Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: OldGubbe - 18.12.2024, 10:13:09

Otsikko: V70 P3 120kW pärinä konehuoneessa tyhjäkäynnillä?
Kirjoitti: OldGubbe - 18.12.2024, 10:13:09
Tuli eilen huomattua, että konehuoneessa joku pärisee/värisee voimakkaasti.

Ääni kuuluuu jakohihnan puolelta vain tyhjäkäynnillä jopa kabiiniin saakka. Kierroksilla ei siis äännä.
Kiristinpyörä tärrää, mutta ei mielestäni normaalia enempää. Laturin siivet pyörii käsivoimin, kun meisselillä kampesin. Ei siis vapaakytkinkään vaikuttaisi olevan rikki. Laturi kohta 1,5v vanha.
Linkissä video:
https://1drv.ms/v/s!AgVK63DGX6lAxTwF2mQa8LeiuOf0

Jollakin kokemusta vastaavasta?
edit: korjattu linkki
Otsikko: Vs: V70 P3 120kW pärinä konehuoneessa tyhjäkäynnillä?
Kirjoitti: laatikkovika - 18.12.2024, 12:32:47
The transfer you requested has been deleted.
Ei näy ainakaan mulla.
Otsikko: Vs: V70 P3 120kW pärinä konehuoneessa tyhjäkäynnillä?
Kirjoitti: Ryde85 - 18.12.2024, 16:09:18
Veikkaisin apulaitehihnan kiristintä. Samallalailla itsellä pärisi juuri tyhjäkäynnillä ja kierroksilla ei.

Kannattaa nopeasti vaihtaa se kiristin ja apulaitehihna ettei mene koko kone solmuun sen kiristimen pettäessä ja apulaitehihnan kulkeutuessa jakohihnan väliin.

Otsikko: Vs: V70 P3 120kW pärinä konehuoneessa tyhjäkäynnillä?
Kirjoitti: OldGubbe - 19.12.2024, 13:53:48
Joo todennäköisesti on kiristimestä johtuvaa kuitenkin, linkissä vielä video sen heijaamisesta:
https://1drv.ms/v/s!AgVK63DGX6lAxUg1XyTm-rTmZppv?e=cIjYT6

Heti pienillä kierroksilla heijaaminen loppuu/tasottuu.

Toinen vaihtoehto voisi olla kompuravika?
Otsikko: Vs: V70 P3 120kW pärinä konehuoneessa tyhjäkäynnillä?
Kirjoitti: weecee - 19.12.2024, 15:20:55
Näyttää samanlaiselta kuin mulla V70 2008 D5244T5 AW TF-80SC l. ilmeisesti tällä on myös oma venytettävä lyhyt remmi kompressorille. Autolla ajettu muutama satatuhatta ja kompuran kytkimelle ei ole tehty mitään, uskoisin? Nyt kun kansi on vielä ehjä, niin kompuran kytkinlaakerin tarkastus - kunnon klappi, laakerikuulat tipahtaa veks, ja hihnapyörä jumiin -> kompressorin rungon laakerikytkimen "kaula" pilaantuu soikeaksi, kun pyörii aluvalussa nahkoineen -> ei saa kytkinasetelmaan enää remotin jälkeen täysin keskeiseksi, eikä kytkinasetelma enää pysy paikallaan kuin muutaman satakilsaa. No se oli se pienempi homma. Isompi asia on, että Volvoissa nämä apulaitehihnojen katkeilut, hihnoista tulevat roiskeet ja kumipurut, löytävät tiensä suoraan jakopään muovikopan sisään, ja siitä sitten jako sekaisin ja kansi tattis. Tällä palstalla sitä juttua on aiheesta piisannut.