Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S80 (vm.-07>), V70 (vm.-08>), XC60, S/V60 (vm. -11 ->) => Aiheen aloitti: Tj68 - 29.01.2025, 16:24:51
-
Oikean puoleisen lähivalon, xenonin teho on heikko. Vaihdoin molemmat polttimot uusiin, eikä mitään vaikutusta. Teho ero on tosi iso. Vasen toimii kuten pitääkin, mutta oikean teho on ehkä noin 1/4 siitä vasemman tehosta sekä valokeilan rajaus on myös heikko. Ulkolasit on ihan ok kunnossa, ei mainittavia naarmuja tai muutakaan, eikä silmämääräisesti näy mitään poikkeavaa missään pinnoissa. Olen käyttänyt jo pari kertaa umpion pöydällä ja koittanut jopa kurkkia polttimon reiästä sisään, eikä sielläkään näkynyt mitään ihmeellistä. Olisko muuta vinkkiä vian etsintään kuin umpiokauppaan lähtö? Vm 2009, V70.
-
Mites ballasti? Ettei vaan ole päässyt vettä lähelle...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19061.0
-
Mites ballasti? Ettei vaan ole päässyt vettä lähelle...
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=19061.0
Kyllä se ihan kuiva on, eikä vettä ole mennyt sisälle, ainakaan edelliseen puoleen vuoteen mitä se auto on minulla ollut. Polttimo toimii, mutta sen valoteho paljon heikompi kuin toisessa. Tuo liite mikä on yllä, taitaa olla vanhempien mallien valoista? Kyseessä on siis VM 2009, eli sitä 3:s tuotantosarjaa. Ei tarvii irrottaa puskuria.
-
Pystyykö ballastit vaihtamaan ristiin ja näin kokeilemaan josko vika olisi siinä?
-
Pystyykö ballastit vaihtamaan ristiin ja näin kokeilemaan josko vika olisi siinä?
Kiitoksia vinkistä. Varaosana näyttäisi olevan molemmin puolin sama ballasti. Pitää koittaa huomenna vaihtaa ne ristiin ja katsoa mitä sitten tapahtuu?
-
Selvisikö tämä?
-
Asiaa sivuten:
Heikkeneekö noiden xenon polttimoiden valoteho ajan saatossa?
Omassa 2010-mallissa minun mielestä valot on jo heikohkot tai sitten muilla on kovasti kirkkaammat. Ainakin ne häikäisee kovasti minua.
-
Asiaa sivuten:
Heikkeneekö noiden xenon polttimoiden valoteho ajan saatossa?
Omassa 2010-mallissa minun mielestä valot on jo heikohkot tai sitten muilla on kovasti kirkkaammat. Ainakin ne häikäisee kovasti minua.
Heikkenee käytössä.
-
https://www.motonet.fi/tuote/osram-night-breaker-laser-xenarc-xenon-d1s-220percent-85-v-35-w?product=43-00372&fromsparepartssearch=true
Asiaa sivuten mielipidekysymys. Kannattaiskoko laittaa tollaset "Yön särkijä"-polttimot? Olisiko tuo linkissä oleva oikea malli 2010 V70 Volvoon.
Mikähän tyyppi siinä kaukovalossa on? Jos senkin vaihtaisi samalla.
-
Vaihdoin ballastit ristiin. Ei vaikutusta, ja oikea puoli on edelleen huomattavasti himmeämpi. Eli kyllä se vika taitaa löytyä sieltä sisäosien heijastin pinnoilta. Eihän siitä polttimon reiästä joka on noin 10 mm pysty mitään sinne sisälle näkemään, joten arvailujen varaan jäi tämän lopullisen syyn selvittäminen. Ja ainoa korjausvaihtoehto taitaa olla enää uusi umpio? Pintalasi/muovi ei taida olla irrotettavaa mallia, vaikka siitä pintalasi kiinnityksessä jonkinlaiset muoviklipsit toki löytyy.
