Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Jorma - 13.01.2025, 14:16:23
-
Elikäs 600 tkm pyörähtää mittariin ja 4 vuotta lähestyy edellisestä vaihdosta (n. 140 tkm). Joskus näkee suosituksia vaihtaa niitä hihnapyöriä (nokka-akseli - ehkä alempikin).
Toki maksavat jotain muttei nyt ihan mahdottomia. Esim. Volvo oe https://www.motonet.fi/tuote/nokka-akselin-hammaspyora-30-04561?product=30-04561&fromsparepartssearch=true reilut 90€
Bilian verkkokauppa ei löydä tuolla Volvon numerolla lainkaan.
Onkohan vaihtoon mitään syytä / perustelua? Kuluneisuuden perusteella toki voisi arvioida mutta vähän myöhäistä jos korjaamolla kone avattuna eikä vaihto-osaa ole hankittu.
Perinteisesti on vaihdettu vesipumppu, jakohihna, hihnankiristin ja ohjainrulla
-
En ole kuullut näistä muista kuin että jossain d5:ssa on kampiakselin hihnapyörä vaihdettu kuluman takia, ennenkuin hihna pettää
-
Yhden moottoririkon olen nähnyt kun kampiakselin hihnapyörän uloin osa(se jossa mu-hihna pyörii) irronnut vuoganoinnistaan ja lopunhan suattaapi arvata.
Kyseisessä autossa alkuperäinen kolkottava vauhtipyörä (500tkm) joka ilmeisesti rasittaa juuri tuota hihnapyörää.
-
Tuosta mun XC70:stä (ITV-4) on vaihdettu hihnapyörä aiemmassa elämässään. Ilmeisesti Oulun taudin takia.