Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V40 96-04 => Aiheen aloitti: mstor72 - 12.12.2024, 10:51:22
-
Moro!
S40 -02 1,6 ja ABS valo alkoi palaan vetoakselin vaihdon jälkeen.
Siinä kerkesi mennä akkukin kun oli päässyt kunnolla syväpurkautumaan, että voiko tuo valon palaminen johtua entisestä akusta? Jos auton käynnistää laturin boosteritoiminnon avulla niin valo palaa silti. Sulake näyttää olevan silmämääräisesti kunnossa mutta pitäisi vielä mitata se.
Vai mikä siinä nyt vois olla?
Kiitos!
-
Kyllä sieltä yleensä koodit pomppaa ulos kunnon laitteilla luettuna.
-
Jos olisit perehtynyt ja lukenut näitä viestejä niin tietäisit jo että näissä tapauksissa EI aina tule vikakoodeja. Kävin ajamassa ja samaa oli, että nopeusmittari ei toimi. Onkohan nyt niin että ABS hammastus onkin pari milliä liian kapea eikä saa lukemaa?
-
.. ja onko hammastus oikea...
Tuliko uusi akseli vai käytetty? Toisaalta ihan sama. Mulle myytiin kerran väärällä hammasluvulla oleva kehä ja löin paikalleen--->heti vika tietysti.
Sitten vasta aloin harrastaan hampaiden laskemista ja totesin että on väärä.
Uus kehä paikalleen ja ok.
-
Jos olisit perehtynyt ja lukenut näitä viestejä niin tietäisit jo että näissä tapauksissa EI aina tule vikakoodeja. Kävin ajamassa ja samaa oli, että nopeusmittari ei toimi. Onkohan nyt niin että ABS hammastus onkin pari milliä liian kapea eikä saa lukemaa?
Jaa niinkö, päivittäin näiden kanssa painin ja yleensä siinä vaiheessa kun valot jo palaa niin löytyy koodikin, ei se valo sinne pyhällähengellä syty, tosin monella kiinan kapulalla niitä koodeja ulos saakkaan. No vaihto, osat tai muu meni nyt sitten reisille, toivotaan että tulee kuntoon.
-
.. ja onko hammastus oikea...
Tuliko uusi akseli vai käytetty? Toisaalta ihan sama. Mulle myytiin kerran väärällä hammasluvulla oleva kehä ja löin paikalleen--->heti vika tietysti.
Sitten vasta aloin harrastaan hampaiden laskemista ja totesin että on väärä.
Uus kehä paikalleen ja ok.
Tuli uusi ja tuli jopa hampaatkin laskettua että täsmäsi mutta tuolta toisaalta luin että jos hampaiden leveys ei ole sama niin voi tehdä ongelmia. Oikeen tässä nyt muutakaan keksi. Voisin tietysti koittaa vanhan akselin päätä siihen uuteen akseliin jos sattuis sopimaan niin olis ainakin se hammasleveysasia sit kunnossa. Tarvis vain saada uudet kiristyssiteet kumille. Oiskohan jossain Motonetissä?
-
On niitä siteitä moponetissa. Eikö se tuossakin ole irtorengas niin jos on selkeesti eroa vaihtaa sen vanhan siihen naps naps. Siis pelkän kehän.
Vai oliko huonona.
-
Täs voi olla se huaska tapaus kun ABS boxista menee juotoksia niin oon törmännyt et sieltä menee juuri se juotos joka menee mittaristolle jossa siis käy niin että mittaristo ei sammuta (se ei hallitse itsessään lamppua) ja ABS sammuttaa valon tuoden maadoituksen (yliajaa sen heikon plussan (3V) mittaristolta) mutta jos ABS ei tule sitä sammutus jännitettä niin ei valo sammu mittaristosta ja tällöin moduuli aattelee yhä kaunista päivää ettei ole vikaa kun se ei tarkista onko lamppu ehjä vai rikki ja mittaristossa loimottelee "vikavalo". Eli juotos ABS tai johto likki tai muu kontakti häiriö.
Jos ei tuu nopeus signaalia niin 40 sarjalaisissa mittaristossa on ohjelmoitava bitti tuleeko se ABS vai ei ja jos se on menny poikittain.. mutta nää kaks asiaa mitä listasin on sen verta harvinaisempia (tai sopivasti molemmat piuhat/juotokset likki eli nopeus tieto myös) niin millä luit koodit, ja voitko lukea ABS moduulilta anturi tietoja?
Nopeus yleensä tullut kuskin puoleiselta renkaalta (päästä vedin nyt kumpi se oli lefti jääny mieleen).
Toinenhan 40 sarjalaisissa on DSA joka on kaverina mukana siellä renkaita tutkimassa jos löytyy varustelu listalta. Ootko sitä lukenut?
-
Niin alkoiko valo palaan ihan vaan heti remontin jälkeen?
Vai hetken ajon jälkeen?
Paloko valo ennen remonttia?
-
"Niin alkoiko valo palaan ihan vaan heti remontin jälkeen?
Vai hetken ajon jälkeen?
Paloko valo ennen remonttia?"
Heti akselin vaihdon jälkeen.
-
Niin ja ei palanut vikavaloa ennen uutta akselia.
Sitä vain ihmettelen että miten valo palaa silloinkin kun auto ei liiku. Eikai silloin ole mitään väliä että minkälainen ABS hammaskehä siellä on. Vai tunnistaako muka jo paikallaan ollessa että tästä ei sit tykkää?
