Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S60, V70 (vm.00-07), S80 (vm. -> 06), XC90 => Aiheen aloitti: jamo57 - 28.01.2025, 22:14:42
-
Hyvää iltaa! Lähtiessä ajoon vasemmassa etunurkassa tapahtui jotain. Vasen puoli tipahti muutaman sentin alemmas. Ajaessa eteenpäin auton ratti kääntyy huomattavan paljon vasemmalle. Hajosiko joku pyörän ripustus? Kiitos jos vastaatte.
-
Olisiko jousi katkennut? Näkyykö jousen luona mitään erikoista? Itselläni katkesi joskus vastaavasta autosta etujousi siten, että pätkä jousesta kiilautui suoraan renkaan kylkeen.
-
No se mitä pimeässä fikkarin valossa pääs katsomaan, ni jousi näytti ehjältä. Olisko se iskarin tukilaakeri pettänyt? Aiheutuuks siitä ko. vikaa? Auto on täristänyt + 80 km/h vauhdissa.
-
itellä ruostu joskus jousilautanen irti ja ampu sen jousen kanssa rengasta vasten. Ei jäänyt kyllä hirveän epäselväksi mitä tapahtu ;D
-
Ei sitä näe taskulampulla jos ½ kierrosta puuttuu jousesta. Laita käsi sinne jousen alapäähän ja tunnustele käsin . . .
-
Jos on alkuperäinen iskari niin voi hyvinkin jousen alalautanen ruostua irti ja pudota niitä koiranluun kiinnityskorvia vasten.
Meillä kävi just noin. Tosin meni rengaskin entisex... Lautanen repi sisäreunan auki.
Kannattaa kyllä nyt heti tarkistaa ennen ajelulle lähtöä, siellä voi olla jotain hengenvaarallista tapahtunut.
-
Huomenta! Tällaseen asentoon ratti meni.
(https://i.ibb.co/DgV5QtT4/IMG-20250129-102725.jpg) (https://ibb.co/DgV5QtT4)
-
Huomenta uudestaan. Pyörät ei olleet viiva suorassa, eli ratti taitaa olla kuitenkin suorassa. Molemmat nurkat olivat myös samalla korkeudella kun nyt mittasin. Molemman puolen jouset näytti silmämääräisesti ehjiltä. Sormikopelointi antoi saman diagnoosin. Käytän kotteron kuitenkin pajalla niin saadaan pyörä irti, näkee sit paremmin. Sit jos vikaa ei löydy, tarkistan lääkityksen. ;D
-
Avasitko konepellin ja kokeilit pomputtaa käsin keulaa ylös alas samalla tarkkailen iskareiden yläpäiden liikettä onko ne hillityt ja tasaiset molemmin puolin?
-
Avasin ja pomputin mutten tarkkaillut. Teenpä sen. Kiitos vinkistä.
-
Jos se oli se volvon kuuluisa jousiääni. Sproing!
Kai ne lääkkeet on kohillaan ellei.. https://youtu.be/IUjqTuw1Jlo?si=uvTNV2OfQZXYJN0C
-
Kohdillaan on. Tarkistan täytyykö lisätä. ;D
-
Hyvää päivää tai ainaskin päivää. Pajamestarin tarkoilla silmillä tehtiin katselmus ja jousi näyttää ehjältä. Otetaan kuitenkin nosturille ja paketti irti niin varmistuu onko vai eikö.
Vasenpuoli on sormen leveyden verran alempana. Ei tuntunut ajossa mitenkään erilaiselta.
-
Yhdessä baijerilaisessa kävi kerran, että iskunvaimennin oli niin loppu, että päästi vettä sisäänsä joka pakkasella jäätyi. Tästä seurasi se, että ekassa töyssyssä iskari jäi jumiin eikä palautunut enää ylös asti. Luultiin ensin jousta katkenneeksi.
-
Mulla oli kanssa iskarit finaalissa kun vaihdoin, ne se käsin siihen asentoon kun halusi eikä ne palauttaneet yhtään, ajotuntuma oli puoltava
-
Talvipäivää! Tässä syy nurkan notkahdukseen.
