Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Ringfoxx - 30.12.2024, 13:43:49

Otsikko: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Ringfoxx - 30.12.2024, 13:43:49
Tuli hommattua tommonen v70 2.5T -04. Se vain ihmetyttää kun moottorinlämpötilaviisari osoittaa reilun viisarin verran yli normaalin puolivälin. Ei siitä nous, eikä laske normiajossa. Onko vika vai ominaisuus?
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: laatikkovika - 30.12.2024, 13:58:01
Kyllä sen pitäis keskellä olla. Kannattaa lukijalla katsoa obd:n kautta lämpötilat ajossa.
Voihan olla vaikka termostaatti vähän jumissa.

Voi toki olla lämpöanturissakin vähän vikaa.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Ringfoxx - 30.12.2024, 14:36:17
Onkohan pahassa paikkaa tuo anturi?
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Jorma - 30.12.2024, 14:39:48
Lämpöä kehittyy moottorissa kuorman mukaan ja lämpöä säteilee ympäristöön ja lämmityslaitteen kennosta sisäilmaan ulkolämpötilan mukaan. Minusta mittapiirissä on kalibrointiongelma jos viisari jököttää ajotilanteesta riippumatta aina vähän keskikohdan yli. Mielenrauhan saa toki tarkistusmittauksella, ellei sitten systeemi käytä molempiin mittauksiin samaa piiriä. Ehkä mittauksen voisi suorittaa laittamalla vain virrat kylmään koneeseen päälle ja verrata ulkoilman lämpötilaan? Moottori lienee vielä vuorokauden seisonnan jälkeen muutaman asteen ympäristöä lämpöisempi.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Juupeli - 30.12.2024, 15:19:55
Tuli hommattua tommonen v70 2.5T -04. Se vain ihmetyttää kun moottorinlämpötilaviisari osoittaa reilun viisarin verran yli normaalin puolivälin. Ei siitä nous, eikä laske normiajossa. Onko vika vai ominaisuus?

Yksi tuommoinen tapaus tullu vastaan, siihen oli vaihettu termari pariinkin kertaan ja anturi + mittaria käytetty huollossa ja oli viisarin verran kokoajan yli puolenvälin. Siinä kaverilta kyselin niitänäitä ja päätin käydä ajamassa niin tuntu jotenki nuhaselta ei oikein ollu vetoja ja oli manuaali niin syyksi paljastu jo melko tukkeessa oleva katti.

P.s. oli muuten laitettu lambda raiseri niin ei paljon herjaillu kolmitie katista ja sen ongelmista.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Ringfoxx - 30.12.2024, 15:26:37
Kyllä tehoja tuntuu ainakin piisaavan, että en kattia epäile.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: tuomaril - 30.12.2024, 17:01:03
OBD:n kautta tosiaan oikeat lämpötilat esille ja sitten jatkotoimenpiteet sen mukaan.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Ringfoxx - 30.12.2024, 18:28:23
Ja tosiaan flekti ei minusta huuda ainakaan näillä keleillä vaikka lämpötila näyttää sen yli normaalin
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Ringfoxx - 30.12.2024, 18:34:09
Onko olemsssa jotain edullista lukijaa jolla voisi seurata lämpöä? Mutta jos esim. Anturi on viallinen niin näyttääkö se virheellistä dataa?
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: tuomaril - 30.12.2024, 19:25:09
Jäähdytysnesteen lämpötilan saa esille käsittääkseni millä tahansa geneerisellä/halvalla lukijalla. En tiedä jättääkö viallinen anturi varsinaisesti vikakoodia (en ole törmännyt viralliseen anturiin itse), mutta varmaan aika tarkan tiedon saa kun katsoo lämpötilan kehitystä kylmästartin jälkeen.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Jorma - 31.12.2024, 07:29:09
Jos mittari näyttää viisarin (leveyden) verran yli, niin tarkoittaako se muutaman asteen ylitystä vai 10 C ylitystä? Toinen kysymys on tietysti, paljonko se täsmälleen ”viisari keskellä” lukeman pitäisi olla celsius-asteina?
Lukeeko OBD saman anturin mittaustulosta kuin mittaristossa näytetään? Olen käyttänyt muualla kuin autossa PT100 ja PT1000 antureita ja niiden tarkkuus on asteen osia silloin kun mittapiirissä ei ole ylimenovastusta (huono kosketus, hapettumia). Vähän epäilen, että autossa käytetään yksinkertaisempaa, PTC elementtiä mittauksessa, jonka ominaiskäyrä on jyrkkä ja tarkoitettu suojaamaan mitattavaa kohdetta eli poikkeava tilanne vie varmasti ”punaiselle”
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: laatikkovika - 31.12.2024, 09:25:59
Näin se varmaankin on. PTC tai NTC.
Oma kokemus mittarin näyttämästä on kun vaihtaa kesätermarin (juu, itse teen näin)niin 5 astetta kun muuttuu termostaatin avautumislämpö niin mittarin neulassa se on juuri ja juuri havaittava muutos.
Ehkä neulan kärki max millin eri kohdassa. Ajossa ei juurikaan huomaa kun tuo termarin lämpöhän on juurikin se avautumislämpö.

