Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Pate - 19.01.2012, 18:24:40
-
Kuuluuko syöttöruuvin vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin heti alusta?.
Olen ymmärtänyt että tyhjäkäynti jää "kantamaan" vasta ruuvin ollessa ns pohjassa.
Ja tästä päästään aiheeseen eli ongelma numero 1.
Eli kyseessä vm -95 945. 3" putki muuten vakio.
Syöttöä yritetty lisätä,mutta tyhjäkäynti nousee heti kun käännät ruuvista.
Tyhjäkäynti on "mekaanisesti" niin pienellä kuin mahdollista (n.500 rpm syötöt "nollissa") ja sen jälkeen nostettu syöttöruuvia kiertämällä noin 750 rpm.
Ja ongelma numero 2.
Johtuen edellämainitusta savua ei saa aikaan. Matalilla kierroksilla kyllä pöllyttää jonkun verran, mutta ylhäällä savua ei ole ollenkaan?. Ahtokaran rajoitinholkki poistettu ja karaa käänelty ilman vaikutusta.
-
Kyllä ainakin ex-lankussa vaikutti syöttöruuvin pyörittäminen heti tyhjäkäyntiin, puolen kierroksen lisäyksellä nousi tyhjäkäynti reilusti (ei jenkakelloa), kuuli kuitenkin että oli liian isolla. Oletko sieltä pumpun ja moottorin välistä säätänyt tyhjäkäynnin säätöruuvia?
-
Siis tyhjäkäynti on niin pienellä kuin mahdollista, mutta syöttöjä ei saa lisättyä tuon "ongelman" takia.
-
Sitä kaasuvipua täytyy saada liikkumaan lisää tyhjäkäynnille päin, ja ahtokaraa voi dremelöidä sopivasti. Pyyhkäset vaseliinia siihen karaan ja käyt lenkin niin näet jäljistä sen, millä alueella se kara liikkuu, sitten voit noin puolivälistä "eteenpäin" aika huoleti jyrkentää karaa, näin ei savua ennen ahtoja mutta ahtojen myötä syöttö kasvaa.
Niin, kyllä se vaikuttaa tyhjäkäyntikierroksiin aina, mutta yli-ylisuurella syötöllä tyhjäkäynti ryntää oikeasti.
-
Niinkun TVS tuossa jo mainitsi, tarkista ettei se "kaasuvivustolinkku" harita sitä vipua, se tyhjäkäyntiruuvi saa olla melkein irti ennenkun sitä ei saa enää laskettua. Syöttöruuviakin saa kylä pyörittää useamman kierroksen kun tyhjäkäyntiä laskee. Ja jotain on pielessä jos deekusta et savua saa pöllyämään :2funny:
-
Kirjoittanut: TVS
« : tänään kello 19:06:52 »Lisää lainaus
Sitä kaasuvipua täytyy saada liikkumaan lisää tyhjäkäynnille päin
Tämä hoidettiin tänään, on niin pienellä kuin mahdollista.
jotain on pielessä jos deekusta et savua saa pöllyämään
Sehän tässä pelottaa.
Mutta vaikuttaako ahtokaran pyörittäminen mitään?. Ja eikö savua pitäis tulla jo ruuvamalla, niin ettei takanatulijat eteensä nää?.
-
Katsoitko ettei se vivusto pidä tyhjäkäyntiä korkealla? Itsellä ainakin piti siirtää kaasurullan ja kylmäkäyntipatruunan kiinnityspistettä että sai laskettua tyhjäkäyntiä.
Se ahtokara pitää olla oikeassa asennossa.
-
Kylmäkäyntipatruuna on kokonaan pois käytöstä.
Se ahtokara pitää olla oikeassa asennossa.
Mikä se oikea asento mahtaa olla ???.
-
Karan jyrkin reuna karaa seuraavaa tappia vasten, tapin näkee kun karan nostaa pois paikaltaan.
Eihän kaasuvaijeri kanna jos ei saa pumpusta ruuvaamalla tyhjäkäyntiä säädettyä?
Tuolla: http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm (http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm) on hyvät ohjeet pumpunn ruuvaamiseen, tosin nelipyttyisen pumppu mutta samat ohjeet pätevät tuohon kutosen pumppuun.
-
Siis vastaako se kaasuvipu varmasti tyhjäkäyntiruuviin kun kaasun päästää?
Usein pitää tosiaan sitä kylmäkäynnin kuulaa siirtää/poistaa, vaijerirullan ja kaasuvivun välistä tankoa säätää, yms.
