Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Volwo - 08.01.2025, 10:11:52
-
Hei! 2.0D V70 2008/2009 jäähdytysnesteestä:
Vihreetä nestettä sisällä, mutta esim. Motonetin rekkarihaulla ei anna vaihtoehdoksi vihreetä. Mitä tonne uskaltaa laittaa vai ei mitään? Pitääkö suosiolla vaan vaihdattaa nesteet jossakin?
Kylmällä koneella tippunut alle minimin. Itsellä ollut syksystä tuo auto, eli ei mitään hajua mitä sinne on laitettu..
Mitään ideoita mitä tehdä?
-
Laittaisin kylmästi jotain vihreetä jos siellä vihreet on sisällä.
Omassa on pinkit longlife vaikka pitäis olla vihree. Ihan sama, kyllä ne sinne käy.
-
Laittaisin kylmästi jotain vihreetä jos siellä vihreet on sisällä.
Omassa on pinkit longlife vaikka pitäis olla vihree. Ihan sama, kyllä ne sinne käy.
Kiitos vastauksesta! Vähän oon alkanut vierastamaan tuota väri-väriin, kun osa lähteistä ja ihmisistä väittää, että sekään ei kerro suoraan sopivuutta (koska eri valmistajien samat värit voivat olla sopimattomia keskenään). Mutta uskaltaisko sitä laittaa. Vai lisäiskö desin pari vettä nyt ensihätään ja vaihdattais nesteet jossain vähän myöhemmin.
-
Lisää vettä ja seuraile hävittääkö nestettä johonkin? Sisäkenno tai joku syylärin mehitys tms.
Halpis jäähärit pitäis kait parin kolmen vuoden välein vaihdella muutenkin. Jos ei oo vuotoja, niin pistät alkuperäiset tai sitä vastaavat sit sisään. Silleen ite tekisin.
-
Joo. Eihän se väri takaa sisältöö niinkuin sanoitkin. Voi silti hyvässä lykyssä tulla sopimaton yhdistelmä.
Jos haluut ihan varman päälle pelata niin laita sitä vettä vähän ja sitten nesteiden vaihto vedellä huuhdellen.
Ota huomioon että vesi ei paisarista nopeasti sekoitu nesteeseen, jos ei paljoa aja lisäyksen jälkeen voi paisari vetää jäähän.
Jos olis oma niin laittaisin vihreetä, on kuitenkin niin pienestä määrästä kyse ja sitten vois vaihdattaa kun ehtii niin tietää mitä siellä on. :P
-
Aivan, tuo onkin kinkkinen juttu, kun nyt ei oo tiedossa kuin n. 10-15km ajopätkiä.. On hävittänyt jonkin verran syksystä (n. 8tkm) ajalla. Jostain (muistaakseni tältä foorumilta) muistaakseni lueskelin, että tuo polttoainekäyttöinen lisälämmitin sitä vähän kuluttaisi - en sitten tiedä pitääkö paikkansa vai ei.
Voisihan sitä hetken seurailla ja jos hävittää, laittaa kättä taskuun ja käyttää jossain tutkituttamasaa, että mikä mättää..
E: mutta siis tässä skenaariossa täytyy lisätä vähän jotain vihreää. Onko se ihan sama, mitä? Eli motonetistä vaan vihreä neste, vaikka ei sitä tohon suosittelekaan?
-
Mites olis tämä: "Polaric jäähdytinneste 10L käyttövalmis. Sekoituskelpoinen kaikkien jäähdytysnesteiden kanssa. Käy kaikille moottorityypeille! Ei sisällä fosfaatti-, silikaatti- eikä nitriittiyhdisteitä."
Löytyy esim. puuilo
-
Mites olis tämä: "Polaric jäähdytinneste 10L käyttövalmis. Sekoituskelpoinen kaikkien jäähdytysnesteiden kanssa. Käy kaikille moottorityypeille! Ei sisällä fosfaatti-, silikaatti- eikä nitriittiyhdisteitä."
