pakkopoltolla alkuun tai sitten pesu ja kovaa ajoa.
Onko dpf sitten tiensä päässä jos esim 250km ajon jälkeen voi keskustassa pari kiekkaa heittää ja alkaa sitten uudestaan polttamaan ja ylipäätään polttoväli on todella lyhyt? Dpf pesty kesällä toimi normaalisti kuukauden
-
Riippuu siitä mikä tilanne oli ennen 250 kilsan lenkkiä. Jos se on sen aikana tehnyt polton alusta loppuun, niin vähän kuulostaa oudolta. Mutta jos se ei tuon 250 kilsan aikana polttanut ollenkaan, niin hyvin voi sitten alkaa tuprutella nurkka-ajossakin.
Mulla 2.0 VEA D3 ja polttoväli vähän ajosta riippuen tonnin kahta puolen. Joskus alkaa polttamaan aika nopeasti edellisen polton jälkeen, mutta tällöin on jäänyt edellinen poltto kesken.
-
Minusta autoteollisuus on toiminut naurettavan ylimieleisesti, kun ei ole mahdollistanut polttoa kuljettajan aloitteesta: tyyliin nappi kojelautaan; ohjekirjaan sivun mittainen teksti, mitkä ehdot pitää täyttyä että poltto voidaan aloittaa; ko. Nappia painamalla näyttöön tulee ohjeistus-teksti luomaan parempia olosuhteita poltolle(pienempi vaihde/korkeammat kierrokset jne.) poltto kesken jatka ajoa; poltto valmis suodatin puhdistettu. Poltto-nappia painamalla auto voisi myös ilmoittaisi suodattimen täyttöasteen ja arvioisi tarvittavan kilometrimäärän, milloin viimeistään poltto tulisi käynnistää ja automaationa, jos sitä ei muuten ei tapahdu...