Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Reif - 19.01.2012, 18:53:30
-
Hylsy tuli katsastuksesta. Syynä löysä käsijarru, liekö palat kulunut.
kahvan luota en löytänyt mitään millä kiristäisi vaijeria.
Ajattelin kierittää säädin ruuvia jarruissa, mutta en saa jarrulevyä pois. Eikös tässä ihan rumpu jarrut ole?
Joutuuko vetarin mutterin irroittaa että saa levyt pois, ja jos joutuu niin mikä on kiristys momentti?
vinkkejä tähän?
Volvo mallia -95 2.5l.
-
Itekkin kaipaisin tietoa tästä miten se oikein tehdään. Mun mielestä sitä pystyy kiristämään ainakin siitä käsinojan lokerosta pienestä luukusta joka on siellä pohjalla. Ja kiristämiseen käy luultavasti torx avain :)
-
Käsijarrun pystyy kiristämään/löysäämään ottamalla takatuhkakupin pois keskikotelosta ja sen jälkeen kotelon takapaneelin. Lähtee kampeamalla ohuella talttapääruuvarilla alanurkissa olevia muovikynsiä ylöspäin ja vetämällä samalla paneelia taaksepäin. Vaijeri kulkee kotelon sisällä oikeassa reunassa ja siinä on käsin pyöriteltävä mutteri(jollei kierteitä ole ronkittu pilalle). Tiukkaus paras tehdä perä ylhäällä, jolloin voi välillä nykäistä kahvasta ja käydä kokeilemassa pyörivätkö pyörät vapaasti. Kiristää niin kauan kunnes tulee hyvin pieni laahaus ja sen jälkeen testiä vaan.
Levy lähtee kunhan käsijarrukengät ovat tarpeeksi löysällä. Levyn sisäreunaan muodostuu ruosterantu ja levyn kuluessa myös muutoinkin tulee olake. Vaijeria ajan myötä tiukatessa kengät jäävät reunuksen taakse pitämään vastaan levyä irrottaessa.
Itekkin kaipaisin tietoa tästä miten se oikein tehdään. Mun mielestä sitä pystyy kiristämään ainakin siitä käsinojan lokerosta pienestä luukusta joka on siellä pohjalla. Ja kiristämiseen käy luultavasti torx avain :)
Pätee 850/x70I.
-
Hyvä, kiitos ripeästä vastauksesta. juu kyllähän minä sen ison jenka tapin löysin minkä lävitse vaijeri kulkee, mustaksi maalattu näyttää muoviselta. En uskonut sen olevan kiristin. Sitä siis pyörittelemään, katsotaan josko paloissa riittää varaa.
Itse koitin irroittaa tuota takapaneelia, mutta ei lähtenyt eikä myöskään hajonnut, nyt hyvä kaivaa kun tietää kuinka lähtee.
Ja nämä ketun mainitsemat torx ruuvit ovat vain keskikonsolin kiinnikkeet.
Kiitos.
-
Kyllä siellä torx on kiristysruuvissa mutta tosiaan 850/70 malleissa niinkuin Lankku sanoikin.
-
Kyllä siellä torx on kiristysruuvissa mutta tosiaan 850/70 malleissa niinkuin Lankku sanoikin.
jep jep 850 mulla ennen oliki :P
-
Sattuuko olemaan kuvaa taka-akselin päällä olevasta vaijerin ohjaimesta (740)? Omassa sitä ei ole ja sellainen siis pitää tehdä.
-
Oikeaopppisesti se käsijarru säädetään niin, että ensin vaijeri täysin löysälle, kiristetään rummun sisältä säätötangosta kengät lähelle rumpua ja sitten vasta kiristetään vaijeri. Pelkästään vaijerista säätämällä käsijarru ei pysy kauaa kunnollisena (tämän voi todeta vaikkapa 240:stä, jossa kenkien välissä ei ole vakiona säätöä).
Sattuuko olemaan kuvaa taka-akselin päällä olevasta vaijerin ohjaimesta (740)? Omassa sitä ei ole ja sellainen siis pitää tehdä.
Teet sinne taka-akselille tuommoisen (pakoputkiklemmarin koko 64 mm ;))
http://www.csbilteknik.com/default.asp?pid=216 (http://www.csbilteknik.com/default.asp?pid=216)
-
Oikeaopppisesti se käsijarru säädetään niin, että ensin vaijeri täysin löysälle, kiristetään rummun sisältä säätötangosta kengät lähelle rumpua ja sitten vasta kiristetään vaijeri. Pelkästään vaijerista säätämällä käsijarru ei pysy kauaa kunnollisena (tämän voi todeta vaikkapa 240:stä, jossa kenkien välissä ei ole vakiona säätöä).
Tähän voisi tarkentaa, että eipä siellä ysissä tai seiskassakaan ole mitään säätötankoa. Toimivana ratkaisuna on ollut lisätä pientä pellinsuikaletta palan alle.
Vaijeria kiristämällä palan asento muuttuu ja sitämyöten se ei ota koko matkaltaan kiinni rumpuun. Säätöpalojen avulla pidetään palan asento edes melkein järkisenä.
-
tuo kuvassa oleva korjaussarja maksaa biltemassa 8,99e ja tuskin mahdottoman kallis muuallakaan.
-
Tähän voisi tarkentaa, että eipä siellä ysissä tai seiskassakaan ole mitään säätötankoa. Toimivana ratkaisuna on ollut lisätä pientä pellinsuikaletta palan alle.
Oonpa ostellut noihin noita säätöruuveja, saapi helpolla hyvän. http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=22-2000