Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Nmasa - 27.12.2024, 18:46:38
-
S60 manuaali T5 02vm on vähitellen alkanut ääntää ja ujeltaa turhan häiritsevästi.
Tasainen, vaimea laakerimainen ujellus. Kuuluu ainoastaan liikkuessa ja moottorin kierrokset, kytkimen asento, vaihde, vapaa eivät vaikuta ääneen. Sama ääni kesä- ja talvirenkailla.
Ääni kuului ensimmäistä kertaa vaimeana +80kmh vauhdissa n. vuosi sitten. Tämän jälkeen öljyt vaihdettu laatikkoon, ei auttanut. Asiaa jäätiin seuraamaan, kun laakereissakaan ei välystä tuntunut ja etulaakerit olin vaihtanut aiemmin (jo ennen tämän äänen syntyä, kun molemmat alkoivat ilmoitella vikaa)
Nykyään äänen erottaa jo 50kmh vauhdista, kasvaa siitä vauhdin kasvaessa, koviten kuuluu 70-90. +100kmh vauhdissa alkaa hukkua rengasmelun ja tuulen alle.
Tehtyä lähiaikoina:
-jarrulevyt, palat, sarjat ja herkistelyt joka nurkkaan. Ei vaikutusta
-ääni tuntui tulevan vasemmalta --> vasen takapyöränlaakeri ja vasen etupyöränlaakeri vaihdettu. Ei vaikutusta, ei tainnutkaan tulla vasemmalta :idiot2:
-oikean etupyöränlaakeri (FAG) vaihdettu omasta toimesta 60 tkm sitten. Nyt pyöritelty ja ihmetelty, ei tunnu välystä eikä tärrää jouseen. Ääni ei myöskään tunnu "normaalille" pyöränlaakerivialle, sillä ei vollota tai muutu käännellessä
Liukkaiden tullessa sain vian paikannettua voimansiirtoon ja eteen. Tyhjää tarkoituksella jauhaessa ääni kovenee etupyörien ja voimansiirron tahtiin --> peräpään voi unohtaa
Hyviä arvauksia otetaan vastaan.
Vaihteisto, poskilaakerit tms?
Se oikea pyöränlaakeri kuitenkin?
Oikean vetarin tukilaakeri?
Tukilaakeri tällä hetkellä itsellä olisi päällimmäisenä mielenpäällä, vetarin joudun muutoinkin käyttämään irti joskus kun vaihteiston stefa hikoilee vähän.
Samalla pohtinut koko vetarin vaihtoa, vai onko järkevää jos alkuperäinen 420tkm ajettu muutoin pelittää hyvin? Tarvikkeina Löbröa ja Spidania lähinnä katsoin
-
Tukilaakeri tuli kans ensimmäisenä mieleen kun katsoo uusittujen osien listaa.
Älä ehjää vetaria vaihda, korkeintaan nivelien putsaus ja uudet kunnolliset rasvat tai sitten antaa olla vaan.
Jos laakerin vaihdat niin hae jostain laakeriliikkeestä japsilaakeri. Joku Timken, Koyo,NTN, NSK, Nachi tai IKO.
Tuppaa nää skf sun muut oleen melko epätasalaatuisia. En laittais.
No, tää on taas näitä mun mielipiteitä. *taavih->
-
S60 ollut olosuhteiden pakosta ja toisella puolen Suomea kulkemisen johdosta normaalisti ajossa. Viimeisen päivityksen jälkeen tullut 10 tkm lisää mittariin ja ääni pahentunut.
Vihdoin ja viimein pääsin omaa autoa tutkimaan, eikä muiden ::) kotikonnuilla.
S60 nosturille ja tuttu kuskin penkille ajamaan samalla kun itse kuuntelin auton alla. Ihan stetoskooppikin tuli hankittua vian paikantamista varten.
No ei tarvinnut stetoskooppia, vaihteisto huutaa hoosiannaa :uglystupid2: . Jännä miten kabiiniin ja ajaessa ei kuulosta lainkaan yhtä pahalta, nyt hirvitti jo ennen auton alle menemistä. Laitan alle videon, jossa vauhtia noin 30 kmh
Linkki vaihteiston ulinaan : https://youtube.com/shorts/mqix7DDjiuY?feature=share (https://youtube.com/shorts/mqix7DDjiuY?feature=share)
Lisäksi vaihteisto kolahtaa vastaavasti, kun vetaria kääntelee edestakaisin:
https://youtube.com/shorts/MEXbtvV_ODM?feature=share (https://youtube.com/shorts/MEXbtvV_ODM?feature=share)
https://youtube.com/shorts/fERQGec9Q8g?feature=share (https://youtube.com/shorts/fERQGec9Q8g?feature=share)
Ainahan manuaaleissa pieni väljyys ja napsunta on, mutta paikanpäällä kuunnellen tuo kuulosti aivan kuin jotain olisi "irti" ja roplotti pyörityssuuntaa vaihtaessa.
Mistähän ylläolevat mahtaisivat kertoa? Harvemmin tulee vaihteistoa kuunneltua altapäin ja ilman "vastusta". Mutta ei tuo ainakaan omasta mielestä normaalille kuulosta..? ???
