Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Projektipäiväkirjat => Aiheen aloitti: mikkor97 - 19.12.2024, 17:15:27
-
Aloitellaampas tänne pientä tarinointia tuosta nykyisestä projektista. Yhteinen historia auton kanssa alkoi 2019 kesäkuussa kun ostin auton närpiöstä. Silloin jo ihastuin tähän koriin ku on niin hyvin säilynyt.
Silloin tekniikkana oli:
- b6284t h profiileilla
- schwitzerin s300 ahdin
- 1260cc suuttimet
- maxxecu v1
- sre 765+6 lapanen sintteri
- bmw 37 zf laatikko
540hv/690nm moottoritehoa 98:lla
Kuvia ostokunnosta:
(https://i.ibb.co/sCbrdsh/IMG-6311.jpg) (https://ibb.co/sCbrdsh)
(https://i.ibb.co/183WDzS/IMG-6312.jpg) (https://ibb.co/183WDzS)
(https://i.ibb.co/TRybVVm/IMG-6309.jpg) (https://ibb.co/TRybVVm)
(https://i.ibb.co/2jyZMfj/IMG-6310.jpg) (https://ibb.co/2jyZMfj)
image free upload (https://imgbb.com/)
Kesän ajelin tällä ja erinäisten syiden takia päädyin myymään 2020 tammikuussa pois. Siitä alkoi se harmittelu kun meni myymään :D
Vuosien varrella lukuisten takaisinosto yritysten kariuduttua haaveet kävi viimein 2024 kesällä toteen ja pääsin hakemaan tämän takaisin kotiin. Tosin kone ja kytkin vikaisena.
(https://i.ibb.co/swq6kbs/IMG-4784.jpg) (https://ibb.co/swq6kbs)
(https://i.ibb.co/CmRD9Y8/IMG-4785.jpg) (https://ibb.co/CmRD9Y8)
(https://i.ibb.co/JC4R410/IMG-4796.jpg) (https://ibb.co/JC4R410)
(https://i.ibb.co/88G5bgR/IMG-4806.jpg) (https://ibb.co/88G5bgR)
Monenlaista räpellystä oli kuitenkin keretty tekemään viimeisen vuoden aikana..
Moottori huohotti reilusti ja kytkin ei pitänyt yhtään. Moottorista löytyi myös laakerivaurio, joka todennäköisesti johtui pullahtaneesta öljykanavan o renkaasta.
(https://i.ibb.co/n6SGzZF/IMG-5295.jpg) (https://ibb.co/n6SGzZF)
(https://i.ibb.co/YDX7vWH/IMG-5294.jpg) (https://ibb.co/YDX7vWH)
(https://i.ibb.co/61j3d6C/IMG-5179.jpg) (https://ibb.co/61j3d6C)
(https://i.ibb.co/q1LZCn1/IMG-5071.jpg) (https://ibb.co/q1LZCn1)
-
Pystynaarmua oli sylintereissä ja mittausten perusteella tuo nykyinen lohko osoittautui kuluneeksi, joten hommasin toisen aihiomoottorin. Sekin 300tkm ajettu b6284t.
Black friday tarjouksista tilasin kl racingilta tiivisteet ja laakerit moottoriin. Lensulta tuli myös uudet h profiili veivit tähän.
(https://i.ibb.co/k5QdD2C/IMG-6314.jpg) (https://ibb.co/k5QdD2C)
(https://i.ibb.co/4jPnbfD/IMG-6313.jpg) (https://ibb.co/4jPnbfD)
Tarkoitus olis vielä kasata vakiomännillä kertaalleen tuo moottori ja ohessa rakentaa tuosta vanhasta lohkosta takomoottori. Kansi on koneistuksessa ja siihen tehdään seetit, pakopuolen porttaus ja jäykemmät jouset.
