Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi

Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Takavetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => 700, 900 & S/V90 => Aiheen aloitti: Johannes.N - 26.01.2025, 17:19:42

Otsikko: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 17:19:42
Kysytääs nyt täältäkin. Monta kuukautta jo tapellut asian kanssa. Kyseessä siis bleedventtiilillä piristetty b230fk 940 aw71l askilla. Ahtoja 0.5bar. Vikana siis tosi rasittava pätkintä max ahdoilla. Käytännössä kaasupohjassa ei voi edes ajaa koska pää nyökkyy siihen malliin että osuu rattiin hetkenä minä hyvänsä. Pätkii siis vedossa useita kertoja peräkkäin, niinkuin hävittäis kipinän kokokaan. Ei ole kuitenkaan ikinä sammunut tienpäälle.

Tulpat vaihdettu ja kärkiväli säädetty, uusi puola, uusi virranjakajankansi ja pyöriä, toisella maffilla kokeiltu, imuvuodot käyty läpi, maadotukset katottu, ykk anturi uusi, tulpanjohdot tarkistettu, bensanpaineet ok, bpumpun rele uusi. Millään ei ole ollut oikeastaan mitään vaikutusta mihinkään.

Joskus antoi liudan vikakoodeja maffista ja lamndasta, maffin vaihdon jälkeen hävisi mutta toimi edelleen samalla tavalla.

Videota voin koittaa kuvata niin saa paremman käsityksen miten käyttäytyy. Mutta käytännössä ajo on kuin nostaisi jalan välillä kaasulta 0.5 sekunniksi ja löisi takaisin pohjaan

E: vikakoodeina ainoastaan 2-3-1 eli lambdaan viittaava, valo ei kuitenkaan pala. Onko se nyt vaan tuosta anturista kiinni koko vika?
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: laatikkovika - 26.01.2025, 18:08:05
Vm? Yks vai kaks b-pumppua? Jos kaksi ja tankkipumppu pettää voi paineet olla ok mutta vedossa ei riitä löpö.
Jos pelkkä tankkipumppu niin ei sit mit. Voihan sekin toki vedellä viimesiä tai sihti olla tukossa. ???

Eihän ahto karkaile kun pätkii, fuelcut?
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 18:38:54
Vm? Yks vai kaks b-pumppua? Jos kaksi ja tankkipumppu pettää voi paineet olla ok mutta vedossa ei riitä löpö.
Jos pelkkä tankkipumppu niin ei sit mit. Voihan sekin toki vedellä viimesiä tai sihti olla tukossa. ???

Eihän ahto karkaile kun pätkii, fuelcut?

95vm, yhdellä pumpulla. Ahdot pysyy tasasena eikä karkaa
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: laatikkovika - 26.01.2025, 21:24:34
Hukkaportin jousi kunnossa? :P
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 22:15:48
Hukkaportin jousi kunnossa? :P

No varmaan huomaisi ahtomittarissa jos jousi temppuilee. Pysyy hyvinkin tasaisesti 0.5baarissa eikä pompi turhia. Vielä sen verran lisä infoa että tosiaan summan mutikkaan en ole mitään osaa vaihtanut vaan kaikissa ollut selväsi jotain kulumaa, virranjakajankannessa oli kontaktipintoihin kulunut selvät urat niinkuin pyöriä olisi hieronut niitä, ykk anturin piuhan eriste oli palanut poikki ja tulpat oli ihan mustat ja karstaiset. Silti mikään ei ole vaikuttanut mihinkään, ainakaan merkittävästi :D

Vetoja tuntuu olevan normaalisti, lähtee käyntiin ok, tyhjäkäynti humppaa kevyesti. Kiertää kyllä ajossakin punarajalle asti kunhan pääsee tuon pätkimisen ohi joka yleensä on siinä 3000rpm jälkeen
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: laatikkovika - 26.01.2025, 22:37:52
Se pätkiminenkö ei sitten näy ahtomittarissa? :) luulis näkyvän johtui sitten mistä tahansa, tai sitten mittari ei ehdi mukaan.

En viitti enempää ehdotella kun menee niin hakuammunnaks.
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 22:57:53
https://youtube.com/shorts/PrmlYGz_wns

Tuossa jotain videon pätkää. Ratti heiluu kun on niin pirun liukasta, mutta vilkuttamisen jälkeen kaasu on koko ajan pohjassa. Äänien kanssa saa paremman idean mikä on vialla
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 23:02:14
Se pätkiminenkö ei sitten näy ahtomittarissa? :) luulis näkyvän johtui sitten mistä tahansa, tai sitten mittari ei ehdi mukaan.