Sen mitä pystyy näkemään sieltä ulkopuolelta, ei niissä heijastin ja lasin pinnoissa ole mitään eroa siihen vasemman puoleiseen, jotka molemmat on ihan ok kunnossa. Ei ole naarmuja, ei tummuneet, tai mitään muutakaan ihmeellistä mikä selittäisi eron. Eikä siitä polttimon pienestä asennus/meno reiästäkään tarkastellen, mitä vähän siitä pääsee ja pystyy ylipäätään näkemään. Umpion sisällä on sen xenonin ympärillä joku musta muovinen suojakotelo joka on ruuvikiinnityksellä, jonka sisäpuolella on sitten ne xenonin heijastinpinnat, mutta se musta suojakotelo ei tietenkään mahdu siitä polttimoiden vaihto läppäreiästä tulemaan ulos, vaikka ne kotelon kiinnitysruuvit saa toki irrotettua. Joten sen umpion enempi tutkiminen oli sitten siinä. :(
-
Oletko mitannut ballasteille menevän jännitteen ja/tai ottotehon?
Siis nimenomaan ballastille tuleva jännite, ei sieltä lähtevä jännite.
Voisin kuvitella, että siellä on merkittävä ero ja siten lähtöjännitekin eri, joka johtaa erilaiseen valotehoon.
-
Pystyykö hyppylangalla kokeilemaan toisen ballistin syötöstä vaihtamalla syötön ristiin?
-
En ole mitannut sitä jännitettä. Vois toki vähän puoltaa tuota kosketushäiriötäkin kun tuossa autossa näyttää olevan välillä noita kosketushäiriöitä vähän siellä sun täällä, sillein satunnaisesti. Pikku sähkövikoja joita esiintyy aina kun ilmat on sopivan kosteat. Esim parkkitutka, keskuslukot, pakokaasun lämpötila anturi, yms...mutta pikku pakkasella toimii yleensä kaikki sähköt kun ei vesi ja loska lennä. Eli tuo on talviauto???
Onko ne sähköviat sitten näiden volovojen tyyppi ominaisuuksia, vai pelkästään tämän yksilön ominaisuuksia? Sitä en tiiä. :'(
-
Voisihan johdotuksen toimivuuden varmistaa kokeilemalla oikean puolen umpiota varovasti vasemmalla puolella, pitäen ompiota vaikka käsissä ja johto kiinni.
Oliko muuten ballastien keskenään vaihto millainen homma?
-
Lamput irrottaa noin minuutissa, molemmat. Ballastit on kolmella torx ruuvilla kiinni umpion pohjassa, 2 liitintä per lamppu. Eli niiden irrotus ja asennus on nopea ja helppo homma. Ballastien johdoissa ei ole kovin paljon löysiä, eli niiden liittimien irrotus ja takaisin asennus vaatii vähän sorminäppäryyttä ja malttia ettei hajota niiden pienempien liittimien kiinnitysklipsejä. Se lamppujen keskenään vaihto testaus ei välttämättä kerro oikein totuutta. Kun niitä ajovaloja katsoo edestäpäin, niin ne näyttää yhtä kirkkaalta. Mutta kun ajaa pimeällä tiellä, tai pimeällä seinää vasten noin 5 metrin päähän, huomaa sen tehoeron tosi selkeästi. Ja myös siten että peittää vuorollaan lampun kerrallaan ja vertaa tiellä olevaa valokeilaa ja niiden keskinäistä valotehoa. Enempi kuin puolet tehoeroa. Pitkissä ei ole mitään tehoeroja, kun niissä on ihan perus H polttimot.
-
Onko ongelmana nimenomaan toisen xenonin yleinen himmeys/valoteho vai valokeilan hajoamisesta johtuva himmeyden tuntu esim. seinää vasten? Olen useampaan autoon vaihtanut xenon-polttimoita ja noissa on todella usein ollut ongelmia polttimon kannan asettumisessa oikeaan paikkaan (vaikka saisikin lukituksen kiinni tai kuvittelee sen olevan kiinni :-\). Jos jää vähänkään kanittamaan eikä polttimo ole "pohjassa" tai suorassa, niin valokuvio ja -teho ovat herkästi aika lailla pielessä, eli vaatii sen, että polttimo on paikallaan just eikä melkein. Muistaakseni omassa C70:ssäkin oli tätä ongelmaa kun viimeksi vaihdoin xenonit uusiin. Voi tosin riippua paljon siitäkin mikä xenon-kanta tai polttimomalli on kyseessä ja millainen kiinnitysratkaisu automallissa on.