Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ssls60 - 11.12.2024, 18:06:41
-
Moi, eli auto alkaa täristämään siinä n.80hm/h kohdalla, ja yli.(Kova vatkaus) Mutta n.10km täristää ja sit loppuu ku seinään tärinät. Renkaista ei tule. Enemmänkin ku auto lämpenee niin tuo tärinä loppuu. EL :-[
-
Vetarit? Vaikuttaako valittu vaihde tärinään?
-
Kiitos, pitää vielä testaa laittaa vapaalle silloin kun tärinä on päällä.. tai juuri toiselle vaihteelle.. outoa kun ei muuten ilmene esim. Keskusta ajossa.. ym..
-
Et kai sää ny kaheksaakymppiä keskustassa vetele? :D
Nojuu, sanoit ettei renkaista tule mutta kato ny vielä ettei ole kudosvikaa.
Tuo nyt kuulostaa oudolta että loppuu kuin seinään kun on lämminnyt...
Jarruissa laahausta ja pieni heitto levyssä?
Tuotanoinaa, sanoit että kova vatkaus. Onko se nyt pystysuuntainen täristys vai sivusuuntainen vatkaus. Sellainen joka vemputtaa rattia?
-
Joopajoo.. kesärenkailla teki saman.. ei laahaa.. oon miettinyt että tulisiko vaihteiston puolelta. ?
Ehkä enemmän sivuttainen vatkaus.. ei jyrinä lisäänny vaikka "pujottelee" sit vaan loppuu ja menee niin siististi ilman mitään tärinöitä/ääniä..
-
Mulla on vähän samanlaiset tullut syksyn aikana 5-vaihteiseen D5:een, eli veto päällä erityisesti 80-100 välillä, löysässä kiihdytyksessä ja ylämaissa välillä ravistaa koko autoa mutta ei rattia kovastikin. Kaupungissa ei juuri huomaa eikä kovemmissa nopeuksissa, 80 alue on paha. Kokeilin tiputtaa pakkoneloselle mutta tärinä jatkui mutta heti kun päästää kaasupolkimesta niin tärinä lakkaa.
Vaihdoin moottorin jakopään alla olevan tuen joka oli syönyt kuminsa sisältä aika loppuun, mutta tärinät ei poistuneet. Vanteet ei kuumene ja uudet kitkat on syksyllä just tasapainotettu ja tärinä oli jo vanhoilla, ja tosiaan tärinä ei lisäänny kovemmissa vauhdeissa. Auto menee pajalle jahka ehtii niin katsovat nuo 416tkm ajetut vetoakselit ja moottorin tuennat ja muuten voi jo epäillä automaattilaatikkoakin. Moottorin takatuki on sorkkaraudalla kokeiltuna semmoinen auton pituussunnassa väljä kumi mutta oli se aika löllö uutenakin. Startissa ja sammutuksessa en ole huomannut nykäisyjä tai kovissa kiihdytyksissä niin en usko siihenkään.
-
Vois olla vaihteisto, kun kerta loppuu lämmettyään. Lämmin öljy kiertää paremmin, niin se selittäisi asiaa. Jos turbiini ei saa kunnolla öljyä, niin se vois kyllä aiheuttaa ties mitä tärinöitä. Täyttä spekulaatiota toki.
Ite tsekkaisin, että öljyä on riittävästi ja näkyykö vuotoja tms.
-
Täytyy viedä pajalle, ilmoitan jos vika löytyy..
-
Jos vetareissa rasvat kovettuneet, ne alkaa voiteleen taas kun lämpiää ajossa. Itse ratkaisin aivan saman tärinän vaihtamalla vetarin ja kuskin puolen pyörän laakerin. Koska vaihto tehtiin samaan aikaan, jäi selvittämättä kumpi oli syyllinen. Minulla on manuaali.
-
Oma tärinäongelma ratkesi, aloin jo oikeasti pelätä laatikon puolesta kun tärinä tuli vaan veto päällä kovissa nopeuksissa ja 0-100 kiihdytyksessä oli selvästi vain yksi kohta jossain 90 kohdalla jossa kaasupolkimen kautta välittyi voimakas tärinä. Tasaisessa vedossa tärinään ei kuitenkaan vaikuttanut vaihteiston manuaalipuolelta pienemmän pykälän valitseminen.
Kuitenkin: kaikkien moottorin tukien ja vetoakseleiden vaihto korjasi tämän. Tonni meni mutta nyt auto kulkee taas pehmeästi! Hydraulikumit oli aivan lopussa, ylätuen ja jakopään tuen vaihdoin ensin ja ne oli väljät, mutta tärinä ei niillä vielä poistunut. Loput teetin sit Tervashongalla missä homma selvisi nopeasti. Vetoakselit oli 416tkm ajetut.