Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: Willeja89 - 10.12.2024, 09:24:53
-
Moi!
Tulipa ostettua vm. 2018 XC60 D4 AWD. Autolla on ajettu 120 tkm, mutta nelivedon tai vaihdelaatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Varasin ajan öljynvaihtoon ja toivottavasti autolla ajelee ainakin vielä toiset 120tkm.
Varsinainen kysymys liittyi siihen, että miten tässä neliveto on toteutettu? Toimiiko Haldex-kytkin jotenkin hienostuneemmin kuin bensahybridin (T6/T8) nelivedon kytkentä vai rysäyttääkö sekin nelivedon päälle samanlailla? Kysymys heräsi nähtyäni tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk
-
Moi!
Tulipa ostettua vm. 2018 XC60 D4 AWD. Autolla on ajettu 120 tkm, mutta nelivedon tai vaihdelaatikon öljyjä ei ole koskaan vaihdettu. Varasin ajan öljynvaihtoon ja toivottavasti autolla ajelee ainakin vielä toiset 120tkm.
Varsinainen kysymys liittyi siihen, että miten tässä neliveto on toteutettu? Toimiiko Haldex-kytkin jotenkin hienostuneemmin kuin bensahybridin (T6/T8) nelivedon kytkentä vai rysäyttääkö sekin nelivedon päälle samanlailla? Kysymys heräsi nähtyäni tämän videon https://www.youtube.com/watch?v=gtZk54e5DWk
Haldexissa on nimenomaan se kytkin, eli oikein toimiessaan kytkee nelivedon päälle hyvinkin huomaamattomasti. Youtubesta löytyy videoita myös haldexin toiminnasta. Öljyjä ahkerasti vaihtamalla haldex on ihan toimiva rakennelma. Eli siellä ei ole tuollaisia älyttömyyksiä mitä ERADista löytyy.
Ei voi kuin ihmetellä, mitä suunnittelupöydällä on kuviteltu tuota ERADia tehdessä :idiot2:
-
Dieselissä kardaanin ja perän välillä on Haldex kytkin, joka on märkä monilevykytkin. Toimintaperiaatteeltaan se on samanlainen kuin perinteisessä automaattivaihteistossa vaihteen kytkemiseen käytettävät kytkimet. Ainoa ero on, että toimintaan tarvittava hydraulipaine tehdään pienellä sähkömoottorilla ja pumpulla (esipainepumppu), kun vahteistossa on mekaaninen öljypumppu. Esipainepumppu tuppaa hajoamaan ajan myötä - ainakin jos öljyjä ei koskaan vaihdeta ja imusihtiä putsata samalla.
-
Meneeköhän nuissa enää booriholkit ja kulmavaihteen boorit samallalailla rikki mitä vanhempi korisessa awd malleissa?