Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => Nelivetotekniikka => Aiheen aloitti: KK_76 - 15.12.2024, 17:44:59
-
Moi, nyt kysyisin asiantuntevaa neuvoa tai mahdollista suuntaa diagnoosille.
Kävi seuraavanlaisesti, lähdin kotoa pihasta pihatie lähtee ylämäkeen ja oli tullut tuota lunta n.10cm ja iloisesti nelikko kiipesi nätissä kylkimyyryssä ylös, hetken ajettuani tullessani liikenneympyrään ja siitä poistuessani eipä enää mennytkään nelikon tavoin vaan kuin etuveto kyntäen.
Mitä tapahtui näin äkkiseltään? Pettikö haldexpumppu? Vai sulake, en ole vielä tarkastanut, vai jotain muuta? Autolla on kilometrejä 435tkm huollot tehty säännöllisesti volvolla/ volvon valtuuttamassa toimipaikassa, vaihteisto, haldex ja peräöljyt vaihdettu 60tkm välein.
Onko kellään käynyt vastaavaa? Tai osaisko joku antaa mahdollista tietoa.
P.s. kysyisin tähän vielä, voiko autolla ajaa,/ voiko jotain rikkoutua mahdollisesti lisää? Kun kyse on normaali ajosta, ei revittelyä tai kovia vedätyksiä?
-
Vikakoodien luku alkuun. Vaihtoehtoja vialle on useita.
-
Kuten sanottiin paljon vaihtoehtoja. Voi olla pumppu, haldexin ohjainyksikkö tai sitten korkkasi se kuuluisa booriholkki.
Minä vaihdatin omastani varuiksi holkin about 460tkm kohdalla. Oli kyllä sen näköinen, että yksi kovempi polkaisu autolle, niin ois ollut boorit sileänä
-
Toivottavasti myös perän akseli tuli tarkastettua. Se näyttää monesti siitä päästä ehjältä mutta sisempänä ole enään booreja olemassakaan, uusikin holkki monesti korkaa tuon vuoksi.
-
Toivottavasti myös perän akseli tuli tarkastettua. Se näyttää monesti siitä päästä ehjältä mutta sisempänä ole enään booreja olemassakaan, uusikin holkki monesti korkaa tuon vuoksi.
Turhaa pelottelua.. Lie asentaja tarkastanut ja olen ajanut nyt noin 100tkm tuon remontin jälkeen. Ei ole vielä korkannut
-
Ei ole turhaa pelottelua vaan useamman holkin uusinnan nähnyt missä tuo akseli jäänyt tarkastamatta, hyvä jos näin on tehty. Tämä vain tiedoksi jos niitä holkkeja itse uusii niin hyvä katsoa se akselikin tarkkaan, säästyy turhalta tupla hommalta.
-
Normaalisti holkin pyörähtämisen jälkeen kulmavaihteen boori on aina uusintakunnossa. Varsinkin kun autolla ehditään vaikka kesä ajelemaan ja liukkaiden tullen huomataan ettei neliveto toimikaan. Kulmavaihteen akseleita käytetään vuosittain useita boorin uusinnassa, suurin osa on hyvinkin sileitä. Uudella boorilla kestää taas pitkään, koska se on koneistettu uuden holkin mukaisesti tiukaksi.