Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Viritys => Mekaaninen moottorin viritys => Aiheen aloitti: Ilkka_H - 02.01.2025, 14:43:52

Otsikko: tinakoneen kampiakseleiden erot?
Kirjoitti: Ilkka_H - 02.01.2025, 14:43:52
Oliko RN koneversion kampiakseli yhteensopiva vanhemman N sarjan kanssa.
Eli käykö 1998 B5234T3 moottoriin  (8250382) kampuran tilalle suoraan 2001-> uudemman mallin 3757084 kampura?

Oma käsitys näistä että sopisi suoraan yhteen ja molemmissa olisi sama iskunpituus. Uudempi hiukan kevyempi ja paremmin saatavilla.
Saisko varmistusta ennenkuin lähtee tilamaan.



Otsikko: Vs: tinakoneen kampiakseleiden erot?
Kirjoitti: -Hans - 03.01.2025, 09:02:58
Sopii ristiin RN ja N kampurat.
Sama iskunpituus (90mm) 2,3l ja myös 2,4l (poislukien B5244t5 ja D5244x).
Ja uudemman osanumero 30757084, ei 3757084
Otsikko: Vs: tinakoneen kampiakseleiden erot?
Kirjoitti: V850 - 03.01.2025, 09:19:04
Jos kampiakselille asentaa siitä alkuperäisestä kokoonpanosta poikkeavat männät ja veivit, niin ehkä kannattaa tarkistaa tasapainotus.
Otsikko: Vs: tinakoneen kampiakseleiden erot?
Kirjoitti: -Hans - 03.01.2025, 09:36:45
Jos kampiakselille asentaa siitä alkuperäisestä kokoonpanosta poikkeavat männät ja veivit, niin ehkä kannattaa tarkistaa tasapainotus.

Ehdottomasti, varsinkin 5 sylinterisessä.
Otsikko: Vs: tinakoneen kampiakseleiden erot?
Kirjoitti: Ilkka_H - 03.01.2025, 19:01:59
Kiitos kaikille vastauksista. Tuli myös esiin hyvä pointti että uusi kokoonpano tasapainotettavaksi.