Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: volvoon apua - 27.01.2025, 22:36:51
-
kenelläkään kokemusta ihan yks kaks ei enää volvo kulkenut ja on tehoton alkaa olla ideat loppu kaikki käyty läpi ihankun ei ahtaisi kuin pienillä kierroksilla ahtovuodot tutkittu ei löydy egr putsattu vikakoodeja ei anna ei oireile mitenkään ei öljyvuotoja eikä puskemustaa! Auto -07 d5 ajettu 450 tuhatta
-
Alkuunsa katsoisin testerillä antaako saman määrän ahtoja kuin pyytää, näyttääkö ahtopaineanturi järjellisiä lukemia moottori sammuksissa ja onko polttoainesuodatin vaihdettu?
-
Tätä on näköjään liikkeellä. Juuri tänään huomasin, ettei D5 vastaa kunnolla kaasuun. Takaa ei pukkaa mustaa savua joten ahtovuotoa ei ainakaan paljoa voi olla.
Jostain syystä ryntää iloisesti eteenpäin kun kierrokset saa noin 4000 rpm
Yleensä kuuluu pieni ääni kun oikaisee nilkan ja turbon siivet kääntyy, nyt ääntä ei kuulu. Turbo on Garrett vaihto-turbo, ajettu alle 50 tkm.
Vikakoodit: pysyvä koodi, jotka ei nollaannu, liittyy EGR (tulpattu), ikkunat DDM005, DDM004D, CEM1A59 (ei alkuperäinen stereo), monesti herjaa takaovien lukkoja CEM6A01 jne.
Ehdottakaas tyypillisiä testejä - Vida löytyy, mistä mainittu
"testerillä antaako saman määrän ahtoja kuin pyytää, näyttääkö ahtopaineanturi järjellisiä lukemia moottori sammuksissa" löytyy Vidasta ja "onko polttoainesuodatin vaihdettu" - ajettu noin 30 tkm. Sen voin toki vaihtaa. Oireileva suodatin on tuttu vuosien takaa - tosin meni limp modeen kiihdytyksen aikana - nyt ei kiihdytä kunnolla mutta kulkee muuten normaalisti.
-
Ahtovuoto on joskus hankala löytää, saippua vettä suihkuttelee putkiston pintaan ja polkaisee korttelin ympäri, monesti löytynyt vuoto ja se vaahdon määrä joskus reiluhko :D
-
Ahtovuoto on joskus hankala löytää, saippua vettä suihkuttelee putkiston pintaan ja polkaisee korttelin ympäri, monesti löytynyt vuoto ja se vaahdon määrä joskus reiluhko :D
Joo, jostain syystä painovoima rikkoo putket aina alapuolelta joihin ei nää. Minulla on tämä Volvo ollut pitkään ja käytännössä kaikki putket on vaihtuneet repeämisten vuoksi - tosin reiät on olleet isoja ja oireet näkee taustapeilistä ;D
Suodatin vaihdettu - ei vaikutusta. Jotain paineenmittausongelmaa tms. varmaan, jos ahtopaineet vuotaisi, vaikea käsittää, miksi melko tarkkaan 3500rpm, vaihteesta riippumatta (man) auto hyökkää löysän kiihdytyksen päätteeksi kuin ”gebardi” ja ilmiö on toistettavissa.
Alipaineletkuissa pysyy paine. Sitä turbonohjauksen venttiiliä en ehtinyt kaivaa esille.
-
Auto toimii hyvin mutta normi tehot on edelleen kadoksissa sinne 3500 rpm tietämille. Olen reissussa ja luin netistä, että ECUn resetointi irrottamalla akku vartiksi voisi auttaa. Onko kukaan kokeillut?
Vaihdoin viikonloppuna apulaitehihnan ja kiristimen, en irrottanut ecun kuoria mutta pitäisi kai kurkistaa, ettei mikään ole löysällä.
-
Voihan sitä resetointia koittaa mutta harvemmin on auttanut, kaapelit irti 10-15 minuutiksi ja sen jälkeen vielä yhteen niin konkat tyhjenee, ei siinä mitään menetäkkään jos kokeilee.
-
Tämä ratkes yhden kokeneen foorumilaisen vihjeen avulla.
Vaikka alipaineletku piti painetta kun kone ei käynyt niin moottorin kiinnikkeissä on vuoto, kun tukin letkun, auto toimii normaalisti, ehkä tehoa tuli jopa lisää.