Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Kkrrmeli - 20.01.2025, 17:32:47
-
Lisälämmitin oli lukinnut itsensä, kun pysäköintilämmitin oli ajastettu päälle. Huollossa kuittasivat vikakoodit ja sanoivat, että yleensä tämä auttaa ja taas toimii. Hetken toimikin. Ajossa lisälämmitin toimi aluksi moitteetta mutta ajastettu lämmitin löi taas lukituksen päälle. Toisen kerran vikakoodin lukuun ja seuraavat koodit saatiin:
B1D2211 jäähdytysnesteen lämpötunnistin - Maavuoto
B1D3468 ja P20299A seisontalämmityksen ohjainlaite/lisälämmityksen ohjainyksikkö - Komponentti lukittu
Koodien kuittauksen jälkeen taas toimi ajossa jonkinaikaa, kunnes ei enää toimi siinäkään.
Sanoivat huollossa, että pitää varata aikaa että tutkitaan ja etsitään, mutta onkohan se niin, että kolmen (kalliin) etsintätunnin jälkeen todetaan perinteisesti, että vaihtoon koko lämmitin? Eli onko kenellekään tuttua vikaa, onko jokin korjattavissa oleva ongelma?
-
Tuon lämmittimen malli on varmaankin jo tt-vevo, uutta tarjoavat jos päätyvät vialliseen mikäli kyseessä huoltopaikkana sininen, muualla tuo on korjattavissa. Lämpöanturi jos antaa virheellistä tietoa niin lämmitinkään ei toimi.
-
Lämpötilatunnistinta ei muistaakseni saa erikseen vaan menee piirikortin vaihdoksi. Se taas vaatii ohjelmoinnin.
-
Vikakoodihan viittaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturiin. Moottorista riippuen maksaa 50-100€ ja on usein aika helpossa paikassa vaihtaa itsekin, esimerkiksi termostaattikotelossa tms. Usein voi aiheuttaa muutakin oiretta, epätasaista tyhjäkäyntiä, laiskaa kaasuun vastaavuutta jnejne.
Itse vaihtaisin tuon aluksi ja kuittaisin koodit.
-
Webassa on oma tunnistimensa.
-
Lämpötilatunnistinta ei muistaakseni saa erikseen vaan menee piirikortin vaihdoksi. Se taas vaatii ohjelmoinnin.
Webassa on oma tunnistimensa.
Joo ja tt-v sekä vevo ja evo malleissa se on ihan omalla johtosarjalla, lämpöanturi+ylilämpösuoja.