Löytyy esim. puuilo
Mietin myös, toimiiko nämä oikeesti? En oo vielä keltään kuullut, että olis kokeillut. Ei viittis kuitenkaan olla koekäyttäjä jos on riski että ei
-
Olen itse käyttänyt tätä S80 moottorissa kun en tiennyt mitä siellä oli mutta aina se riski tietysti on.
-
Vihreetä vaan, ei se siitä hajoo. Joku halpa puteli. *taavih->
-
Tuota käyttänyt muutaman vuoden eikä vielä ole ollut mitään ongelmia:
https://www.tokmanni.fi/jaahdytinneste-vihrea-1-l-6438114928011
-
Juu no tässä oli kyse tosin vaan pienestä lisäyksestä vanhan sekaan kun ei tiedä mitä siellä on. Tosin on vihreetä.
Eli pelko olkapäällä että uskaltaako sekoittaa.
-
Ensialkuun lisää vettä ja tarkkailee jos pinta alkaa vajota niin sitten siellä saattaa olla vuoto..
Polttonestellä toimiva lisälämmitin voi myös aiheuttaa sen että nestettä saattaa hävitä järjestelmästä mutta sen hävikki on kyllä minimaalista.
Aloittajan tapauksessa varaisin ajan korjaamolle ja vaihdattaisin uudet ja oikeat nesteet niin ei tule ongelmia..
-
Vihreätä tai sini-vihreätä sinne vaan. Etyleeniglykolia siellä kuitenkin on alunperin ollut ja volvollakin nesteen väri vaihtelee eri valmistuserien välillä vaikka samaa tavaraa on.
-
Ensialkuun lisää vettä ja tarkkailee jos pinta alkaa vajota niin sitten siellä saattaa olla vuoto..
Polttonestellä toimiva lisälämmitin voi myös aiheuttaa sen että nestettä saattaa hävitä järjestelmästä mutta sen hävikki on kyllä minimaalista.
Aloittajan tapauksessa varaisin ajan korjaamolle ja vaihdattaisin uudet ja oikeat nesteet niin ei tule ongelmia..
Jos lisään vettä, kuinka paljon pitää ajaa, että se sekoittuu jäähdytysnesteisiin? Ettei vaan käy hassusti...
-
Vihreätä tai sini-vihreätä sinne vaan. Etyleeniglykolia siellä kuitenkin on alunperin ollut ja volvollakin nesteen väri vaihtelee eri valmistuserien välillä vaikka samaa tavaraa on.
Onko tää varma tieto? Onko mahdotonta että olis just sitä toista minkä kanssa ei saa sekoittaa :idiot2:
On vaikeeks tehty.
-
Riittääkö mun jäähdyrysnesteet kuitenkin, jos kylmänä on alle minimin, mutta p-a lisälämmittimen jälkeen ihan sopivasti min ja max välissä. Uskaltaako ajella? Oon jo muutaman päivän ajellut, mutta en tiiä onko tyhmää vai todella tyhmää.... Ajellut juurikin tämän säikeen ongelman takia.
E: ja ei oo siis auto kertaakaan antanut edes tekstiä / valoa tai mitään, ite vana seuraillut. En tiedä osaako edes kertoa, luulis.
-
Niin kauan kuin nestettä paisarissa näkyy on turvallista ajaa.
Viivat on vaan viivoja. Ohjeellisia. Jos lämpimänä on viivojen välissä niin sehän on ihan ok.
Nimikin sen jo sanoo, paisuntasäiliö. Sinne ylimääräinen neste pääsee kun tilavuus kasvaa lämmetessä.
-
Niin kauan kuin nestettä paisarissa näkyy on turvallista ajaa.
Viivat on vaan viivoja. Ohjeellisia. Jos lämpimänä on viivojen välissä niin sehän on ihan ok.
Nimikin sen jo sanoo, paisuntasäiliö. Sinne ylimääräinen neste pääsee kun tilavuus kasvaa lämmetessä.