Tässähän aloittaja kertoo neulan olevan reilun leveyden yli normaalin niin silloin jossakin on vika.
Onko anturissa, mittarissa, termostaatissa, vesipumpussa vai anturin liitoksessa, sitä en pysty varmasti sanomaan.

Jos termostaatin vaihdosta ei ole tietoa niin itse alottaisin vaihtamalla sen. Kuluva osa kun on.

Anturihan on termostaattikotelossa ylävesiletkun moottorin puolella. Tässä tapauksessa kun mittari näyttää jotain niin voi olla että ecu ei ymmärrä sen olevan rikki. Jos se olisi kärähtänyt ja piiri poikki niin ehkä siitä silloin tulisi vika?
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: 8-pätkä - 31.12.2024, 10:37:51
Ainakin ne anturit mitä itse olen tutkinut on toimineet niin päin että kylmempi moottori = suurempi vastus. Näin ollen voisi päätellä että mittarin näyttäessä normaalia enemmän vika tuskin on missään huonossa liitoksessa tms. koska nämähän nostaisivat vastusta ja siten laskisivat mitattua lämpötilaa?
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: tuomaril - 01.01.2025, 08:24:40
NTC-vastus siellä tosiaan on, jonka arvot menevät näin:
15040 Ω / -20 °C
2450 Ω / 20 °C
318 Ω / 80 °C

Mitä itse mittarin toimintaan tulee, niin sehän on todella suurpiirteinen, se nousee täyteen kunnia-asentoon, kun jäähdytysneste on 75 asteinen ja lähtee muistaakseni siitä ylöspäin kun lämpötila ylittää 107 astetta. Hatara muistikuva on, että tuon 107 asteen jälkeen kun mittari lähtee nousemaan, niin se nousee todella nopeasti kunnes ollaan jo punaisella alueella ja mittaristoon pamahtaa teksti "M.lämpö korkea, pysäytä moottori".


Oma kokemus mittarin näyttämästä on kun vaihtaa kesätermarin (juu, itse teen näin)niin 5 astetta kun muuttuu termostaatin avautumislämpö niin mittarin neulassa se on juuri ja juuri havaittava muutos.
Ehkä neulan kärki max millin eri kohdassa. Ajossa ei juurikaan huomaa kun tuo termarin lämpöhän on juurikin se avautumislämpö.
Jos näet 5 asteen avautumislämpötilan omaavien termarien kanssa eron mittaristossa, on jompi kumpi termari viallinen. Kuten todettu, mittari on prikulleen samassa asennossa kun koneen lämpötila on mitä tahansa 75 ja 107 asteen välissä. Alkuperäinen termari avautuu kaiketi siinä 87 asteen kieppeillä, niin vaikea nähdä että tuo sinun kesätermari onnistuisi tekemään mitään eroa mittaristoon, tai sitten jommalla kummalla termarilla koneen lämpötila on joko huolella alakantissa (alle 75 asteinen) tai liian kuuma, mutta tässä tapauksessa flekti huutaisi jo hoosiannaa. Flekti käynnistyy kun lämpötila on 105 astetta, jollei AC ole pitämässä sitä toiminnassa sitä ennen.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: laatikkovika - 01.01.2025, 10:02:58
Jaa.
Itsellä oli termari viallinen ja obd:n kautta lämmöt luokkaa~80 astetta ja neula oli kyllä alle keskikohdan.
Tällä hetkellä molemmat termarini ovat uusia ja kunnossa joten en allekirjoita tuota mittarinäyttämää että olisi samassa 75-107 astetta. Obd tarkastettu lämmöt.
Tai sitten autossani on jotain vikaa. :)
Flektin käytös ja lämpötilat on kyllä tuttuja asioita.
Tuo viisi astetta näkyy siis neulassa kun oikein tarkasti ja suoraan mittaria katsoo, ei sitä vilkaisulla erota.

Alkuperäinen termostaattihan on 92°C avautumislämpötilaltaan. Se on siis lämpötila jossa termostaatti alkaa avautumaan.
Kesätermarina itselläni on käytössä 87°.
En ala kinaamaan asiasta, näin itsellä.
Otsikko: Vs: Normaali Moottorinlämpö
Kirjoitti: Beagle - 02.01.2025, 08:53:29
Ihan hypoteettisesti, onko joskus korjattu mittaristoa? Esim ajotietokoneen juotoksia?

Itsellä hävisi välillä omassa -09 s60 mittaristosta ajotietokone näkyvistä ja käytin mittariston auki. Viisarit irti yms, jotta pääsin korjaamaan juotokset.

No kasatessa ei ihan sattunut lämpöviisari samaan kohti ja siksi näyttää minullakin viisarin verran yli puolenvälin lämpöjä. Pitäisi irrottaa uudestaan, mutta on vaan jäänyt...