Eli pelkkä tyhjäkäyntiruuvin pyörittely ei useinkaan riitä, vaan vipu vaan lakkaa vastaamasta tyhjäkäyntiruuviin kun enemmän säätää. Niin ja kuten estate sanoi, vaijerikin voi kantaa joskus. Säädä välitanko niin että kaasuvipu varmasti vastaa tyhjäkäyntiruuviin, ja vaijeri niin että vaijerirulla pystyy liikkumaan stoppariinsa asti.
Ja tosiaan syöttöruuvi vaikuttaa kyllä tyhjäkäyntiin heti alusta alkaen.
Sitä rajoitinruuvia voi myös säätää auki, jos tuntuu ettei liikevara riitä.
-
Kirjoittanut: estate
« : tänään kello 10:28:51 »Lisää lainaus
Karan jyrkin reuna karaa seuraavaa tappia vasten, tapin näkee kun karan nostaa pois paikaltaan.
Eihän kaasuvaijeri kanna jos ei saa pumpusta ruuvaamalla tyhjäkäyntiä säädettyä?
Tuolla: http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm on hyvät ohjeet pumpunn ruuvaamiseen, tosin nelipyttyisen pumppu mutta samat ohjeet pätevät tuohon kutosen pumppuun.
Tämä ahtokaran oikea asento selvisi jo. Vaijeri ei kanna ja noita ohjeita on kyllä tullut luettua.
Kirjoittanut: J_Lanttola
« : tänään kello 10:46:39 »Lisää lainaus
Siis vastaako se kaasuvipu varmasti tyhjäkäyntiruuviin kun kaasun päästää?
Usein pitää tosiaan sitä kylmäkäynnin kuulaa siirtää/poistaa, vaijerirullan ja kaasuvivun välistä tankoa säätää, yms.
Eli pelkkä tyhjäkäyntiruuvin pyörittely ei useinkaan riitä, vaan vipu vaan lakkaa vastaamasta tyhjäkäyntiruuviin kun enemmän säätää. Niin ja kuten estate sanoi, vaijerikin voi kantaa joskus. Säädä välitanko niin että kaasuvipu varmasti vastaa tyhjäkäyntiruuviin, ja vaijeri niin että vaijerirulla pystyy liikkumaan stoppariinsa asti.
Siis lähtötilanne oli, että kaasuvipu ei liikkunut tarpeeksi tuon kylmäkäynnin ja vaijerin säädön takia. Kylmäkäynti on poistettu nyt kokonaan ja vaijeri säädetty sopivaksi. Kaasuvipu menee niin pienelle, että levy johon tyhjäkäyntiruuvi ottaa kiinni, osuu pumpun runkoon.
Tuohon rajoitinruuviin ei olla vielä koskettu, täytyy kokeilla vaikuttaako sen säätö mitään.
-
Ok, sitten ongelma on jossain muualla. Muistaakseni siinä kaasuvivussa ja sen akselissa on boori. Periaatteessa voisi olla pykälän tai pari pielessä jos tyhjäkäyntiä ei saa kohdalleen.
Paljonko syöttöä on nyt lisätty syöttöruuvista?
Vakiokone pitäisi kyllä saada savuamaan vakiopumpulla ihan helpostikin sen kummempia kikkailuja.
-
No jos nyt kääntää syötöt nolliin, niin kone käy n 500 rpm tyhjäkäyntiä. Ruuvia käännetty varmaan noin kierros että tyhjäkäynti on 750 rpm
-
Useamman kierroksen sitä voi pyörittää. Siellä ei se tyhjäkäynnin lasku onnistu tai sitten on joku väärin/tukossa.
-
Taas on vivustoja säädelty, mutta ilman vaikutusta. Pumpulle tuleva paineletku tarkastettu=ok. Mitkä ovat ne 2 "motikkaa" mihin menee ahtopaine tuosta pumpun kannesta?. Kumpaankin tulee 2 sähköjohtoa. En huomannut vaikutusta mihinkään vaikka ne poistaa käytöstä. Myös ahtokaran jousta löysätty, mutta turhaan. Eli nyt tilanne on se, että kun tasakaasulla ajaessa painaa kaasun pohjaan niin auto pölläyttää savupilven mutta sitten savuntulo lakkaa kokonaan. Voiko "savuttomuuden" aiheuttaa se ettei pumppu saa ainetta eli esim. suodatin tukossa?. Vetoja on kuitenkin ihan hyvin eli vähän ehkä kaukaa haettua, mutta alkaa ideat olla lopussa.