Seuraavat vaihtoehdot nyt mielessä
1. Käytetty vaihteisto nykyisen tilalle
2. Käytetty vaihteisto + laakerointi nykyisen tilalle
3. Nykyisen vaihteiston laakerointi
Pari vaihtoehtoa löytyikin laakerisarjojen toimittajiksi:
https://www.vaihteistokauppa.fi/fi/manuaalivaihteiston-varaosat/laakerisarja-m56-volvo/p/MKM56.01/ (https://www.vaihteistokauppa.fi/fi/manuaalivaihteiston-varaosat/laakerisarja-m56-volvo/p/MKM56.01/)
https://www.kentso.fi/fi/product/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/000-VOLVOM56 (https://www.kentso.fi/fi/product/volvo-m56-vaihdelaatikon-laakerisarja/000-VOLVOM56)
M56 laatikoista oli useampaa eri mallia, tästä yritin tarraa bongata mutten löytänyt, missähän kohtaa tämä pitäisi olla? Ilmeisesti turboissa olisi M56L ja vapareissa M56H, lähinnä välityksessä ero.
Isompi ongelma tuleekin, että onkohan tässä mikä booritus ja paksuus kytkinakselilla. Ilmeisesi jossain 01-03 välillä on muutoksia tullut. Auto on papereissa 02, eli mahtaako olla 01 valmistettu? Uskaltaakohan osia ostaa, ennenkuin purkaa vanhan pois ja katsoo mitä siellä oikeasti on :-[
-
Perän poskilaakerihan se siellä kolkkaa.
-
Meillä meni -02 mallista poskilaakeri. Lopulta kun lähti ajaan niin oli kuin lokkia olis kidutettu.
Pantiin käytetty laatikko.
Tarra pitäs olla ihan yläpuolella laatikkoa melko takana.
(https://i.ibb.co/pj5vM9BN/VOLVO-V70-S60-SKRZYNIA-MANUAL-M56-2-4-2-4-T-P9482157.jpg) (https://ibb.co/pj5vM9BN)
-
Vaihteisto taisi ratketa jo ihan omilta nurkilta, kiitos JuusoTeelle 8). Vaihdetaan vähemmän ajettu laatikko ja laakeroidaan se. Samalla vaivalla tuleekin tehtyä kytkinremontti ja tietää että on isompi akseli molemmissa.
Onkos näistä bensoista mennyt kaksoismassoja vai ei, ainakaan toistaiseksi ei ole näyttänyt mitään merkkejä? Dieseliin laittaisin miettimättä, mutta bensat kuin bensat? Olisi toisaalta helppo uusia samalla, mutta tietäisi +500€ lisäinvestointia V:> . Mitäpä ollaan mieltä? 430 tkm ajettu
S80 on tullut irrotettua tekniikkapaketti apurunkoineen. Tästä S60 en haluaisi koko tekniikkaa irrottaa, nosturi on käytössä. Tutkin ja näytti sille, että saisi tiputettua pelkän vaihteiston alakautta apurunkoa löysäten. Onko tähän vinkkejä tai huomioita antaa?
-
Vaihtaisin itse samalla sen kaksoismassan. Emännällä 240 000km ajettu 2.4 S60, kytkin on alkuperäinen ja tuntuu hyvältä, mutta kaksoismassa pärähtää aina kun auton sammuttaa. Tyhjäkäynnillä ei kyllä pidä ääniä.
-
Mulla olisi tasauspyörästön poskilaakerit ylimääräisenä (jos ovat sopivat). V:>
Vaihteiston irrottaminen on sen verran työläs, että vaihtaisin kaiken mahdollisen sinne sisälle jäävän.
Eli:
-kampuran takastefa
-kaksoismassa
-kytkin
-painelaakeri
-kytkinakselin stefa
Kokemuksen pohjalta ottaisin apurungon kokonaan lattialle. Joltain lainaan moottorin kannatinpalkki (tai ostaa motonetistä oman) konehuoneeseen, niin ei tarvitse moottoria tiputtaa alas. Alapallot joutuu kuitenkin irrottamaan vetareiden takia ja lisäksi hammastanko, koiranluut ja moottorin kannakkeet irti, niin ei siinä kai paljon muuta irrotettavaa ole. ??? Vauhtipyörän ja kytkimen asentaminen on paljon mielekkäämpää kun apurunko ei ole tiellä.
-
Meillä meni laatikko kun oli ajettu vasta noin 280tkm. Tuntuu että siellä oli väärät öljyt. Kaksoismassaa ei uusittu vaikka oli jo väljää mutta tuumasin että saa olla kun ei vanhaan autoon kannata lapioida rahaa.
Ajokunnossahan se oli ja on sillä taas menty joku 4v. Kilsoja en muista nyt.
Ääniä ei kuulu, mennään nyt niin kauan kuin vehjes kestää. >:D
Laatikko oli vaikee löytää kun on 2.0T italo. Tais olla että akseli oli eri kokonen kuin isommissa?