Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: -volvo- - 28.01.2025, 21:07:44
-
Moro.
Xc60,vm-15 D4,2.0. Aj250tkm
Onko näiden huohotin ongelmista kokemuksia? Jokin valskaa öljyä nyt imupuolelle,on siis ahtoputket,turbo yms öljyssä.
Kävi viallinen turbo mielessä,mutta ei pöllytä,äännä ja tehojakin on. Sekä sotkisiko se ilmanputsarinkin öljyyn vuotaessaan?
Huohottimesta öljyä kuitenkin tulee koska oli 10km lenkillä letku suoraan purkkiin. Ja lähes puoli desiä huohotteli purkkiin.
Männänrenkaat on autoon uusittu hiljaittain,hoonaamatta. Karkaako paine alakertaan vai oisko huohotin risa vai mitä ihmettä? Otetaan kiitollisena ajatuksia vaataan.
-
Moro.
Xc60,vm-15 D4,2.0. Aj250tkm
Onko näiden huohotin ongelmista kokemuksia? Jokin valskaa öljyä nyt imupuolelle,on siis ahtoputket,turbo yms öljyssä.
Kävi viallinen turbo mielessä,mutta ei pöllytä,äännä ja tehojakin on. Sekä sotkisiko se ilmanputsarinkin öljyyn vuotaessaan?
Huohottimesta öljyä kuitenkin tulee koska oli 10km lenkillä letku suoraan purkkiin. Ja lähes puoli desiä huohotteli purkkiin.
Männänrenkaat on autoon uusittu hiljaittain,hoonaamatta. Karkaako paine alakertaan vai oisko huohotin risa vai mitä ihmettä? Otetaan kiitollisena ajatuksia vaataan.
Puhdistin nyt vielä imuputken ja tulppasin huohotin letkun. Itse huohottimesta letku edelleen purkkiin. Sama tulos. Purkissa öljyä. Ja imuputki pysyi puhtaana. Näin sai turbon öljyvuodon imu puolelle rajattua pois...? :idiot2:
-
Männänrenkaat on autoon uusittu hiljaittain,hoonaamatta.
Olisko se ihan tässä se syy? Paineethan sinne kampikammioon menee.
-
No juu. Menee nyt puristus-ja ohivuotomittarii. Saas nähä..
-
Jos tyhjäkäynnillä avaat öljyntäyttökorkkia niin puhaltaako kovasti ulospäin? Pysyykö irrallinen korkki reiässään vai hyppääkö ylös? Tuleeko näkyvää pakokaasua reiästä?
-
Autoa kyllä käytettiin öljykorkki auki ja myös huohotin "avoinna". Mutta ei niistä meikäläinen pystyny todeta kuin että huohottaa. Korkkia ei kokeiltu tuolla tavalla,enkä muista että pakokaasua olis tullu. Käy nyt tosiaa huomena noissa mittauksissa.
Mutta eikös huohotus lisäänny kun on kuormaa ja ahtaa yms? Niin ei tyhjäkäynnillä välttämättä paljon huohottele. Ja jos ihan horo olis alakertaan ni tuskin käymään lähtis.. Ton huohottimen rakenne olis kiva tietää,että onko sieltä voinu jäädä puuttumaan jotaki kansi rempassa esim. Volvolla ainaki sanovat ettei niitä oo tarvinu "ikinä" vaihtaa hajoomisen takia...
-
Merkkiliikkeessä myyjä sanoi ettei noissa VEA koneissa mitään öljynkulutusongelmia ole ollut...
netistä kuitenkin löytyy vaikka kuinka juttua.... mutta ainahan netissä on trolleja... kai se myyjä tietää sentään....
Jos tyhjäkäynnillä puhaltaa korkista niin kierroksilla puhaltanee vielä enempi.
Jos korkki pysyy irtonaisena reiässään lienee vielä ookoo.
-
Nyt olis ohivuoto lukemia.
