Volvo Racing Club Finland - Koko Suomen Volvofoorumi
Tekniikka, Viritys, Veteraanit ja Projektit => Etu- ja nelivetoiset => Korjaamo ja yleistekniikka => S40/V50 (vm.04-12), C30, C70 (vm.06-13) => Aiheen aloitti: henrimt - 01.02.2025, 16:06:35
-
Onko kukaan törmännyt sellaiseen ongelmaan että kiihdyttäessä (ei 1- ja 2-vaihteilla mutta isommilla) v50 tärisee eikä kiihdy kunnolla ja kovemmassa kiihdytyksessä syttyy luistoneston merkkivalo ("Anti-sladd service erfordras" ja dstc pois päältä)? Tällöin myös moottorin teho alenee.
Muutaman kerran käytetty korjaamolla ja siellä on putsattu milloin mitäkin nokisia osia ja laitettu puhdistusainetta tankkiin, mutta ongelma palaa aina uudelleen. Ahtoputki ja ahtopainetunnistin vaihdettu, turbon liitoksia puhdistettu ja hiukkassuodatinta jotenkin räplätty. Totesivat että turbo mahdollisesti vuotaa. Olen itse täysin maallikko enkä osaa korjauksia tehdä joten mitähän tässä pitäisi tehdä?
Kyseessä V50 1.6 DRIVe vm. 2010, ajettu n. 265 000
-
Olen itse täysin maallikko enkä osaa korjauksia tehdä joten mitähän tässä pitäisi tehdä?
Luetuttaa vikakoodit, siitä selviää mikä/mitkä osat ei toimi niin kun pitäisi toimia.
-
Olis kiva kuulla miten se turbo vuotaa ja aiheuttaa tuon ilmiön. :)
Liittyiskö tuo nyt siihen sutimisen estoon kuitenkin? Vikalukua vaan ja mahd ajon aikana tutkimaan jos ei muuten selviä.
Tässä kun ei käy ilmi mitenkään onko niitä vikoja obd:n kautta etsitty.
-
Olis kiva kuulla miten se turbo vuotaa ja aiheuttaa tuon ilmiön. :)
Liittyiskö tuo nyt siihen sutimisen estoon kuitenkin? Vikalukua vaan ja mahd ajon aikana tutkimaan jos ei muuten selviä.
Tässä kun ei käy ilmi mitenkään onko niitä vikoja obd:n kautta etsitty.
Kirjotuksesta saa sellaisen kuvan miten useasti jotkut pienet nyrkkipajat toimivat. Vaihdetaan osia lukematta kunnollisella vikakoodinlukijalla niin paljon kunnes vika löytyy ja auton omistajalla riittää katetta tilillä.
Useita 1.6d nähnyt missä on turbon ympärystä nokisena. Auto silti toimii moitteettomasti noesta huolimatta ja epäilen tohon nokisuuteen liittyvän tukkoisen dpf:n, mikä ei päästä pakokaasuja lävitse vaan downpipen liitoksesta puskisi pakokaasuja pihalle. Voin olla toki väärässäkin.
Tähän keissiin jos tarvisi laittaa rahaa kiinni ilman tietoa vikakoodeista, niin turbon kello jumittaa tai kaasuläppä vika.
-
Vikakoodeina:
3000 nokka-akselin asentoanturi (signaali virheellinen)
1600 ahtopainetunnistin (impulssi liian korkea)
0101 jarrut moottorin ohjainlaite (signaali epälooginen)
Mitähän näistä pitäisi ajatella? Vaikuttavatko alkuperäiseen ongelmaan?
-
Vikakoodeina:
3000 nokka-akselin asentoanturi (signaali virheellinen)
1600 ahtopainetunnistin (impulssi liian korkea)
0101 jarrut moottorin ohjainlaite (signaali epälooginen)
Nokan asentoanturi rikki, johtosarjassa vikaa tai anturin etäisyys väärin säädetty jos tässä oli säädettävä malli. Syy koodille selviää mittaamalla tai live datasta.
EDIT: Paljonko jakopäällä kilometreja tai onko vian syntyhetken aikoihin tehty sillä osastolla mitään?
Ahtopainetunnistimen toiminta olisi helpointa tarkistaa obd live datasta katsomalla näyttääkö oikein ilmanpaineen moottori sammutettuna. Johtosarjassa voi olla myös vikaa tai jännitesyötössä, selviää mittaamalla.Vaihdettu anturi saattaa olla huonolaatuinen tarvikemalli joka näyttää väärin, mekaanikon pitäs aina tarkistaa toiminta osien vaihdon jälkeen.
-
onko ahtopaine tunnistin magneetti venttiili solenoidi? voi olla juminut täys ahto asentoon?? pitää uusia jos vika siinä
-
3) Brake Control Module
0101 - Connection between control modules ..onko sulake rasioiden johtojen liittimissä korroosiota elikkäs hapettumia tai sulakkeissa??
-
https://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=81707.0