Kiitos paljon vastauksista, ehkä tämä tuo vähän mielenrauhaa ja uskallan ajella. Yritän saada jotain tolkkua siitä, mitä nestettä sinne on laitettu, niin olis ainakin turvallista lisätä. Varmaan olen ylivarovainen, mutta on ollut sen verran huonoa tuuria autojen kanssa, ettei viitsisi ainakaa itse sotkea asioita ;D
-
Kysyin huollosta, jossa vaihdettu aikanaan tuohon edellisen omistajan toimesta vesipumppu (eli todennäköisesti nesteet). Sieltä vastasivat:
"Hei, tyyppi on G11"
Eli käykö siis esim. Tämä:
https://www.motonet.fi/tuote/motox-standard-pakkasneste-vihrea-100-percent-1-l?product=60-0160
Vaikka ei tuossa ole mainintaa G11..
-
Motox classic tai sininen king fixukselta
-
Siinä oikea, jos G11 hakusessa. Sama kuin omassani, eli sinistä.
https://www.motonet.fi/tuote/motox-classic-g11-pakkasneste-sininen-100-percent-1-l?product=60-0166
-
Eli oliko siis todella hyvä juttu, että en lisännyt vihreetä nestettä, kuten täälläkin suositeltiin? Vai meneekö tuonne myös vihreä? Jos nyt laitan sinistä ja siellä on vihreää, niin siinähän taas kerran kumotaan se, että pitäisi laittaa väri väriin? :buck2:
-
Laita sitä sinistä G11, koska sinulla tiedossa nyt tasan mitä siellä on. Ja niiden erottaminen toisistaan paisariin katsomalla on kyllä vaikeaa :)
PS. Ymmärtääkseni vihreä ja sininen sekoittuvat aiheuttamatta ongelmia.
-
Laita sitä sinistä G11, koska sinulla tiedossa nyt tasan mitä siellä on. Ja niiden erottaminen toisistaan paisariin katsomalla on kyllä vaikeaa :)
PS. Ymmärtääkseni vihreä ja sininen sekoittuvat aiheuttamatta ongelmia.
Kiitos vastauksesta. Joo, pitää vielä uudemman kerran katsoa, jos se voiskin olla sinistä.. Sillä tuota vihreää mietin, kun 1. Jos siellä on vihreää ja jos sekin on G11(?) -> autowiki; "Sinistä/vihreää G11-nestettä ei saa sekoittaa punaiseen G12-jäähdytysnesteeseen"
Ja 2. Tuota löytyis iteltä tilkka jo valmiiksi.
Eli jos tuo vihreäkin on G11?
Mutta hyvä jos ne menee keskenäänkin, sittenhän ei pitäisi ongelmaa olla.
-
Tuo sininen g11 neste sekoittuu kyllä vihreän kanssa. Tuo on semmosta ns. longlife nestettä ja moni valmistaja lupaa sille pidemmän vaihtovälin verrattuna perus vihreään etyleeniglykoliin. Ongelmia toki voi tulla jos sitä nestettä ei siltikään vaihdeta ajoissa, kuten esimerkiksi vanhetessaan alkaa kiteytymään ja tukkii kennot. Tämä ongelma on ollut yleisimmin jakoketjulla olevissa moottoreissa joissa vesipumppuun ei kosketa ennen kuin se hajoaa, jolloin jäähdytinnesteetkin on vaihtamatta kun eihän takuuajan jälkeen tarvitse vaihtaa kuin moottoriöljyt ::) Vaihtamalla nesteet ajoissa tuolta ongelmalta säästyy. Useimmiten esim. jakopään huollossa vaihdetaan pumppu ja myös nesteet, ja jos vaihtovälinä pitää sen 5v niin tuskin tulee ongelmia
-
Jaahas, mä taas olin jostain lukevani, että long life -nesteitä ei sais sekottaa "tavallisen" kanssa.
Joo, tuo on kyllä ihan totta ;D ja tähän on kyllä 1,5v ja 30tkm sitten vaihdettu vesipumppu, eli oletettavasti myös jäähdytysnesteet.
