Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: SAMOLAINEN - 04.01.2025, 09:40:38
-
Huomenta,
Volvoa vaivannut pari viikkoa nyt epämääräiset sähköviat, käytetty eilen 3.1 paikallisella korjaamolla josta sainkin liitteenä olevan selostuksen.
Kuulemma käytettyä osaa ei voi käyttää, vaan sen täytyy olla uusi. Marmorilta en ole vielä hintaa edes kysynyt, lähinnä netistä selaillut käytettyjä jne.
Oireina on ollut 20km aikana kolme kertaa sammunut soitin, jonka jälkeen yleensä vikavalot syttyvät. Ensin abs, autosta häviää ajovalot, jonka jälkeen näiden vikojen tilalle tulee mittaristoon airbag valo joka kuitenkin
poistuu pienen hetken jälkeen. Olen käyttänyt autosta akkukotelon pois, jonka alta korjasin yhden hapettuneen paksumman maajohdon, käyttänyt muovisen imuilmaputken pois ja tarkistanut johtosarjaa.
Onko kenelläkään kokemusta tästä viasta tai siitä että onko mahdollista koodata käytetty osa tilalle?
Ja jos on, niin kenellä semmonen onnistuisi.
Kaikki vinkit otetaan myös mielellään vastaan.
Pahoittelut sekavasti tekstistä, tekstin jäsentely ei oikein itseltä onnistu.
(https://i.ibb.co/9cvPX58/ccm1.png) (https://ibb.co/9cvPX58)
(https://i.ibb.co/3ps67yb/ccm2.jpg) (https://ibb.co/3ps67yb)
-
Sen verran päivitystä että ccm käynyt autosähkömiehellä huollossa ja siihen komponentteja vaihdettu, juotoksia korjailtu jne.
Taas ajeltiin 170km ilman vikavaloja, ja nyt kelien lauhtuessa vikavalot kävi ilmoittamassa itsestään taas.
Alkaa pikku hiljaa tuntumaan johtosarja vika enemmän realistiselta.
-
Akkukotelon alla oleva johtosarja on yleinen vikapaikka, riipuen vähän koodeista on ollut helppo paikallistaa, sekoilee monella tapaa.
-
Akkukotelon alla oleva johtosarja on yleinen vikapaikka, riipuen vähän koodeista on ollut helppo paikallistaa, sekoilee monella tapaa.
Moro,
unohtui aloituksessa mainita että sieltä oon kurkannutkin jo, samalla käyttäny vierestä niitä 6(?) maakenkää pois ja näyttänyt teräsharjaa pinnoille.
Tänään tarkistin takakontin johtosarjaa, otin takakontista katosta paneelia pois ja takalunkasta verhoilut pois. Jokaisen pistokkeen käytin luukusta pois ja suihkutin sähköspraytä. Samalla tuli endoskoopilla kurkattua b pilareihin takaovien johtosarjoja, näytti olevan kunnossa.
Näiden jälkeen ajelin tunteroisen ilman vikoja, mutta eipä ne tietenkään sillon päättäneet ilmaantua kun testeri kiinni.
Pitää yrittää etsiä lisää tarkastettavia paikkoja, ankeimmaltahan tässä nyt tuntuu kun vikaa ei ole oikein saanut rajattua millekkään tietylle alueella vaan se on jossain etu ja takavalojen välissä.
-
Näihin taisi olla radioon ja keskinäyttöön päivitys ohjelmistoon mikä korjaa sammuillut ja silloin taisi tulle väylästä vikakoodi.
-
Pitääpä tuosta ohjelmiston päivityksestä kysyä paikalliselta edustajalta.
Nyt on tälle päivälle käyty pidempi testilenkki, vikavaloja ei syttynyt mutta icarsoftin lukija osasi lenkin jälkeen kertoa seuraavat koodit.
Kaikki koodit taisi olla vielä tilassa none.
CEM
U001088
Medium speed Can communatication Bus off
U016400
Lost communication with climate control unit
U019900
Lost communication with driver door module
U020800
Lost communication with power seat module
DIM
U015600
Lost communication with ICM
PDM
U016487
Lost communication with climate control module
CCM
U001088
Medium speed CAN communication, bus off.
DDM
U001000
Medium speed CAN communication, general failure
U014000
Lost communication with central electronic module
U016487
Lost communication with climate control module
PSM
U001088
Medium speed CAN communication, bus signal/message failures, bus off.
PAC
U015687
Lost communication with infotainment control module, bus signal/message failures, missing message.
ICM
U001000
Medium speed CAN communication bus, general failure
CVM
U042468
Invalid data received from HVAC control module.
-
Vikakoodeista löytyy lämmityslaitteeseen viittaava koodi. Tarkista, pelaako penkkien lämmittimet, ja toimiiko lämppärin säätimet (eli pyydettäessä kuumempaa tulee kuumempaa, tai kylmempää, ilmansuunta muuttuu, jne.). Mikäli ei, syynä todennäköisesti on penkinlämmittimen, noin tulitikkuaskin kokoinen, aivolaatikko joka on hajonnut.
Tämä hajotessaan kaataa ns. mukavuusväylän ja mukavuusväylää käyttää penkinlämmittimien lisäksi ite lämmitin ja muistaakseni myös radio.
Kuljettajan oven modulin vikakoodi viittaa kuskin oven johtosarjaan. Tarkista onko johtosarja rikki, todennäköisesti siellä jotain vikaa on. Kuvissa kyllä lukee, että johtosarjat olisi tutkittu ja korjattu, mutta onko ne tutkittu kunnolla? Oven johtosarjan tutkiminen ei hirveän paha nakki ole: Akku irti, ovistoppari irti, liitin irti, oven saranat auki ja ovi irti. Työnnä johtosarjan päällä oleva kuminen suojus A-pilarin sisään ja tarkista johdot. Ainut että ovi on yllättävän painava, siihen kannattaa ottaa joku kaveriksi sitä nostamaan.
-
Vikakoodeista löytyy lämmityslaitteeseen viittaava koodi. Tarkista, pelaako penkkien lämmittimet, ja toimiiko lämppärin säätimet (eli pyydettäessä kuumempaa tulee kuumempaa, tai kylmempää, ilmansuunta muuttuu, jne.). Mikäli ei, syynä todennäköisesti on penkinlämmittimen, noin tulitikkuaskin kokoinen, aivolaatikko joka on hajonnut.
Tämä hajotessaan kaataa ns. mukavuusväylän ja mukavuusväylää käyttää penkinlämmittimien lisäksi ite lämmitin ja muistaakseni myös radio.
Kuljettajan oven modulin vikakoodi viittaa kuskin oven johtosarjaan. Tarkista onko johtosarja rikki, todennäköisesti siellä jotain vikaa on. Kuvissa kyllä lukee, että johtosarjat olisi tutkittu ja korjattu, mutta onko ne tutkittu kunnolla? Oven johtosarjan tutkiminen ei hirveän paha nakki ole: Akku irti, ovistoppari irti, liitin irti, oven saranat auki ja ovi irti. Työnnä johtosarjan päällä oleva kuminen suojus A-pilarin sisään ja tarkista johdot. Ainut että ovi on yllättävän painava, siihen kannattaa ottaa joku kaveriksi sitä nostamaan.
Kiitos vinkistä,
pitää tosiaan varmaan tarkistaa vielä nuo mainitsemasi asiat, jotenki alkaa tuntumaan siltä että jotaki ois jääny huomaamatta.