-
Toinen mötikkä, se mikä kuskin iskaritolpan takana, on mittaristoon turbon ylipaine kytkin.
Valo syttyy kun liikaa painetta.
-
Sopan puutteelta tuo vaikuttaa. Ettei ole kalvo siitä ahdonalasen säätimestä rikki? Sitten omalla vastuulla seuraava kokeilu: ahdonalaisen letku irti imusarjasta, imusarjan lähtö tukkoon, kone käyntiin ja kompuralla varovasti painetta ahdonalasen säätimelle, pitäisi savun ruveta jossakin vaiheessa sakenemaan.
-
Kyllä se kara liikkuu ahtojen mukana. Nyt kokeiltu myös tuo paineilmalla=ei vaikutusta savutukseen. Tämän jälkeen koe ajolle letku irti pumpusta, kulkee samanlailla kuin ennen ja savuaa alhaalla eli tuo ahdonalainen ei toimi ???. Karasta kyllä näkee selvästi millä aluella se liikkuu. Eli onko tuo vika sitten pumpun sisällä vai eikö ainetta tule pumpulle tarpeeksi?.
-
Vaihappa polttoainesuodatin. Omaan 760 td volvoon vaihoin just viimeviikolla suodattimen ku veto katkes kokonaan kun ahdonalainen syöttö tuli mukaan, normiajossa en huomannu mitään mut vähän ku poletti ni veto loppu kuin seinään.
-
Se toinen sähkömötikkä on tosiaan ahtopaineen varotusvalolle, kuten jo mainittiinkin ja toinen on muistaakseni egr:lle.
Yksi asia mikä tuli mieleen on että missä kohtaa sulla on se tangon kiinnitys kaasuvipuun? Siinähän on se pitkä reikä, johon sen saa eri kohtiin laitettua ja se vaikuttaa vipusuhteeseen. Itse porasin joskus kokonaan uuden reiän lähemmäs akselia että varmasti riittää liikevara.
Mutta tosiaan suodatinhan kannattaa ainakin ekana vaihtaa, sehän kuuluu jo perushuoltoonkin näin talvella :)
Ahdonalainen säätö ei juurikaan vaikuta tyhjäkäynnillä, eli tuo paineilmalla testailu ei välttämättä kaikkea kerro. Sen karan voi kyllä nypätä vaikka poiskin kokonaan ja kokeilla kiihdyttää ilman karaa ja karan kanssa, että onko eroa.
-
Kyllä se kara liikkuu ahtojen mukana. Nyt kokeiltu myös tuo paineilmalla=ei vaikutusta savutukseen. Tämän jälkeen koe ajolle letku irti pumpusta, kulkee samanlailla kuin ennen ja savuaa alhaalla eli tuo ahdonalainen ei toimi ???. Karasta kyllä näkee selvästi millä aluella se liikkuu. Eli onko tuo vika sitten pumpun sisällä vai eikö ainetta tule pumpulle tarpeeksi?.
Ai niin, olitkin jo kokeillut letku irti. Sitten tuntuu että joko ahdonalainen säätö ei toimi jostain syystä, tai sitten ainetta vaan ei riitä määräänsä enempää, vaikka miten ruuvaa. Onko sulla ahtopaine siis ihan vakio?
Oletko katsonut että se tappi tulee pihalle sieltä kolostaan kun karan nostaa pois moottorin käydessä?
-
Se tanko on ihan siellä kaasuvivun juuressa. Ahdot on vakiot. Tuota karan tappia en ole tutkinut. Täytyy kokeilla vielä kokonaan ilman karaa ja vaihtaa pa-suodatin. Tuntuu vaan oudolta että suodatin olisi niin vähän tukossa, että vetää normaalisti, mutta ahdoilla ei tule savua ???.
-
Se tanko on ihan siellä kaasuvivun juuressa. Ahdot on vakiot. Tuota karan tappia en ole tutkinut. Täytyy kokeilla vielä kokonaan ilman karaa ja vaihtaa pa-suodatin. Tuntuu vaan oudolta että suodatin olisi niin vähän tukossa, että vetää normaalisti, mutta ahdoilla ei tule savua ???.
Joo, se tappihan tosiaan tulee sieltä ulos kun auto on käynnissä. Sammuksissa muistaakseni pysyy pohjassa kun sen sinne painaa. Kannattaa vaan olla joku pieni ruuvari tms tikku jolla sen tapin saa takaisin kun se tulee ns "tappiin asti" ulos.