Ei oo ees kovin pahan hintainen käyttää ammattilaisillakaan vaihdatuttamassa, mutta tunnistan kuvaamasi ajatusmallin - myös itsessäni :D
-
Ei taida yhdessäkään vihreässä jäähdytinnesteessä olla G11 merkintää, ihan jotain muuta. Sininen tai sinivihreä on G11
-
Ei taida yhdessäkään vihreässä jäähdytinnesteessä olla G11 merkintää, ihan jotain muuta. Sininen tai sinivihreä on G11
MANNOL AG13 Hightec MN4013-10 Jäähdytinneste
G11, vihreä, 10l, Valmiiksi sekoitettu, amiinivapaa-silikaattipitoinen
Ei niistä väreistä ole ilmeisesti selkeää linjaa. Itsekin pähkäilin toissatalvena mitä sinne laittaisin kun tuli vuoto lohkon kupeessa olevaan muoviseen laippaosaan ja nestettä vuoti runsaasti tielle. Onneksi mittaristoon tuli selvä varoitusteksti ja uskoin sitä ajoissa.
Paikallinen autokorjaamo hankki siihen jostakin käytetyn osan kun uusia ei ollut saatavana.
Ihan tavallista vihreää glykolia ne asentajat sinne sitten laittoivat. Itse täydennykseksi en silloin hirvannut laittaa kuin paljasta vettä.
-
Olen itse elänyt siinä käsityksessä, että etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia ei saa sekoittaa keskenään. Siitä tulee se kuuluisa puuroutuminen. Lähes kaikki käytettävät nesteet tämän päivän autoissa lienee etyleeniglykolia. Erilaisia nesteitä ei toki kannata turhan päiten sekoitella, ja kannattaa laittaa sitä jota siellä on, mutta käsittääkseni mitään kovin kauheaa ei pitäisi tapahtua kahden eri tyyppisen etyleeniglykolin sekoittamisesta. Tai ainakaan en ole koskaan tälläistä todistanut. Väriä ei niinkään kannata tuijottaa, vaan mitä se tavara oikeasti on.
-
Olen itse elänyt siinä käsityksessä, että etyleeniglykolia ja propyleeniglykolia ei saa sekoittaa keskenään. Siitä tulee se kuuluisa puuroutuminen. Lähes kaikki käytettävät nesteet tämän päivän autoissa lienee etyleeniglykolia. Erilaisia nesteitä ei toki kannata turhan päiten sekoitella, ja kannattaa laittaa sitä jota siellä on, mutta käsittääkseni mitään kovin kauheaa ei pitäisi tapahtua kahden eri tyyppisen etyleeniglykolin sekoittamisesta. Tai ainakaan en ole koskaan tälläistä todistanut. Väriä ei niinkään kannata tuijottaa, vaan mitä se tavara oikeasti on.
Tämän ketjun ongelmassa taas yksi syy miksi on hyvä huollattaa auto merkkihuollossa tai edes aina samalla pajalla.
Ite oon käyttäny omani aina sinisellä ja käytän kyllä tästä eteenkin päin vaikka just tuli auto 11 vuotta vanhaksi.
-
MANNOL AG13 Hightec MN4013-10 Jäähdytinneste
G11, vihreä, 10l, Valmiiksi sekoitettu, amiinivapaa-silikaattipitoinen
Ei niistä väreistä ole ilmeisesti selkeää linjaa. Itsekin pähkäilin toissatalvena mitä sinne laittaisin kun tuli vuoto lohkon kupeessa olevaan muoviseen laippaosaan ja nestettä vuoti runsaasti tielle. Onneksi mittaristoon tuli selvä varoitusteksti ja uskoin sitä ajoissa.
Paikallinen autokorjaamo hankki siihen jostakin käytetyn osan kun uusia ei ollut saatavana.
Ihan tavallista vihreää glykolia ne asentajat sinne sitten laittoivat. Itse täydennykseksi en silloin hirvannut laittaa kuin paljasta vettä.
Mannollia on turha lähteä etsimään jäähdytinnesteenä kaupasta varta vasten, löytyy lähinnä öljyjä
Vihreääkin on kahta ai kolmea erilaista.
Väri väriin tai käy marmorilta hakemassa.
.