Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: BigSpell2713 - 03.01.2025, 09:31:57
-
Hei,
Olen harkitsemassa tämän mallista autoa, ja ymmärtääkseni tässä vuosimallissa ei vielä ole AdBlue-järjestelmää, eikö niin?
Millaisia ongelmia kyseisen dieselmoottorin kanssa voi ilmetä?
Olen kuullut, että AdBlue-järjestelmät hajoavat usein, ja EGR-venttiilin kestävyys ei ole kovin hyvä. Lisäksi olen lukenut jotain imusarjan sulamisesta ja jopa tapauksista, joissa koko auto on syttynyt tuleen.
Pitääkö tämä paikkansa?
(https://i.ibb.co/W5Qs5p8/c2aefeb31d3dfcd1-medium.jpg) (https://ibb.co/W5Qs5p8)
-
Tässä kyseisessä yksilössä on pidetty huoltoväliä:
30tkm - 19tkm - 32tkm - 32tkm - 23tkm - 17tkm
-
En osaa vastata kysymyksiisi, mutta yleinen tyyppivika noissa on takavalojen hajoaminen. Tässäkin näkyy myyntikuvassa olevan oikean puolen ylempi pimeä. Kannattaa pyytää sen vaihto niin sulle kää itellesi enää toinen puoli myöhemmin ellei sitä jonole vaihdettu
-
Tässä kyseisessä yksilössä on pidetty huoltoväliä:
30tkm - 19tkm - 32tkm - 32tkm - 23tkm - 17tkm
30tkm/1v on tuossa virallinen huoltoväli. Pari huoltoa mennyt vähän pitkäksi, mutta jos paljon tullut kilsoja niin äkkiä venähtää jos jonoja huollossa.
-
30tkm/1v on tuossa virallinen huoltoväli. Pari huoltoa mennyt vähän pitkäksi, mutta jos paljon tullut kilsoja niin äkkiä venähtää jos jonoja huollossa.
Joo ja oon ymmärtänyt että tuo EGR hajoaminen nimeomaan yleensä liittyy pitkiin huoltoväleihin. Onkohan tuo 30tkm liikaa?
-
Hei,
Olen harkitsemassa tämän mallista autoa, ja ymmärtääkseni tässä vuosimallissa ei vielä ole AdBlue-järjestelmää, eikö niin?
Millaisia ongelmia kyseisen dieselmoottorin kanssa voi ilmetä?
Olen kuullut, että AdBlue-järjestelmät hajoavat usein, ja EGR-venttiilin kestävyys ei ole kovin hyvä. Lisäksi olen lukenut jotain imusarjan sulamisesta ja jopa tapauksista, joissa koko auto on syttynyt tuleen.
Pitääkö tämä paikkansa?
Ei ole Adblueta eikä tuossa nyt muutenkaan ole moottorin osalta mitään ihmeempää yleisesti tiedossa olevaa ongelmaa. Yksittäistapauksia on joka lähtöön niin Volvoilla kuin muillakin merkeillä.
Muita tyypillisesti vikaantuvia kohteita ovat mainitut takavalot, takaoven lukkojen jäätymisominaisuus ja kuskin penkin lämmitysvastus.
-
Ei ole Adblueta eikä tuossa nyt muutenkaan ole moottorin osalta mitään ihmeempää yleisesti tiedossa olevaa ongelmaa. Yksittäistapauksia on joka lähtöön niin Volvoilla kuin muillakin merkeillä.
Muita tyypillisesti vikaantuvia kohteita ovat mainitut takavalot, takaoven lukkojen jäätymisominaisuus ja kuskin penkin lämmitysvastus.
Kyllä ainakin vanhemmissa esim 2013-2016 V70 malleissa oli ihan tunnistetty yleisesti ongelma se EGR ja imusarja... Mutta sitä mä juuri mietin että onko näissä enään? Sen verta uudempi kyseessä kuitenkin..
-
Kyllä ainakin vanhemmissa esim 2013-2016 V70 malleissa oli ihan tunnistetty yleisesti ongelma se EGR ja imusarja... Mutta sitä mä juuri mietin että onko näissä enään? Sen verta uudempi kyseessä kuitenkin..
Niin, kannattaako verrata omenoita ja banaaneja keskenään? V90 mallisarjaan on muutettu EGR venttiili ja laitettu toisenlaiset öljyrenkaat, jotta moottorilla pääsee ylipäänsä yli 200 tkm ilman massiivista öljynkulutusta. Jos päädyt valitsemaan vuosimalleista 2013-2016, niin ota ehdottomasti neliveto. Niissä on vanhan koulukunnan 5-sylinterinen moottori, joissa ei ole em. ongelmia. Kiisseli tosin maistuu ja apulaitehihnasta kannattaa pitää hyvää huolta.
-
Minulla ei ole juuri mitään pahaa sanottavaa tuosta V90 CC D4 ainakin alkupään malleista (2016-2018 ilman adblue). Meillä oli 2017vm vastaava ja oli kyllä "paras viimeinen neliveto automaatti diesel" mitä voi kuvitella. Ei kyllä syönyt öljyä juuri mitään ja ajeltiin sillä reipas 70tkm. Ei ollut käytännössä mitään vikoja paitsi ratin oikeanpuoleinen monitoiminappula alkoi temppuilla ja senkin sain myyjäliikkeen takuuseen ja Wetterillä korjasivat, olisiko maksanut 200€ vain muutenkaan. Minulla on ollut aiemmin myös tuosta mallista ihan omakin viestiketju :
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=110915.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=110915.0)
Mutta kun täällä viestit ja aiheet niin tuppaa versioilemaan, niin tuonnehan ne johonkin hukkuvat... En tähän laita sen enempää eli tuolta voi lueskella lisää, mutta oli kyllä erinomaisen hyvä yksilö ja 3,5v palveli todella hyvin. Kulutukset voi katella tuosta minun profiilin maapallo-kuvakkeesta.
