Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Moottoripää - 24.12.2024, 19:56:22
-
Onko kellään tietoa , missä lämpötiloissa Volvon dieselin jäähdytysvesi on , kun ajetaa pidempää matkaa? Kyse siin VEA -dieselistä eli 2L 4-kone. Tiedän TOKI että noin 90 asteessa dieselit saattaa hyvinkin olla. Mutta onko kukaan katsellut lämpöjä esim Torque-ohjelmalla ajon aikana? Vaikkapa moottoritiellä 100 km matkalla?
-
Itselläni on ollut jäähdytysnesteen lämpötila jatkuvasti näkyvillä ajon aikana viimeiset 4 vuotta / 50 000km, joten pientä otantaa löytyy.
Valtaosan ajasta lämpötila elää siinä 90-95 asteen välissä lämpimillä säillä (Suomen kesä) ajaessa moottoritiellä. Satunnaisesti saattaa hiipiä lähes sataan asteeseen, ilman mitään näkyvää syytä kunnes sitten tipahtaa taas sinne 90 asteen tietämille.
40 asteen helteessä pitkää ylämäkeä ajaessa motarilla sain lämpötilan kohoamaan muistaakseni 102 asteeseen, josta tippui sitten muutaman asteen, vaikka kuormitus säilyi likimain samana.
DPF-polton aikana lämpötila tippuu jostain syystä aluksi 80-82 asteen tietämille, josta sitten nousee jossain kohti 86 asteen tietämille, kunnes polton loputtua normalisoituu sinne reippaaseen 90 asteeseen.
Kovalla pakkasella maantie-/motariajossa lämpötilat jäävät yleensä sinne 83-87 asteen tietämille ilman lisälämmitintä.
Tässä nyt jotain otantaa ja tilanteita. Eivät varmasti ole asteen tarkkuudella veden pitävää faktaa, mutta suurinpiirtein.
Autona meillä AdBluella varustettu V90 D3.
-
Edellä tulikin jo hyvää tietoa. Siellä runsaassa 90 asteessa ne lämmöt itselläkin pyörii normikuormalla. Kärryä vetäessä ovat sitten runsas 100 astetta, 104 on tainnut olla enimmillään, kun termostaatti aukeaa tai fletkti lähtee pyörimään tms. ja lämmöt tipahtavat.
Autona V90 D3 awd, tai oikeastaan lähempänä D5, kun on jonkin verran kulkupuolta optimoitu.
-
Eikös tuo auto kerro jos lämpötila on normaalista poikkeava? Niin kauan ei muuta kuin vetoja vaan.
-
Mistä te luette noita lämpötiloja - ainakaan vuoden 2020 V60 D4:ssa ei ole kuin ulkolämpömittari? Saako tuohon mittaristoon jotenkin kikkailemalla näkyviin moottorinlämmöt?
-
Obd-pistokkeeseen jonkun sortin palikka kiinni ja näyttö johonkin sopivaan paikkaan, niin jo vain näkyy vaikka mitä. Itselläni on ScangaugeII edellisessä korimallissa.
Jotkut kiinan ihmeet saa sitten tietokoneet ja väylät autossa sekaisin.
-
Mistä te luette noita lämpötiloja - ainakaan vuoden 2020 V60 D4:ssa ei ole kuin ulkolämpömittari? Saako tuohon mittaristoon jotenkin kikkailemalla näkyviin moottorinlämmöt?
5 euron obd sovitin autoon ja esim. Car Scanner ohjelmisto kännykkään, niin näkee niin paljon anturiarvoja ja parametrejä, että tavallista autoilijaa alkaa hirvittämään.
-
Joo, siksi kyselin , kun 0-kelillä yksin ajaessa tasaista moottoritietä 110 km/h nopeudella, 5L/100 km kulutuksellä minulla lämmöt pyöri 102 asteen paikkeilla. Tuli vaan siinä mieleen että kun kesällä ajelin 25 asteen kelillä asuntovaunu perässä 11,5L/100km kulutuksella tuhansia km:jä , että kuinkahan kuumana on käynyt. Ei tullut mitattua. Mutta olisi kai auto hälyttänyt jos olisi liikaa lämmennyt. Varmaan nykyään pidetään korkeita lämpöjä tarkoituksella , että kulutus pysyisi pienenä. Siis ei syytä huoleen koska muillakin samat lämmöt.