Melko epätodennäköistä kyllä tosiaan että ihan normaalisti pelaisi muuten vaikka suodatin on tukossa, mutta kai sekin ainakin teoriassa on mahdollista, ehkä. Helpoin kuitenkin tarkistaa näin alkuun.
Katsoitko sitä rajoitinruuvia jo että onko miten säädetty? Itse heivasin senkin pois koko ruuvin. Ja tosiaan jos se koko kaasuvipu on "väärällä" boorilla niin se selittäisi sen että tyhjäkäyntiä ei saa tarpeeksi pieneksi ilman tyhjäkäynnin nousemista.
-
jos kara on liian ylhäällä niin ei kierrokset nouse vaikka kuinka polkee..oletko ottanut karan pois ja katsonut reikään näkyykö tappia?? pitäis työntyä esille kun painaa tai vääntää kaasuvipua.
jos tappi ei liiku ---> ahdonalainen syöttö ei pelaa
-
Joo eli kaasuvipu ei vastaa rajoitinruuviin. Akselia on kokeiltu siirtää boorilla( niin että tyhjäkäynti menee pienemmälle) mutta ei pelannut yhtään. Tuo ahtokaran ja tapin toiminta täytyy kokeila huomenna.
-
Veikkaisin että saa liikaa ilimaa tai huonosti polttoainetta tukkeutuneen suodattimen takia.
Sitten tuli vielä tälläinen mieleen: onko maksimikierrosruuvi kuinka pitkällä?
Se täytyy mieluummin olla niin että teoreettinen maksimikierrokset on jotain 6000, eli jos kaasuvipu ei käänny riittävän "antavaan" asentoon niin ruokinta saattaa olla vajaata.
Mutta älä kierrättele kuitenkaan ainakaan yli 5000 kierrosta!
-
Joo eli päivitetään taas. Nyt vaihdettu polttoainesuodatin=ei vaikutusta, Ilmansuodatin on vaihdettu hiljattain. Maksimikierrosruuvi on ns. pois käytöstä, eli kaasuvivuston liikettä rajoittaa vain kaasuvaijerin rullassa olevat väkäset. Ahdonalaisen syötön tappi tulee ulos, noin puoleenväliin sylinteriä, kun kara on pois ja kaasuvipua kääntää.
-
ööö siis....
mä sain omani joskus sauhuamaan kun otin vakiokaran veke ja tein oman.
en saanut vakiokaralla sauhua 1.2 ahdoilla.
..ja voihan sitä kokeilla mitä tekee kun ottaa karan pois välistä mitä tekee :)
ainoa ongelma silloin on että ennen ahtoja sauhuu tulee aivan saatanasti :2funny:
-
Pakko täälläki hiukan kysästä hyvinkin aiheeseen liittyvää asiaa:) itellä tds bemarissa tuommonen mekaaninen ve pumppu ja Semmonen ongelma sen kanssa että käy tyhjäkäyntiä mutta kaasusta ei tapahdu mitään... Syöttöruuvi pohjassa ja viimesin kokeilu Semmonen että otin ahonalasen syötönsäätimen kellon päältä pultin pois ja painoin tapin pohjaan ruuvimeisselillä ja kas kummaa Sitte alko kaasuvivustaki tapahtumaan mutta kara yläällä ei mitään.. Mikähän tuon moisen ongelman vois aiheuttaa:/
-
Oletko kokeillut kääntää sitä karaa eri asentoihin ?...joskus tein jotakin säätöjä omaan 940 dieseliin tuolle ahtokaralle ja sekin teki tuollaisen tempun, että herkesi ottamasta kierroksia. Käänsin karaa vähän eri asentoon niin alkoi taas toimimaan ???
-
Sitä ei kyllä tullu koitettua:| tosin sen kyllä kokeilin että painoin vaan vähän sitä karaa alas ni otti kanssa kaasusta kierroksia mutta vaan vähän:/ sit myös niin päin että kaasu pohjaan ja karaa alas ni alko mistään kierroksia ja ois nostanu varmaan pohjaan asti ellei karaa päästäny takas ylös:/ vähän sekavalta vaikutti:D pumppu on kaiken lisäks 12mm nestepäällä ja koneesta ois tarkoitus saaha vähän kiukkusempi jahka sopiva ahin löytyy :) h2c holsetti tuossa ois mutta vähän liian julman kokonen :D