Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volvoman2 - 10.12.2024, 21:36:46

Otsikko: XC90 D5 vm 2007 kysymys suuttimista
Kirjoitti: Volvoman2 - 10.12.2024, 21:36:46
Pari suutinta jouduttiin uusimaan  ilmaläppien vaihdon yhteydessä kolmisen kuukautta sitten. Pajalla ei ollut laitetta millä uudet suuttimet olisi koodattu. Moottori toimi korjauksen jälkeen kuitenkin hyvin.

Eli kysymys kuuluu, että mihin tämä koodaus vaikuttaa ja minkälaisen mahdollisen ongelman se tuo jos koodauksen jättää tekemättä? Miksi verkkokaupoissa toisten suuttimien kohdalla erityisesti lukee, että ne on koodattava? Eikö sitten kaikkia?

Nyt sitten kolmisen kuukautta korjauksen jälkeen yksi niistä kolmesta vanhasta suuttimesta alkoi reistailla mikä ilmeni nykimisenä. Vikakoodeja mm. ECM-23D0 Injector Cyl 4 Signal missing. Kun halusin selvittää johtuiko missing signal suuttimesta tai johdosta tai jostan muusta, niin päätin vaihtaa 4. ja 5. sylinterien suuttimet keskenään ja katsoa siirtyykö vika 5. sylinteriin. Niinhän siinä kävi, että vika häipyi eikä ole ainakaan viikkoon nyt tullut takaisin.
Mikähän tätä voisi selittää?

Kiitos etukäteen kommenteista.
Otsikko: Vs: XC90 D5 vm 2007 kysymys suuttimista
Kirjoitti: Jorma - 11.12.2024, 17:34:06
Pari suutinta jouduttiin uusimaan  ilmaläppien vaihdon yhteydessä kolmisen kuukautta sitten. Pajalla ei ollut laitetta millä uudet suuttimet olisi koodattu. Moottori toimi korjauksen jälkeen kuitenkin hyvin.

Eli kysymys kuuluu, että mihin tämä koodaus vaikuttaa ja minkälaisen mahdollisen ongelman se tuo jos koodauksen jättää tekemättä? Miksi verkkokaupoissa toisten suuttimien kohdalla erityisesti lukee, että ne on koodattava? Eikö sitten kaikkia?

Nyt sitten kolmisen kuukautta korjauksen jälkeen yksi niistä kolmesta vanhasta suuttimesta alkoi reistailla mikä ilmeni nykimisenä. Vikakoodeja mm. ECM-23D0 Injector Cyl 4 Signal missing. Kun halusin selvittää johtuiko missing signal suuttimesta tai johdosta tai jostan muusta, niin päätin vaihtaa 4. ja 5. sylinterien suuttimet keskenään ja katsoa siirtyykö vika 5. sylinteriin. Niinhän siinä kävi, että vika häipyi eikä ole ainakaan viikkoon nyt tullut takaisin.
Mikähän tätä voisi selittää?

Kiitos etukäteen kommenteista.

Ei niitä minun tietääkseni tarvitse mitenkään koodata. Olen ajanut 250.000 km vaihtamillani suuttimilla ilman koodausta ja ongelmia. Olisiko tuossa ollut yksinkertaisesti liitin huonosti kiinni?
Otsikko: Vs: XC90 D5 vm 2007 kysymys suuttimista
Kirjoitti: Volvoman2 - 12.12.2024, 09:20:37
Ok. Kiitti tiedosta. Suuttimien koodauksesta kuitenkin puhutaan, mutta ehkä sillä asialla ei ole toiminnallisesti merkitystä.

Liitintä epäilin myös, ja irroitinkin sen muutamaan kertaan mutta sillä kertaa ei vielä ratkennut.
Nyt kuitenkin pelaa joten tällä mennään.
Otsikko: Vs: XC90 D5 vm 2007 kysymys suuttimista
Kirjoitti: jak900 - 12.12.2024, 09:34:39
Suuttimien korjausarvot jos heittää niin ne koodataan ja on vaikutusta.
Otsikko: Vs: XC90 D5 vm 2007 kysymys suuttimista
Kirjoitti: Volvoman2 - 13.12.2024, 19:09:28
Okei. Kiitos. tuo kuulostaa loogiselta.