Ahdin ja pakosarja päivittyy enskesäksi, vielä on harkinnassa joko hx40 customi holsetti tai joku kuulalaakeri. Re85 muutos tehdään myös nyt, tavoitteena vähintään sama teho mikä on ollutkin :D
-
hieno peli!
mikä on tuo etupuskuri? onko vakioon joku lisäsiipi... vai kokonaan specialtuotantoa? pirun hieno
-
Toivottavasti tää auto saavuttaa parhaan versionsa itsestään, hieno vehje! S*
-
hieno peli!
mikä on tuo etupuskuri? onko vakioon joku lisäsiipi... vai kokonaan specialtuotantoa? pirun hieno
Samaa katsoin teki. Onkohan tuo se V70R-style tai joku semmoinen jota sai aikoinaan ainakin Ruotsista tilattua?
-
hieno peli!
mikä on tuo etupuskuri? onko vakioon joku lisäsiipi... vai kokonaan specialtuotantoa? pirun hieno
Tuossa on 960 vakio puskurin yläosa johon on kuidutettu v70r:n alaosa kiinni :)
-
Hiljaiseloa ollut, mutta vähän tapahtunutkin välillä. Kansi olisi valmiina haettavaksi. Tähän tuli seetityöt, tason oikaisu, pakopuolen porttaus ja kl racingin 30kg venttiilijouset.
(https://i.ibb.co/YhZtRwS/b88eeca4-a251-4ff1-953d-13308cdccdc7.jpg) (https://ibb.co/YhZtRwS)
(https://i.ibb.co/S6NfxGn/cbdb82d1-f0a2-432f-bf8c-a6a937109d56.jpg) (https://ibb.co/S6NfxGn)
Pakosarjaa myös vähän aloiteltu. Materiaaliksi valikoitui marteliukselta aisi409/441 rosteri.
(https://i.ibb.co/5jzQPBx/IMG-6644.jpg) (https://ibb.co/5jzQPBx)
(https://i.ibb.co/RHMhSBR/IMG-6657.jpg) (https://ibb.co/RHMhSBR)
(https://i.ibb.co/kysk3WQ/IMG-6658.jpg) (https://ibb.co/kysk3WQ)
Vähän jäi pakosarja kesken vielä.
Kohta pääsee purkamaan ja remontoimaan moottoria S*
-
Lohkon soodapuhalsin ja vedin värin pintaan. Rakotulkit tuli myös naputeltua. Tähän meni milliset liuskat :O
(https://i.ibb.co/qMncbsrc/IMG-6729.jpg) (https://ibb.co/qMncbsrc)
(https://i.ibb.co/sdb1mxLQ/IMG-6746.jpg) (https://ibb.co/sdb1mxLQ)
Kampiakseli ja kytkinpaketti on koneistamolla tasapainotuksessa ja kiillotuksessa. Kiertokanget kasailin jo mäntiin kiinni, vielä pitää laittaa männänrenkaat ja kannenpultit tilaukseen nii saa aloittaa kasaamaan
(https://i.ibb.co/7dCT8Rm5/IMG-6745.jpg) (https://ibb.co/7dCT8Rm5)
-
Moottori tuli kasailtua jakopäätä vaille valmiiksi. Lensulta tuli kannenpultit, männänrenkaat ja tiivisteitä nii sai niputtaa.
(https://i.ibb.co/BHndkvZV/IMG-6907.jpg) (https://ibb.co/BHndkvZV)
(https://i.ibb.co/v6RSTc8m/IMG-6952.jpg) (https://ibb.co/v6RSTc8m)
(https://i.ibb.co/d0zCTWBp/IMG-7006.jpg) (https://ibb.co/d0zCTWBp)
(https://i.ibb.co/dw2WCcHH/IMG-7015.jpg) (https://ibb.co/dw2WCcHH)
(https://i.ibb.co/ymjDZL28/IMG-7016.jpg) (https://ibb.co/ymjDZL28)
Laakerivälykset mittailin plastigaugella kiertokangista ja runkolaakereista. 0,04-0,06mm sisään kaikki. Lienee ihan ok? :idiot2:
Moottori tuli nostettua paikoilleen väliaikasesti että sai pakosarjan mallailtua loppuun ja hitsailtua valmiiksi. Vielä kuumankesto maali pintaan.