Koodin lukija oli joku Quicklynks 4065. Googlasin niin joku satkun vehjes Motonetissä. Pitäis kai kokeilla jollain kunnollisella.
-
Oliko abs valo heti akselin vaihdon jälkeen ennen ajoonlähtöä?
Saako sitä lukijalla pois jos poistaa "viat" vaikka ei koodeja näy?
Ettei saanu anturin piuha kipiää rempassa?
-
Niin ja ei palanut vikavaloa ennen uutta akselia.
Sitä vain ihmettelen että miten valo palaa silloinkin kun auto ei liiku. Eikai silloin ole mitään väliä että minkälainen ABS hammaskehä siellä on. Vai tunnistaako muka jo paikallaan ollessa että tästä ei sit tykkää?
Koodin lukija oli joku Quicklynks 4065. Googlasin niin joku satkun vehjes Motonetissä. Pitäis kai kokeilla jollain kunnollisella.
Jos puhutaan tästä (https://www.motonet.fi/tuote/quicklynks-t79-obd-testeri-2001-ja-uudemmat-obd2?product=49-3141) niin ei tuo ees lue ABS koodeja. Tuo on perus OBDII Emission tason lukija.
Manuaali (https://www.leagend.com/upfile/2016120614143127.pdf).. tää käyttää vain OBDII standardi PID (https://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs) arvoja.
Nollaa öljynhuolto- ja vikamerkkivalon (MIL) koskien ABS. airbag, vaihteisto yms. vikoja.
Taitaa motonetti nyt vähän kirjoittaa leveesti ominaisuuksista jotka periaatteessa on totta (joissain rankslaisissa saattaapi näyttää useammasta moduulista jopa noita koodeja) mut käytännössä vedetään ostajaa linssiin kun sen kautta Volvot paljoo anna ulos (ECM ja TCM antaa esim. P80 alustan Volvoissa) ja Volvo rajoittanut P2 ja 99,00 vm Volvoissa jopa ettei toista lambda anturiakaan näe moottorinohjauksen kautta välttämättä.
Hinnallahan ei aina saa kaikkea.
-
Oikein huonolla tuurilla on valo syttynyt vaikka jonkun muun nurkan ym vuoksi ja syy olekkaan edes tuossa nurkassa.
-
Miten se käyttäytyy ajaessa ja tietenkin ennen kaikkee jarruttaessa?
ABS:ät ei toimi ollenkaan?
Vai lyökö ABS:än päälle juuri ennen pysähtymistä vaikka ei pyörä luistaiskaan?
Vai tekeekö jotain muuta outoo?
Niin ja sulakkeet katottu KAIKKI? Eiköös siä oo ABS:eille parikin sulaketta...ja luistonestolle.
-
ABS loistaa siis poissaolollaan eikä anna mitään merkkejä olemassaolostaan ja pyörät lukittuvat täysin.
Sulakkeita en löytänyt muita ABS.lle kuin konehuoneen sulakerasiassa olevan 50A sulakkeen jonka yleismittarilla mittasin olevan kunnossa. Onko jossain sitten lisäsulake?
Onko sellainen mahdollista että asennuksen aikana anturin johtoon olisi tullut vetoa ja jokin mahdollinen liitin olisi päässyt irtoamaan jostain sisälokarin takaa, jos siellä siis sellaista edes on? Luulis kyllä toisaalta että sellaisessa olisi lukitus.
-
Niin ja kävin sen rasian kaikki muutkin sulakkeet läpi eikä niitä ollut mennyt.
Se jäänyt sanomatta että punainen jarrun varoitusvalo palaa myös.
-
Mulla oli sama vika ja samat oireet. Ilmeni kun kone lämpeni.
ABS ohjainyksikön pari juotosta poikki. Käytetty ohjainyksikkö tilalle ja taas pelittää.
-
Yksi vaihtoehto on ilmastoinnin kennon alla kulkeva johtonippu, hankautuu rikki ja aiheuttaa mm. tämän kaltaisia vikoja. Kannattaa toki mitata piuhat ennen kun lähtee purkamaan.
-
Löysin lopulta toisen sulakepesän missä vielä oli toinen ABS sulake 10A. Se oli palanut melko tehokkaan näköisesti. Vaihdoin sen ja se paloi samantien kun auton käynnisti. Tarkistin vielä kaikki muutkin sulakkeet mutta niissä ei ollut palaneita.
Sielä siis nyt joku oikosulku jossain...
-
Juuri tämän vuoksi kysyin että katsoitko kaikki ABS.än sulakkeet.
Otahan ensimmäisenä sen puolen absikaapeli irti jota pitelit, palaako vielä sulake?
-
Sielä siis nyt joku oikosulku jossain...
Yksi vaihtoehto on ilmastoinnin kennon alla kulkeva johtonippu, hankautuu rikki ja aiheuttaa mm. tämän kaltaisia vikoja. Kannattaa toki mitata piuhat ennen kun lähtee purkamaan.
Alan uskomaan omaan ehdotukseeni enemmän.
-
Loppupäivitys:
Uuden vetoakselin ABS ura oli 2mm liian kapea. Vanhasta akselista vaihdettu tilalle ja nyt toimii.
Kiitokset kaikille!
-
Saanen kysyä vielä että mikä pilipalikilikali vetari oli kyseessä? ???
Tietää vaan olla ostamatta..... 8)
-
Loppupäivitys:
Uuden vetoakselin ABS ura oli 2mm liian kapea. Vanhasta akselista vaihdettu tilalle ja nyt toimii.
Kiitokset kaikille!
Selvisikö mikä aiheutti sen sulakkeen palamisen?