(https://i.ibb.co/60VQWf6w/IMG-20250203-145735.jpg) (https://ibb.co/60VQWf6w)
(https://i.ibb.co/nMQ28YfF/IMG-20250203-145726.jpg) (https://ibb.co/nMQ28YfF)
-
No sehän on ihan se perinteinen. :D
-
Katselin että onpa mätä kytkinlevy mutta se olikin iskarin yläkumi
-
Alkuiltaa! Tiedä häntä mitä täs sanois..edelleen pari senttiä alempana. Mielenkiintoista. :)
-
Viallinen iskari hakkaa tuon kumin pas...ksi. Miltä se iskari vaikutti, varmaan tutkittiin sekin tuon kumin vaihdon yhteydessä?
-
Katselin että onpa mätä kytkinlevy mutta se olikin iskarin yläkumi
Mä katoin ensimmäistä kuvaa nopeesti että onpa momentinmuunnin räjähtäny siististi. :D
Vanhat jouset jos on niin kuskin puolihan se kuoleentuu nopeemmin ja putoo alemmaks. ???
-
Houmenta! Noloa sanoo tätä, mut eipä me tutkittu mikä sen yläkumin hajoamisen oli mahdollisesti aiheuttanut. Syy jäi selvittämättä kun seuraus oli selkeä. Tyhmästä päästä kärsii...no täytyy uusia iskarit ja jouset ym. kilkkeet, eiköhän keula sit oo balanssissa.
-
Ajatko kovaa nopeustöyssyihin? Mä ihmettelin pari vuotta sitten kun uusin ne etutolpat, iskarit tosiaan ei palauttaneet yhtään, jouset rämisi kun heitti nurmikolle eli hiusmurtumia varmaan oli, mutta yläkumit oli ihmeen uskottavan näköiset vaikka saattoivat nekin olla 360tkm ajetut.
-
Aamunta! Ajan jopa ylivarovasti hidastetöyssyihin ja väistelen tiessä olevia kuoppia ja kaivonkansia. Mikäs sen yläkumin tehtävä muuten on?
-
Sehän pitää jousen oikealla paikalla ja vaimentaa juosituksen ja vaimennuksen äänien siirtymistä koriin.
Eikä siinä kumi ole kuin pinnassa ja keskiosassa sen puslan ympärillä
Iskunvaimennin pääsee hiukan joustamaan siitä keskiöstä ettei tule nopeet iskut koriin. Se lautasosa on metallia, kumi vain siis pinnassa. :P
-
Aamujen aamua sano Tarvajärvi. Mistäs näitä etuiskareita sais edulliseen hintaan? Kilsoja ei tuu vuoteen montaakaan. Meneekö Motonetin iskarissa (iskunvaimennin 33-4615) rahat hukkaan?
-
Tuohan on Meyle. Onhan se ihan kohtuu merkki. Uskaltaisin laittaa.
Ite oon nyt pariin pannu Kybit, hyvin on pelannu ja kestäny. https://aeromotors.fi/kataloog/article/1988102/334611-kyb
-
Thx..laitetaan ne.
-
Yhdessä baijerilaisessa kävi kerran, että iskunvaimennin oli niin loppu, että päästi vettä sisäänsä joka pakkasella jäätyi. Tästä seurasi se, että ekassa töyssyssä iskari jäi jumiin eikä palautunut enää ylös asti. Luultiin ensin jousta katkenneeksi.
On käyny samalla lailla takavuosina olisko 2000 luvun alussa.
Siihen auttoi etuiskarien vaihtaminen. Ei sitä huomaa jos iskarit ei enää toimi. Kyytihän on mukavaa paitsi pakkasella.
Tuli siitäkin sikahyvä kulkine vielä hetkeksi aikaa ;)
-
Tuuliselta tuntui mulla huonoilla iskareilla ja lopulta puolti välillä ja sit parani yhtäkkiä.