1. 17%
2. 32%
3. 30%
4. 38%
Sallittu ohivuodon määrään en yksi selitteistä vastausta saanu. Mutta lienee maksimi sais olla 15-20% Onko tästä kellään varmaa tietoa? Remontin jälkeen ajettu 5500km ja lisätty öljyä n.1l ja koneesta tuli pihalle 5.2L sijaan,tasan 3L. Kulutus melkosta.. Öljyn taso anturissakin taitaa vikaa olla kun ei lisää oo pyydelly.
-
Omaan silmään kolmen sylinterin lukemat on aika isoja. Kuulosteltiinko mittauksen yhteydessä tuleeko vuotoääni imupuolelta, pakoputkesta vai esim. öljykorkista? Öljykulutuksen suuruus voisi viitata huonoon männänrenkaiden tiiveyteen.
Näyttääkö öljyntasoanturi öljymäärää? Joskus sen on joutunut kalibroimaan öljynvaihdon jälkeen jotta saa näkymään. Testerillä pystyy silti näkemään öljytason milleinä.
-
Samoin munki silmään pistää nuo kolme. Ja muutenki numeroina 1 ja 4 välillä aika iso ero! Sekä ajattelen niin että,mikäli rengastus onnistunut eikä hoonaus/poraus tarvetta ole ollut. Niin 17% kin on liikaa! Pitää noi pihinä hommat kysyä,en tuota tajunnut. Seisoo vielä korjaamon pihassa. Öljymäärää on näyttänyt kyllä..
-
Kuka ikinä männänrenkaat onkaan vaihtanut niin onkohan tiennyt mitä tekee?
Lähinnä tarkoitan katkoskohtia ja niiden sijoitusta.
Tuo että on hoonaamatta laitettu uudet renkaat on kyllä se huonoin vaihtoehto, eivät sopeudu...
Laita nyt pyöreä palikka soikeaan putkeen niin ei siitä tiivistä saa.
Ihan oikeissa lukemissa tietosi ovat, alle 20% vuoto vielä jotenkin sallitaan. Tuossa moottorissa 2-3-4 sylinterit on ihan horot.
Jos venttiilit pitää niin alashan se vuotaa. :(
-
Miksi noin uuteen on pitänyt männänrenkaat vaihtaa? Onko nuo kaksi litraiset niin heikkoja? Ihmeellistä ettei ole sitten viititty kunnolla tehdä ja hoonaukset jätetty tekemättä. Se kuitenkin on aika halapa ja perinteistä koneistamo hommaa. :idiot2:
-
Miksi noin uuteen on pitänyt männänrenkaat vaihtaa? Onko nuo kaksi litraiset niin heikkoja? Ihmeellistä ettei ole sitten viititty kunnolla tehdä ja hoonaukset jätetty tekemättä. Se kuitenkin on aika halapa ja perinteistä koneistamo hommaa. :idiot2:
-14 ja -15 vuosimallien nelisylinterisissä esiintyy ongelmia männänrenkaisiin liittyen. Alkaa syödä ihan järjettömästi öljyä. Moneen on vaihdettu koko pata alle 200 tkm ajettuna. Uudemmissa on erilaiset öljytenkaat ja ongelmia tässä suhteessa paljon vähemmän. Esim. V90 -17 autoja on myynnissä jo liki 600 tkm ajettuna eikä tarina ainakaan kerro koneongelmista, kuten vm. 14-15 osalta monessa mainitaan.
-
Lähinnä tarkoitan katkoskohtia ja niiden sijoitusta.
Laita nyt pyöreä palikka soikeaan putkeen niin ei siitä tiivistä saa.
Katkoskohtien sijoittelusta olen samaa mieltä.