En viitti enempää ehdotella kun menee niin hakuammunnaks.

Siis tottakai se vajoaa kun kierrokset kerkeeää pätkinnän aikana laskea, mutta ilman pätkintää tasasella puoli kaasulla pysyy ahdot 0.5bar. Siitä lappu lattiaan niin ei nouse siitä ylemmäs
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Nirape - 26.01.2025, 23:03:19
Kipinän heikkouta yleensä jos pätkii maksimi väännöllä. Kokeilitko pienentää tulpan kärkiväliä?
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 23:13:08
Kipinän heikkouta yleensä jos pätkii maksimi väännöllä. Kokeilitko pienentää tulpan kärkiväliä?

Kärkiväli nyt 0.60mm, tulpat ngk bpr6es, säädin ihan rakotulkin kanssa. Vakiona taisi olla kärkiväli jotain 0,80-0,90 luokkaa, kokeilin molemmilla. Vaikutus, ei mitään :D
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 26.01.2025, 23:23:09
Vaihetaan nyt seuraavana bsuodatin kerta semmonen löytyy hyllystä jo  :idiot2:
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: jogiin - 16.02.2025, 02:37:23
Toimiiko vakio ahdoilla kuitenkin normaalisti?  ???
Ei sillä että ois eka autogauge tms mittari mikä näyttää pikkusen väärin  ::)
Edit: Sen verran voi just mittari heittää et tosiaan fuel cut iskee noilla nurkilla.
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 18.04.2025, 19:49:35
Toimiiko vakio ahdoilla kuitenkin normaalisti?  ???
Ei sillä että ois eka autogauge tms mittari mikä näyttää pikkusen väärin  ::)
Edit: Sen verran voi just mittari heittää et tosiaan fuel cut iskee noilla nurkilla.

Vakioahdoilla ihan sama homma.

Intti haittaa harrastustoimintaa. Jäänyt volvo vähälle huomiolle. Edelleen ajossa kuitenkin. Tulpat vaihtui 7 lämpöarvoisiin, tuntu vähän helpottavan oireita. Nyt kun lumet sulanut ja pitoja niin huomannut että se oire on nimenomaan tuossa 3rpm kohilla, sen yli kun vain hivuttautuu niin toimii ok ja kiertää loppuun.

Samalla huomannut että kiekkamittari heijjaa välillä, voisko kehä olla paskanen? Anturi kuitenkin uusi.
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: jogiin - 21.04.2025, 00:00:37
Vakioahdoilla ihan sama homma.

Intti haittaa harrastustoimintaa. Jäänyt volvo vähälle huomiolle. Edelleen ajossa kuitenkin. Tulpat vaihtui 7 lämpöarvoisiin, tuntu vähän helpottavan oireita. Nyt kun lumet sulanut ja pitoja niin huomannut että se oire on nimenomaan tuossa 3rpm kohilla, sen yli kun vain hivuttautuu niin toimii ok ja kiertää loppuun.

Samalla huomannut että kiekkamittari heijjaa välillä, voisko kehä olla paskanen? Anturi kuitenkin uusi.
Katoppa suutin/järjestelmä releen kunto ??? Ja pumpun rele auki myös. Ei tuo nyt ylitse pääsemättömälle kuulosta, joku ihan yksin kertanen homma  :)
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 21.04.2025, 16:35:02
Katoppa suutin/järjestelmä releen kunto ??? Ja pumpun rele auki myös. Ei tuo nyt ylitse pääsemättömälle kuulosta, joku ihan yksin kertanen homma  :)

Pumpun rele uusittu. Nyt kokeilin taas vakio ahdoilla ja kas kummaa pelittää :idiot2: Varmaan jossain vaihdetussa osassa kuitenkin ollut jotain isompaa vikaa kun aiemmin ei toiminut vakio ahdoillakaan. Jospa bensalastulla sais sen verran rikkaammalle seoksia että kärsis nostaa paineita reippaammin, on tuo niin luumu vakio ahdoilla.
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: Johannes.N - 03.05.2025, 20:40:49
Bensalastu lyöty sisään ja ahtoja nostettu. Vetää sutii ja pärisee, eikä pätki. Kai kyseessä oli sitten ihan vaan fuel cut :idiot2:
Otsikko: Vs: B230fk pätkiminen
Kirjoitti: laatikkovika - 03.05.2025, 20:54:07
Mulla on ollut fk jossa vain bleedi ja ahdot 0.8 bar ja hyvin veti.
No samapa tuo jos toimii.

Sulla on ollut vaparin lastu. :2funny: