Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: BigSpell2713 - 05.01.2025, 23:07:52
-
Hei,
En löydä mistään varmaa tietoa, joten osaisiko joku kertoa, mitä jäähdytysnestettä kuuluu käyttää vuoden 2018 V90:ssä? ???
Keskustelupalstoilla oli muutamia arvauksia, mutta tietäisikö joku varmasti?
-
Käytetäänkö näissä samaa jäähdytinnestettä kuin vanhemmissa Volvoissa, eli sinistä G11-jäähdytinnestetiivistettä? ELK
(https://i.ibb.co/5kgrBmn/Screenshot-2025-01-05-230827.png) (https://ibb.co/5kgrBmn)
Jäähdytinneste tiiviste sininen (G11) 4l Volvo OEM 31439720
-
Okei näyttää olevan tosiaan näin...
(https://i.ibb.co/2Sqg996/Screenshot-2025-01-05-232001.png) (https://ibb.co/2Sqg996)
https://www.volvopartswebstore.com/products/10937586/31439720.html
-
Tuota on ollut kaikissa SPA-autoissa mitä mun pajalla on käynyt sekä omassa V60:ssä.
-
Tästä ei niinkuin löydä mitään fakta tietoa juurikaan mistään. :D
Tämä oli IPD sivuilla:
"This is Volvo's latest "G64 PSi-OAT" spec coolant, combining phosphate, silicate, and OAT (organic acid) corrosion inhibitors to keep seals in good shape and allow aluminum, ferrous, and yellow metals to happily coexist. Dark green in color, and used as factory fill on 4-cylinder VEA engines from about 2015 onwards.
Volvo states this coolant is backwards compatible with G48 (blue) coolant, but when changing coolants we still advise a complete distilled water flush: old coolant gradually loses its corrosion resistance, pH balance, and anti-microbial potential, so it's best to remove all traces when possible. Volvo advises flushing every 5 years"
-
Eli jos olen ymmärtänyt oikein keskustelupalstoja lukemalla: G48 on tuo perinteinen sinivihreä litku, josta mainitsin jo aiemmin.
Uudempi on G64, jota ehkä ?pitäisi? käyttää VEA-koneissa..
Glysantin "BASF" G64 Pakkasneste 2,0l keltavihreä
(https://i.ibb.co/wK7kG2T/F8-B2498-A31-AAD4710-ABAB1355894-AB252-F1-CED29-glysantin-basf-g64-pakkasneste-20l-keltavihrea-60-98.webp) (https://ibb.co/wK7kG2T)
-
Kysyin vielä Bilia Kaivokselan Volvo-huollosta, mitä nestettä he käyttävät, ja mekaanikko vahvisti, että kyllä, he käyttävät samaa sinivihreää nestettä, jota on käytetty myös vanhemmissa malleissa.
Case closed!
-
Ei ole ihan case closed. Täällä on v90cc 2017 D4. Paisarissa on kellertävää nestettä. Ei sinivihreää. Nyt pitäisi hieman lisätä. Itsellä hyllyssä on vcs G12 keltainen nestettä.
Onkohan tuolla koneessa kuitenkin G64 keltavihreää ja ovatko vcs ja g64 nesteet toisiinsa sekoituskelpoisia?
Edellinen auto oli xc70 -14 D4 awd ja siinä käytettiin tuota keltaista ja siksi sitä on jäänyt tähteeksi.
-
G64 nesteet siellä oli. Varmistin asian edellisen jakopääremontin tehneestä liikkeestä.
Erikoista on se, että ulos tullessaan neste on kellertävää ja pöntössä oleva neste on sinertävää.
-
Erikoista on se, että ulos tullessaan neste on kellertävää ja pöntössä oleva neste on sinertävää.
Itsekin kerran yllätyin, kun vaihdoin nesteet eräästä aggregaatista. Jäähdyttimen korkista katsottaessa neste näyttää 100% varmuudella keltaisilta, mutta kun laski nesteet pönttöön, niin ne olikin punaiset :D
-
Hei, omani ei ole V90, vaan V60, mutta samalla D4-koneella ja rullannut ulos tehtaalta 2020 puolivälissä. Originaali neste autossa siis edelleen eli on siis Volvon vihreää nestettä osanro: 31439720 (1,2 EtaaniDioli). Samaa vihreää myös meidän toisessa eli V40 D2 2016 käyttöönotetussa 2017 mallinen siis.