Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: Volovoholisti - 18.01.2025, 13:48:17
-
Otsikon mukainen kampe, edellisiltana normaalisti töistä kotiin ei mitään erikoista matkalla. Seuraavana aamuna käynti-ääni muistuttaa betonimyllyn ja traktorin sekotusta. Jako ei ollu hypänny ja testeri ei anna minkäänlaista koodia. Olisko sieltä suutin antautunu vai mistä lähtiä ettimään vikaa? Jakopäähän kaikki laitettu uutta alle 10 tkm sitten, ja hampaatkin näytti olevan tallella. Videoa tänne en äkkiseltään huomannu mitenkä sais.
Kiitoksia etukäteen.
-
Laita videoa vaikka yksityisenä YouTubeen ja linkkaa tänne.
-
https://youtube.com/shorts/pJteMfRV20U?si=fAViEAhPLutsE6RZ
-
Aikamoinen ääni. Näkyykö apulaitehihnan luona mitään erikoista?
-
Suutin vikaa varmaan kun ei käy kaikilla pytyillä. heiluu niin paljon toi kone. Ei suihkuta suutin kunnolla taitaa enemmän valuttaa. Ootko koittanut laittaa kierroksia tasaantuuko käynti. Eikä kannata paljoo käytellä polttaa helposti mäntään reijän kun polttoainetta ei mene tasaisesti.
-
Vuotavalta suuttimelta vaikuttaisi minunkin korvaan. Kokeile ottaa yksi kerrallaan suuttimenjohto irti muuttuuko tilanne.
-
Apulaitehihnalla kaikki ok.
Ei tohtinu kierroksia antaa kun tuo ääni jokseenkin erikoinen. Tuossa ei taida olla oikeen muuta vaihtoehtoa kun kaikki suuttimet irti ja viedä penkkiin.
Edit, kokeillaampa tuo johtotesti
-
Onko kokemusta suuttimien irrotuksesta? Vaatiiko tonnien vehkeet kuten tähtisaksalaisessa että saa suuttimen irti vai onnistuuko ns kotitarpeilla (ulosvetosrj)?
-
Itse vaihdoin just marraskuussa kaikki suuttimet kun alko savuttaan ja käymään samalla tapaa. Mutta kun anto kierroksia käynti tasaantui ja pääsin kotio reissusta ei jättänyt tielle. Lähti kyllä helpolla irti kaikki pultit auki ja pikkusen ruuvarilla kampes ylöspäin ja nosti pois. Suuttimet kesti 540000km. Nyt kyllä käy todella hyvin. Laitoin kyllä käytetyt suuttimet joilla oli ajettu alle 200000km.
-
Voi lähteä nostamalla, voi vaatia suuttimen pääliosan irrotuksen ja ulosvetimen. Tai mitä vaan siltä väliltä. Kokeilee ensin irtoaako käsin tai hieman pihdeillä kampeamalla.
-
Tarkista että suuttimen paluupuoli on auki tankkiin asti.
Jos tukossa niin työntää "väkisin" suuttimet paaluupuolen dieselin suuttimeen ja käyntiääni videon kaltainen.
Helppo testata,konehuoneessa paluuletkuun kompuralla pieni paine(loriseeko tankissa)
-
Suuttimen johdot irrotettu vuorotellen, jokaisella meni ääni huonommaksi. Tankissa lorisee. Mutta. Ensimmäinen vikakoodi (suuttimien sytytyskatkosten lisäksi) polttoaineen säätöventtiili signaali virheellinen. Mistä tuota alan etsimään? Onko oikeasti venttiili vai anturi? Paineanturin löysin jo vikakoodien perusteella
-
Kierroksia nostaessa ääni ja käynti tasaantuu, mutta koneesta kuuluu silti kova kalkatus. Aloin jo epäillä kuitenkin sitä remmiä olisko hypänny, merkkejä en uudestaan kattonu, mutta hampaat näytti olevan kaikki tallella. Toisaalta mitään normaalista poikkeavaa ei startatessa kuulu, oli railpainetunnistimen johto irti tarkoituksella niin sai startata pitkään käynnistymättä