Ahtimeksi valikoitui lps hx-43
(https://i.ibb.co/mCW9Prfc/IMG-7099.jpg) (https://ibb.co/mCW9Prfc)
(https://i.ibb.co/m5SkZnq2/IMG-7101.jpg) (https://ibb.co/m5SkZnq2)
(https://i.ibb.co/HpC1g42Y/IMG-6945.jpg) (https://ibb.co/HpC1g42Y)
Seuraavaksi downpipen, imusarjan ja ahtoputkien tekoon.
-
iertokangista ja runkolaakereista. 0,04-0,06mm sisään kaikki. Lienee ihan ok?
mittailin välykset silloin omassa en kyllä enää muista arvoja. Toi kuitenkin kuulostaa ihan hyvältä ehkä jopa liian timmi toi 0.04 näin rase koneelle. Tiedän että pikku(1.6) koneissa missä kierrokset on rataajossa kovat niin välyksiä lisätty tuosta kun ei taho kanget pysyä sisällä :P pitääpä muuten kehua kun ei ole muistettu että hieno yksilö tämä :)
-
Jakopää ois nyt niputettu ja seuraavaksi ois ahtimen öljylinjojen tekoa.
(https://i.ibb.co/TygfbN6/IMG-7280.jpg) (https://ibb.co/TygfbN6)
(https://i.ibb.co/hRvVjkvf/IMG-7403.jpg) (https://ibb.co/hRvVjkvf)
(https://i.ibb.co/xtyzbC7Y/IMG-7234.jpg) (https://ibb.co/xtyzbC7Y)
Finjectorilta tilailin an8 kokoista alumiiniputkea niin sais bensalinjat päivittää, ettei ainakaan ne ahdistaisi re85 siirtyessä. Hukkaportti asiaakin pohdiskellut, onko kiinalaisista hukkaporteista hyviä kokemuksia? (Jos on niin mistä?) vai sijoittaako kerralla turbosmarttiin/tialiin
-
mittailin välykset silloin omassa en kyllä enää muista arvoja. Toi kuitenkin kuulostaa ihan hyvältä ehkä jopa liian timmi toi 0.04 näin rase koneelle. Tiedän että pikku(1.6) koneissa missä kierrokset on rataajossa kovat niin välyksiä lisätty tuosta kun ei taho kanget pysyä sisällä :P pitääpä muuten kehua kun ei ole muistettu että hieno yksilö tämä :)
Kiitoksia!
Unohtui vastata tähän mutta kuvista katoin jälkeenpäin tiukimman välyksen niin näkyy se silti olevan yli 0,04 :D
(https://i.ibb.co/cSLz7Qw1/IMG-6955.jpg) (https://ibb.co/cSLz7Qw1)
-
...
Hukkaportti asiaakin pohdiskellut, onko kiinalaisista hukkaporteista hyviä kokemuksia? (Jos on niin mistä?) vai sijoittaako kerralla turbosmarttiin/tialiin
Itellä ollu pari selvästi eri tehtaalta tullutta Tialin kopiota, ensimmäisessä runko oli jotain rosteria mutta venttiilistä lähti lautasesta 1/3 irti ja loput näytti siltä että olis irronnut hetken päästä. Tarkkaa tietoa ei oo että mitä materiaalia venttiili oli mutta ei tarttunut magneettiin ja painosta päätellen teräksiseen verrattuna epäilytti että alumiinia olis ollut mikä kuulostaa aika tyhmältä, mut tuskin tohon rahaan mitään titaaniakaan on.. Toisessa Tialin kopiossa venttiili oli perus terästä mutta niin oli portin runkokin kun veti ruosteeseen.
Vaihtoehtona bilteman 50mm HKS-kopio mitä on pari ollut, ensimmäisessä oli uutuuttaan rungossa jostain kierteen reunasta haljennut, toinen taas oli ihan ok ja toimi moitteetta, muistaakseni venttiili tarvi läpätä laippaan että oli tiivis. Joillain ollut ongelmia ohjurin kanssa.
