Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S/V60, XC60 (2018->); S/V90, XC90 (2016->) => Aiheen aloitti: Pulttilukko - 31.01.2025, 22:36:18
-
Hojo! Kovasti olen lueksinut noista pistoke hybridien ongelmista yms.
Mites nämä uudemmat(2019->) mhev laiteet? Onko niissä odotettavissa saman tyylisiä ongelmia mitä vanhemman kopan v60:set (D6), eli ilmastoinnin kompurat ja akut porsii?
Vai onko viisaampi pysyä pelkissä polttomoottorilaitteissa?
Ostohousut jo jalassa ;D
-
Tais olla noissa automaattilaatikko heikko ja teknisesti huono? Ei ole sama laatikko mikä muissa malleissa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146637.0
-
Yhden foorumin topikin kirjotuksen kokemuksella heikko vaihdelaatikko? Ja siinäkään ei lopulta ollut vikaa.
En ole kuullut että olisi mitään huonoa
-
Olisko jollakin kokemuksia kerrottavaksi jolla on mhev?
-
Ostkn uutena -22 talvella V60 B4 bensa Mhev:n, meni vaihdossa seuraavaan 1,5v ja 46tkm kohdalla.
Ei mitään vikaa ja tuttuun tapaan V60 on kyllä hyvä ja mukava kyyti.
Kulutus omistusajalla taisi olla 5,4l/100km. Tämä tosin vaatii kikkailuja.
-
Ostkn uutena -22 talvella V60 B4 bensa Mhev:n, meni vaihdossa seuraavaan 1,5v ja 46tkm kohdalla.
Ei mitään vikaa ja tuttuun tapaan V60 on kyllä hyvä ja mukava kyyti.
Se olisikin ollut merkki luokattoman huonosta laadusta, jos noihin kilometreihin olis pitäny jo rempata. Volvolla yleensä ajetaan kymmenkertainen ajomäärä ilman isompia murheita.
Ei näistä kevythybrideistä ole isommin ollut juttua foorumilla. Johtuu varmaankin siitä, että suurin osa niistä on vielä alle 300 tkm ajettuja eikä vikoja ole siksi isossa mittakaavassa ilmaantunut.
-
Täällä ollut muutaman kuukauden B5 awd bensa, eli kovin pitkää kokemusta ei vielä ole. Reilu 5000km olen itse ehtinyt ajaa, eikä pahaa sanottavaa ole. Tässä käsitykseni mukaan se perinteinen 8v momentinmuunnin laatikko ja toimii kyllä todella nätisti.
Kulutus omassa ajossa tämän 5000km aikana noin 7,5l/100km. Pääosin 20km työmatkaa edestakaisin, välillä vähän enemmän kaupunkiajoa ja pari pidempää maantiereissua. Maantiellä pidempää siivua ajaessa menee keskikulutus 6l paikkeille.
Perinteinen ongelma ovenlukkojen kanssa oli, mutta se meni ohi kunnollisella rasvaamisella.
Ja mittarissa tällä hetkellä reilu 130tkm. Vuosimalli 2021.
-
Tässä käsitykseni mukaan se perinteinen 8v momentinmuunnin laatikko ja toimii kyllä todella hyvin.
DCT kaksoiskytkin laatikko pitäis olla
-
DCT kaksoiskytkin laatikko pitäis olla
Mutta eihän se ole 8 lovinen? ::)
-
Mutta eihän se ole 8 lovinen? ::)
Tässä lisätietoa ja keskustelua 7- sekä 8-vaihteisista automaateista. Kevythybrideissä ja tietyissä malleissa (kuten tässä) voi olla 7-v DCT vaihteisto.
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146637.0 (https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=146637.0) Jos/kun vaihdattaa automaattivaihteiston öljyt esim. 60-100tkm välein, niin ei pitäisi ongelmia tulla.
Itse en kyllä tosiaankaan osaa sanoa, että missä malleissa on 7v ja missä 8v (Geartronic). Löysin mm. tällaisen aika vähän ajetun 2020 alkupään B4 MHEVin, missä ilmoituksen mukaan on 8-vaihteinen (Aisin/Borg-Warner loota)
https://www.nettiauto.com/volvo/v60/14800122 (https://www.nettiauto.com/volvo/v60/14800122)
Olisiko joku ihan uudempi B3 malli sitten bensa/diesel tms jossa on eri, ainakin XC40 joissakin malleissa ovat käyttäneet myös tuota 7-v DCT-tyyppistä automaattivaihteistoa.
https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-b3-163hp-mild-hybrid-dct-46504 (https://www.auto-data.net/fi/volvo-v60-ii-2.0-b3-163hp-mild-hybrid-dct-46504)
-
DCT kaksoiskytkin laatikko pitäis olla
Miksi pitäisi? Onko se automaattia parempi ELK? Sitä hamuavien on valitettavasti (?) kai tyytyminen B3 ja B4 bensaversioihin?
