Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Voimansiirto (kytkin, vaihteisto ja peräkeskustelut) => Aiheen aloitti: lolvo_ - 30.12.2024, 18:22:51
-
Tulipahan tälläinen erikoisuus vastaan josta ei hirveämmin näytä keskusteluja olevan nimittäin pinioni erot (nyt puhutaan pelkästään 1031 perästä!)
Tosiaankin perän kohteena 1980 alkupään 240 iso 1031 perä jossa nykyinen välitys 3,54 jota olin vaihtamassa 3,3 välitykseen.
Välityksiä pyöritellessä huomasin tälläisen näyn:
(Kuvassa vasemmalla ”vanha 1031” ja oikealla ”uusi 1031”)
(https://i.ibb.co/TR6d02D/image.jpg) (https://ibb.co/TR6d02D)
Vasemman puoleinen vanhassa versiossa ei ole krymppiholkkia, kuten näissä yleensä (aina?) on, jotenka siis kysymys ja ongelma: voiko tähän taka-akselille laittaa tuo erilainen ”uudempi” välitys tietenkin shimmauksien jälkeen vai onko perät koneistettu erilailla?
-
Sopii paikalleen. Ero tosiaan ainoastaan että tuohon toiseen tarvitsee laittaa sen kokoonpainuvan holkin sijasta sopivasti shimmi prikkoja että saa pinjonin laakerien tiukkuuden sopivaksi.
-
Kovat kundit (en siis minä) vaihtaa tuon krymppiholkin määrämittaiseen palikkaan.
Joku niitä myy. Jossain.
-
Näitten kanssa on sen verta vähän tullut painittua että ei ole hirveästi tietoa itsellä.
Eli onko siellä krymppiholkin lisäksi kuitenkin simmilevy kaverina? Ja jos on niin kuinkahan paksu kuuluisi suurinpiirtein olla että saisi edes ”lähelle” välykset ennen lopullisia hieromisia?
Krymppiholkkeja saa ostettua joten ei tartte sen suhteen poppaskonsteja viritellä
-
Lisätään jatko kysymys tässä ”vanhassa” välityksessä on simmiprikkoja kuvien mukasissa kohtaa:
(https://i.ibb.co/C9dw2H9/IMG-1745.jpg) (https://ibb.co/C9dw2H9)
Kuuluukos ”uudemmassa” olla myös näillä tienoilla simmiprikkoja? Joku selkeä räjäytyskuva olis kova sana mutta ei oikein tahdo meikäläinen ottaa selvää. Toki sillähän erotuksella että uudemmassa krymppirengas tulee mutta sen renkaan idea on mulla mennyt ohi mikä virka sillä on?
-
Kuulu olla, paitsi jos tulee se krymppirengas, niin silloin tuohon pienempään kohtaan ei kuulu. Shimmien paksuus on määriteltävä alle 0,1mm tarkkuudella, eikä niille ole mitään ohjearvoa olemassa. Tapauskohtaisesti ne aina pitää säätää, jos vanhoja ei ole olemassa.
Kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä Volvon periin uskaltaa laittaa laakerin alle vanhan shimmin. Rattaiden päissä saattaa olla käsin kaiverrettuja numeroita Jos ne ovat molemmissa pinjoneissa samat, Esim. 30 niin silloin sama shimmi kuuluu molempiin.
Melkein suosittelisin tässä vaiheessa kääntymään jonkun näitä hommia tehneen puoleen. Jos haluat itse tehdä, niin Youtube on pullollaan "ring&gear-set up" videoita.
-
Kuulu olla, paitsi jos tulee se krymppirengas, niin silloin tuohon pienempään kohtaan ei kuulu. Shimmien paksuus on määriteltävä alle 0,1mm tarkkuudella, eikä niille ole mitään ohjearvoa olemassa. Tapauskohtaisesti ne aina pitää säätää, jos vanhoja ei ole olemassa.
Kuitenkin melko suurella todennäköisyydellä Volvon periin uskaltaa laittaa laakerin alle vanhan shimmin. Rattaiden päissä saattaa olla käsin kaiverrettuja numeroita Jos ne ovat molemmissa pinjoneissa samat, Esim. 30 niin silloin sama shimmi kuuluu molempiin.
Melkein suosittelisin tässä vaiheessa kääntymään jonkun näitä hommia tehneen puoleen. Jos haluat itse tehdä, niin Youtube on pullollaan "ring&gear-set up" videoita.
Shimmauksen saa tehdä joku taitavampi kaveri, lähinnä vain se kiinnostaa mitä ”puuttuvia palasia” tarttisi hommata.
Eli krymppirengas on ”shimmiprikka” siinä suhteen että pinioni mutteria kiristäessä krymppirengas myötää jollon päittäisvälys saadaan kohilleen?
Onko krymppirengas kertakäyttönen? :P
-
Krymppi toimii just niin, eli kiristetään vaan mutteria, kunnes päittäisvälys on riittävän tiukka. Virallisesti krymppi on kertakäyttöinen, mutta jos sen alle laittaa shimmin, niin sitten sitä voi kiristää taas lisää. Joku raja varmaan kyllä tälläkin on.
Jos sulla on sen alkuperäisen välityksen pinjonin laakerin alla se shimmi tallessa, niin kannattaa ottaa se pois ja käyttää alkuun sitä. On se ainakin hyvin lähellä oikeaa, niin on hyvä lähtökohta säätämiselle.