-
Olisi kiinnostavaa kuulla jengin keskikulutuksia. Oma entinen XC70 söi sen 6.8 - 7.1l sadalla km
-
Vajaa 4 vuotta /78tkm tuollaisen nyt omistaneena voin sanoa et on ollut hyvä tähän mennessä. Ostin siis 2021 käytettynä V90CC d4 2018 & 130tkm ajetun kulkineen. Ei adblue, eikä hybrid, nahkasähköpenkit muistipaikoilla - nämä kun oli mulla vaatimuksena jos dieseliin taas päädyn.
Omistusaikanani tehtyjä huoltoja/parannuksia/: Jakopää laitettu , 2 krt vaihteistöljyt, 2 krt haldex öljyt, 1 x perä & kulmavaihdeöljyt, 3 x jarrunesteet , 6 x moottoriöljyt, 2 x diesel suodatin, 1 x moottorin ilmansuodatin, 4 x raitisilmansuodatin, ilmastointihuolto, akku uusittu & asennettu akkulämmitin & ylläpitolaturi , jarrupalat E & T, lukkoja rasvailtu ettei jäätyisi ja melkein ongelmattomasti tuolleen päässytkin, takavalo pimeni- korjaus : valon polttimon kantojen putsaus pienistä hapettumista. Eli normihuoltamista, mitä nyt tihennetysti.
Korjauksia: etuovien rajoitintangot vaihdettu, kaasuläppäkotelo kokonaisuudessaan 160tkm ( läppämoottorin hampaat meni sileäksi), jäähdytysjärjestelmän ilmausputki vaihdettu katkeamisen johdosta.
Keskikulutus tankkauksista laskien 78tkm matkalla 6.8l/100km. Pitemmillä, 5tkm Norjan reissuilla kulutus on ollut n.5.2-5.5/100km. Nämä kulutuslukemathan riippuu tosin pääosin auton ajosuoritteesta miten kukanenkin ajaa.
Öljyä ei näytä kuluttavan koskapa öljytaso aina pysyy aikalailla samassa, ja öljynvaihdossa tulee ulos se sama 5 litraa joka sinne on laitettu.
-
Vajaa 4 vuotta /78tkm tuollaisen nyt omistaneena voin sanoa et on ollut hyvä tähän mennessä. Ostin siis 2021 käytettynä V90CC d4 2018 & 130tkm ajetun kulkineen. Ei adblue, eikä hybrid, nahkasähköpenkit muistipaikoilla - nämä kun oli mulla vaatimuksena jos dieseliin taas päädyn.
Omistusaikanani tehtyjä huoltoja/parannuksia/: 2 krt vaihteistöljyt, 2 krt haldex öljyt, 1 x perä & kulmavaihdeöljyt, 3 x jarrunesteet , 6 x moottoriöljyt, 2 x diesel suodatin, 1 x moottorin ilmansuodatin, 4 x raitisilmansuodatin, ilmastointihuolto, akku uusittu & asennettu akkulämmitin & ylläpitolaturi , jarrupalat E & T, lukkoja rasvailtu ettei jäätyisi ja melkein ongelmattomasti tuolleen päässytkin, takavalo pimeni- korjaus : valon polttimon kantojen putsaus pienistä hapettumista. Eli normihuoltamista, mitä nyt tihennetysti.
Korjauksia: etuovien rajoitintangot vaihdettu, kaasuläppäkotelo kokonaisuudessaan 160tkm ( läppämoottorin hampaat meni sileäksi), jäähdytysjärjestelmän ilmausputki vaihdettu katkeamisen johdosta.
Keskikulutus tankkauksista laskien 78tkm matkalla 6.8l/100km. Pitemmillä, 5tkm Norjan reissuilla kulutus on ollut n.5.2-5.5/100km. Nämä kulutuslukemathan riippuu tosin pääosin auton ajosuoritteesta miten kukanenkin ajaa.
Öljyä ei näytä kuluttavan koskapa öljytaso aina pysyy aikalailla samassa, ja öljynvaihdossa tulee ulos se sama 5 litraa joka sinne on laitettu.
Kiitos, onko millainen sun tyypillinen jokapäivittäinen matka esimerkiksi moottoritietä vs kaupunkiajoa?
-
Viikottaiset ajot on töissä & kaupassa käynti 5km suuntaansa, plus kaikki muu pyöriminen nurkissa. Kerran kuukaudessa käyn maaseudulla 70km päässä, ja loma aikoina kuljetaan Norjassa joissa tulee kilometrejä ehkä 8-10tkm vuodessa. Eli karkeasti puolet kaikista ajoista on kaupungissa.
-
Joo, tarkistin nyt, että tässäkin VINissä on aiemmin tehty kaksi eri recallia. Mistäköhän voisi tarkistaa, onko kyseiset viat korjattu takaisinkutsujen yhteydessä? Kauhea miettiä että toinen nimittäin on aiheuttanut tulipaloja.
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/376121
https://ec.europa.eu/safety-gate-alerts/screen/webReport/alertDetail/352592
-
Mitä jäähäriä näihin voi laittaa?
-
Mitä jäähäriä näihin voi laittaa?
Anteeksi, mutta mikä on "jäähäri"? Tarkoitatko adblue sitä kiteytymiseneston ainetta? Ainakin Kärkkäisellä oli sellaista, hinta jotain alle 20€ mutta ihmetyttää ettei tuota ole jo aiemmin adblue-ureaaineisiin valmiiksi laitettu...
-
Jäähärillä tarkoitetaan jäähdytysnestettä.