Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: tepaa - 16.01.2025, 07:47:59
-
Onko tietoa lämmittääkö auto ajoakun nestekiertoa kun akun laittaa kovilla pakkasilla lataukseen? Kova se on kesällä akkua jäähyttelee latauksen aikana.
Oliskohan hyvä rajoittaa lataustehoa vaikka 15A->8A tasolle pakkasilla kotilaturissa? Tätä ole harrastanut.
-
Hei,
tietääkseni ei ole näissä vähän vanhemmissa hybrideissä nestekiertoista lämmitystä eli akku lämpenee sitten itse sähköstä jne.
Lataustehoa ei tarvi ainakaan voimavirrassa säädellä, mutta jos on suko-laturi, niin yli 8A ei edes suositella. Itellä sellainen johdon yhteydessä oleva laturi voimavirrasta ja en ole huomannut juuri eroja 3-vaihelatauksessa onko 8A-16A eli olen pitänyt koko ajan 16A:ssa. Sisäinen laturi maksimi muistaakseni 3,6-3,7kW.
-
Defan kiinteä laturi 16A omassa sähkösyötössä kiinni. Latausteho säädettävissä nyt 8A-16A välillä.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/851791/DEFA-Solid-sahkoauton-latausasema-4-6-kW-6-20-A-1-vaihe-Type
-
Ajatus taustalla että tykkäiskö kylmä akku että lataus olisi alhainen 8A.
Taidan tällä hennolla akun latauksella mennä toistaiseksi.