Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Korjaamo ja yleistekniikka => Lämmitys, Ilmastointi ja lisälämmittimet => Aiheen aloitti: Tonto - 20.01.2012, 10:26:02
-
Nyt loppuu ideat, fiksuja vinkkejä kuunnellaan miks ton vehkeen puhallusteho on todella onneton vaikka moottori tuntus täysiä pyörivän, edes 0 asteessa ei meinaa tulla lämmintä ja ajossa kaikki lasit menee välittömästi huuruun ja kovilla pakkasilla jopa sisältä jäähän?
-
Onko autossa raitisilmasuodatinta ja milloin viimeksi se on vaihdettu. Tukkeutunut ja kostea suodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista vikaa.
Suodatin sjaitsee tuulilasin alla olevan mustan muovikannen alla, oikeassa reunassa.
-
Onko autossa raitisilmasuodatinta ja milloin viimeksi se on vaihdettu. Tukkeutunut ja kostea suodatin saattaisi aiheuttaa tuollaista vikaa.
Suodatin sjaitsee tuulilasin alla olevan mustan muovikannen alla, oikeassa reunassa.
Eipä siellä suodatinta näkyny..
-
1. Kun sieltä puuttuvan suotimen aukosta katselee ja apumies painaa sisäkierron päälle ja sitten 10 s kuluttua pois, näkyykö, että läppä kääntyy täysin auki, täysin kiinni? Luultavasti ei käänny, vaan läpän käyttöakseli on irronnut ja pitää laittaa takaisin paikalleen hanskalokeron takaa.
2. Kun ei ole ollut suodinta, on lämmityskenno/ilmastoinnin höyrystinkenno täynnä koivunlehtiä ja estää ilman virtauksen kennon läpi. Voimistuuko puhallus, jos ei ole ilmastointia ja kun lämpötilan säätää täysin kylmälle, jolloin ilma virtaa lämmityskennon ohi? Jos on ilmastointi, ensimmäisenä kennona on höyrystin ja jos se on tukossa puuttuvan suotimen takia, ei lämmin/kylmä-valinnalla ole puhallusvoimaan vaikutusta, koska kaikki ilma menee ensin höyrystinkennon läpi.
3. Lämmityskenno vuotaa.
4. Ilmastoinnin jäähdytyskennon eli höyrystimen kondenssivesirööri on tukossa.
-
1. Kun sieltä puuttuvan suotimen aukosta katselee ja apumies painaa sisäkierron päälle ja sitten 10 s kuluttua pois, näkyykö, että läppä kääntyy täysin auki, täysin kiinni? Luultavasti ei käänny, vaan läpän käyttöakseli on irronnut ja pitää laittaa takaisin paikalleen hanskalokeron takaa.
2. Kun ei ole ollut suodinta, on lämmityskenno/ilmastoinnin höyrystinkenno täynnä koivunlehtiä ja estää ilman virtauksen kennon läpi. Voimistuuko puhallus, jos ei ole ilmastointia ja kun lämpötilan säätää täysin kylmälle, jolloin ilma virtaa lämmityskennon ohi? Jos on ilmastointi, ensimmäisenä kennona on höyrystin ja jos se on tukossa puuttuvan suotimen takia, ei lämmin/kylmä-valinnalla ole puhallusvoimaan vaikutusta, koska kaikki ilma menee ensin höyrystinkennon läpi.
3. Lämmityskenno vuotaa.
4. Ilmastoinnin jäähdytyskennon eli höyrystimen kondenssivesirööri on tukossa.
Tänks.. ei o ilmastointia, tutkin huomenna
-
Puhallusteho ja lämmitysilman lämpötila ovat yleensä eri asioita. Lämmön puute yleensä johtuu
1. vaihtokuntoisesta termostaatista,
2. lämpötilan säätöläpän/säätömoottorin jumittamisesta. Onko ilman ilmastointia olevassa lämmityslaitteessa läpänkääntömoottoreita, sitä en tiedä.
3. Lämmön puute voi tietysti johtua myös tukossa olevasta lämmityskennosta tai
4. siipensä menettäneestä vesipumpusta tai jostakin muusta vedenkiertoon liittyvästä.
Puhallusilman vähyys voi kuulopuheiden mukaan johtua myös epäasiallisesta korjaustoimesta, jossa puhallin on korvattu alamittaisella siivellä varustetulla puhaltimella.
-
Puhallusteho ja lämmitysilman lämpötila ovat yleensä eri asioita. Lämmön puute yleensä johtuu
1. vaihtokuntoisesta termostaatista,
2. lämpötilan säätöläpän/säätömoottorin jumittamisesta. Onko ilman ilmastointia olevassa lämmityslaitteessa läpänkääntömoottoreita, sitä en tiedä.
3. Lämmön puute voi tietysti johtua myös tukossa olevasta lämmityskennosta tai
4. siipensä menettäneestä vesipumpusta tai jostakin muusta vedenkiertoon liittyvästä.
Puhallusilman vähyys voi kuulopuheiden mukaan johtua myös epäasiallisesta korjaustoimesta, jossa puhallin on korvattu alamittaisella siivellä varustetulla puhaltimella.
Lämpee normaalisti ja kiertovesi pumppukaan ei auttanu