Jos tahtoo mielenrauhan niin aito hukkis on ihan hyvä sijoitus vaikka noi kiinalaiset välillä saattais ollakin ihan toimivia.
-
Itsellä on kopioportit toimineet, kymmenkunta niitä on ollut vuosien varrella. Kaksi Bilteman myymää 50mm ja sitten loput itse suoraan Kiinasta tilattuja. Toinen Biltemalainen oli käytössä yli 10v ja noin 80-100tkm kunnes lähti toimivana auton mukana eteenpäin. On saanut täysvedosta nestehuuhtelut muutamaan kertaan ja radalla kaikkiaan parisataa kierrosta. Toki onhan V-bandilla varustetut mukavampia huollon, jne. kannalta.
-
Itsellä on kopioportit toimineet, kymmenkunta niitä on ollut vuosien varrella. Kaksi Bilteman myymää 50mm ja sitten loput itse suoraan Kiinasta tilattuja. Toinen Biltemalainen oli käytössä yli 10v ja noin 80-100tkm kunnes lähti toimivana auton mukana eteenpäin. On saanut täysvedosta nestehuuhtelut muutamaan kertaan ja radalla kaikkiaan parisataa kierrosta. Toki onhan V-bandilla varustetut mukavampia huollon, jne. kannalta.
Itellä ollu pari selvästi eri tehtaalta tullutta Tialin kopiota, ensimmäisessä runko oli jotain rosteria mutta venttiilistä lähti lautasesta 1/3 irti ja loput näytti siltä että olis irronnut hetken päästä. Tarkkaa tietoa ei oo että mitä materiaalia venttiili oli mutta ei tarttunut magneettiin ja painosta päätellen teräksiseen verrattuna epäilytti että alumiinia olis ollut mikä kuulostaa aika tyhmältä, mut tuskin tohon rahaan mitään titaaniakaan on.. Toisessa Tialin kopiossa venttiili oli perus terästä mutta niin oli portin runkokin kun veti ruosteeseen.
Vaihtoehtona bilteman 50mm HKS-kopio mitä on pari ollut, ensimmäisessä oli uutuuttaan rungossa jostain kierteen reunasta haljennut, toinen taas oli ihan ok ja toimi moitteetta, muistaakseni venttiili tarvi läpätä laippaan että oli tiivis. Joillain ollut ongelmia ohjurin kanssa.
Jos tahtoo mielenrauhan niin aito hukkis on ihan hyvä sijoitus vaikka noi kiinalaiset välillä saattais ollakin ihan toimivia.
Kiitokset vastauksista! Tosiaan vähä hypistelin käsissä kiinankopio portteja ja päädyin sitte aitoon turbosmarttiin. Ainakin ensisilmäyksellä laatu moninkerroin parempaa ;D
(https://i.ibb.co/kg8RGKN0/IMG-7515.jpg) (https://ibb.co/kg8RGKN0)
Pakosarja tuli tehtyä loppuun hukkaportin putken osalta, lisäsin egt antureille varaukset ja pakopainemittarille nipan myös
(https://i.ibb.co/4gf5Y163/IMG-7552.jpg) (https://ibb.co/4gf5Y163)
(https://i.ibb.co/qYzcNqbn/IMG-7550.jpg) (https://ibb.co/qYzcNqbn)
(https://i.ibb.co/7NTHYYjF/IMG-7557.jpg) (https://ibb.co/7NTHYYjF)
(https://i.ibb.co/5hv1PLNK/IMG-7565.jpg) (https://ibb.co/5hv1PLNK)
(https://i.ibb.co/bjsNvyTD/IMG-7574.jpg) (https://ibb.co/bjsNvyTD)
Öljynpaineletku tuli teetettyä uusi myös. Seuraavaksi turbon öljynpaluun ja downpipen kimppuun