-
Nettiautoa selatessa olen tullut siihen käsitykseen, että B3:a löytyy sekä 7-vaihteisia DCT, että 8-vaihteisia automaatteja. B4 ja B5 olisivat sitten 8-vaihteisia automaatteja. Korjatkaa toki jos olen hakoteillä
-
Oma B4 oli -22 tammikuussa tullut tehtaalta ja siinä oli 7-V. DCT.
Alunperin piti olla 8-Vaihteinen, muistelen että korona-ajan puolijohdepulan takia noita 7-Vaihteisia DCT askeja meni noin vuoden ajan kaikkiin kevythybrideihin.
-
Alunperin piti olla 8-Vaihteinen, muistelen että korona-ajan puolijohdepulan takia noita 7-Vaihteisia DCT askeja meni noin vuoden ajan kaikkiin kevythybrideihin.
DCT ei ymmärtääkseni kestä B5:n vääntömomenttia ELK.
-
No niin, mhev bensiini tarttui autoliikkeestä mukaan, en tiedä oliko hölmön tölmäys, sen aika näyttää ;). Mitenkäs herkkä noissa tuo webasto on akun jännitteelle?
Kun yrittän käynnistää sovelluksella webaa, nii herjaa ettei voi käynnisttää akun liian alhaisen jännitteen vuoksi
Akkukauppaanko seuraavaksi?
IP
-
Rajoja en tiedä, mutta perstuntumalla on muodostunut käsitys, että melko herkkä se on.
-
Akkukauppaanko seuraavaksi?
Ei kun sinne myyjäliikkeeseen kyselemään uutta akkua.
-
Kun yrittän käynnistää sovelluksella webaa, nii herjaa ettei voi käynnisttää akun liian alhaisen jännitteen vuoksi
Akkukauppaanko seuraavaksi?
Ylläpitolaturi näissä pitää olla, jos webaa aikoo menestyksellä käyttää.
-
Ylläpitolaturi näissä pitää olla, jos webaa aikoo menestyksellä käyttää.
Ei kai nyt kuitenkaan tarvitse ylläpitolaturia, ainakaan Etelä-Suomessa. Akku voi olla huono tai huonossa virrassa, jos auto seissyt autoliikkeessä tovin. Jos haluaa piuhaan kytkeä, niin sitten sähkölämmitin tai sähköauto.
-
Tämän ketjun innoittamana tein testin: Meidän V90 D3 on ollut koskemattomana reippaan kuukauden ilman laturia, akku ladattu täyteen 5 viikkoa sitten. Webasto lähti käyntiin ilman draamaa. 8) Akkuna 1,5 vuoden ikäinen Exiden isoin AGM mitä sinne konttiin mahtu, eli olisiko ollut 95Ah.
-
ABH akkulämmittimen laitoin uuden akun kylkeen vaihdon yhteydessä. Eipä ole sen jälkeen tarvinnut ulkoisella laturilla tänä talvena toistaiseksi latailla. Webastoa käy päivittäin ja paljon lyhyttä pätkäajoakin tulee.
-
Kyllä se aika herkästi alkaa herjaamaan jos varaustaso laskee alle sallitun. Itse jouduin viime talvena turvautumaan ylläpitolaturiin joitakin kertoja, jotta akku kesti tuota webaston käyttöä. Viime syksynä herjat alkoi jo heti talven kynnyksellä vaikka muuten kaikki pelitti ihan normaalisti. Akkutesti sitten kertoi, että viimeisiä vetelee ja uusi Duracelin akku ohjelmointeineen v90:een paikallisesta akkuliikkeestä maksoi tasan 300€. Ei ole tuon jälkeen valitellut vaikka lämmitintä tulee käytettyä päivittäin 1-2 kertaa eikä pidempiä ajoja tule välttämättä ede viikottain. Oma näkemys siis on, että jos akku on älyissään niin eipä ylläpitolatureita paljon tarvitse käytellä. Itse olen laittanut asetukset siten, että webasto ei toimi apulämmittimenä ajon aikana eli tuo varmaan jonkin verran vähentää virrankulutusta. Tuo lähinnä vaan sen takia, että ei tulisi lyhyitä lämmitysjaksoja pätkäajoissa.
-
Pidemmän ajon jälkeen, työpäivän päätteeks kokeilin laittaa kännyllä weban päälle ja kappas herjaa ei kännyyn tullu ja auto lämpeni niinku pitääkin.
Eli akun varaus oli autoliikkeen pihalla seisoessa laskenu sen verran että weba ei käynnistyny.
Nyt toimii
-
Veteleeköhän 12v akku viimeisiään, kun tällä viikolla mittaristo on kahtena aamuna ollut kuin joulukuusi herjaten ABS, EDC ja sähköisen käsijarrun vikaa. Samalla tuli myös ilmoa polttoainekäyttöiseltä lisälämmittimeltä ettei käynnisty alhaisen varaustason takia. Latasin akun välissä täyteen, mutta koko operaatiossa meni epäilyttävän vähän aikaa kun jo tunnin päästä laturi ilmoitti akun olevan täynnä. Autona V60CC B5 2021.