Hoonauksella ei poisteta soikeutta. Hoonauksella tehdään haluttu hiontakuvio, karhennus, sylinterin seinämään. VEA-moottoreista en tiedä, mutta Volvon vitosissa tehtaan hoonausjäljet ovat usein nähtävillä runsaasti ajetuissakin moottoreissa. Nämä tietoisesti tehdyt naarmut muodostavat voitelulle otolliset olosuhteet.
Männänrenkaiden vaihdon yhteydessä silottuneet sylinterit hoonataan, jos tarpeen. Jos sylintereistä löytyy ylimmän männänrenkaan kohdalta olake, tämä on hoonattava pois. Se taas on hieman ( :) ) haasteellista kantta poistamatta.
-
Níinkuin aiemmin sanoin sopeutumisesta niin hoonaus auttaa uusia m-renkaita sopeutumaan paremmin.
Itse olen aina hoonannut sylinterit kun renkaat olen vaihtanut. En sitten tiedä olenko tehnyt väärin mutta aina on toimiva kampe tullut.
Niin ja monta konetta olen ihan itse hoonannut halvalla porakone hoonilla voiteluun oon käyttänyt polttoöljyä. Sen ristikkäiskuvion kulmat oppii tekemään oikeiksi pienellä harjoittelulla.
Sekä vankalla -70 luvun koulutuksella autopuolelta. ;) :D
-
Mutta miksi ne renkaat ylipäätään on vaihdettu, jotain tekohengitystä annettu?? Yleensä aina jos mäntä käy pois sylinteristä nii hooni käy sisässä, vanha sanonta 8)
-
Katkoskohtien sijoittelusta olen samaa mieltä.
Hoonauksella ei poisteta soikeutta. Hoonauksella tehdään haluttu hiontakuvio, karhennus, sylinterin seinämään. VEA-moottoreista en tiedä, mutta Volvon vitosissa tehtaan hoonausjäljet ovat usein nähtävillä runsaasti ajetuissakin moottoreissa. Nämä tietoisesti tehdyt naarmut muodostavat voitelulle otolliset olosuhteet.
Männänrenkaiden vaihdon yhteydessä silottuneet sylinterit hoonataan, jos tarpeen. Jos sylintereistä löytyy ylimmän männänrenkaan kohdalta olake, tämä on hoonattava pois. Se taas on hieman ( :) ) haasteellista kantta poistamatta.
Tätä en epäile hetkeäkään. Mielenkiinnosta kysyn, et vaihdetaanko isompiin (auton) moottoriin männät normaalisti alakautta?
-
Tätä en epäile hetkeäkään. Mielenkiinnosta kysyn, et vaihdetaanko isompiin (auton) moottoriin männät normaalisti alakautta?
Yläkautta yleensä vaihdetaan. Ei männät mahdu kampiakselin ohi alas päin ja kampuran irrotus on aika hankalaa kone paikoillaan.
-
Kun mennään tarpeeks isoihin koneisiin niin siltikin yläkautta mutta on helpompi nakki kun sylinterit on erillisiä ja sen sylinterin voi nostaa ensin pois.
Sen jälkeen mäntäkin helppo irroittaa.
Kiertokankikin vaihdettavissa helposti kun lohkossa on luukut alapään irroitusta varten.
Näin vaikkapa diesel vetureissa.
Tai mistäpä minä tiiän. V:>
-
Kuinkas paljon tämä väljä yksilö puhaltaa öljykorkin aukosta tyhjäkäynnillä?
-
Männänrenkaat vaihdettiin "varmuudeksi" sillon kun kansi oli irti. Koska jonkin asteista öljyn kulutusta oli. Huohotus arvioitiin n. kolminkeraiseksi nyt. Mutta purkuun se nyt menee koska ohivuodot ja kova huohotus viittaa sylinterissä oleviin ongelmiin.
Ja jäi tosiaan tossa alussa sanomatta että tää sirkus alko siitä kun vei vettä ja kansi sieltä oli sitten halki. Mutta sielä nyt uudet hilut ja kunnostettu kansi.